אוצרת החינוך

אירית אהרונסון חזרה לגבעתיים לכהן בתפקיד ראש מנהל החינוך, הנוער והצעירים ובכך סגרה את המעגל * ראיון אישי ומיוחד לפתיחת שנת הלימודים תשע”ז

נגה רוזנפרב

 

ספרי קצת על עצמך: מה הוביל אותך לחינוך? מהו ניסיונך המקצועי?

אירית צוחקת. הייתי תלמידה בינונית למדי ביסודי ובתיכון. למדתי בבתי ספר שמרניים בגבעתיים (בעיקר “קלעי” של פעם). ופרצתי באוניברסיטה אותה סיימתי בהצטיינות. והחלטתי שאני רוצה לעשות את זה  אחרת. הגעתי לעירוני ט’ בת”א כמורה צעירה בת פחות מ-23 ואני חושבת שעשיתי את זה אחרת. הייתי מורה שהקשרים שלה עם תלמידיה היו בלתי אמצעיים ויחד עם זה עם גבולות מאד ברורים. גם אני וגם תלמידי ידענו בצורה מאד ברורה מה אני רוצה מהם. אבל הייתה שם המון אהבה, מעורבות ואיכפתיות.

לאחר מכן הייתי 6 שנים סגנית מנהל ב”אנקורי” שהיה בית ספר אחר, בית ספר ענק עם 10 כיתות בשכבה, במרכז ת”א, ואהבתי כל שנייה. הרבה ממה שאני יודעת למדתי שם. איך מסייעים לתלמידים שמתקשים להצליח. וכולם הצליחו. עבדתי באנקורי בתקופה שלימדו שם יואל גבע, שם לוי שהקים את “הי קיו” ועוד מורים מיתולוגיים רבים.

משם הגעתי לעירוני א’ תיכון לאמנויות במרכז הברנז’ה שתל אביבית. הנאה צרופה של עבודה עם תלמידים יצירתיים  ומדהימים, צוות מדהים  – שם ביליתי 14 שנים עד שהגיעה שעתי לנהל. עברתי לחולון שם ניהלתי 2 בתי ספר – את “עתידים” שהיה על סף סגירה וקריסה ולאחר מכן את קמפוס קריית שרת, תיכון של 2500 תלמידים מז’-יב. תיכון הטרוגני, לא ממיין, שהגיע למקום שני במדינה בזכאות לבגרות בזכות העבודה יוצאת הדופן של הצוות המיוחד.  לאחר שסיימתי 6 שנות ניהול בקרית שרת עברתי לקרן רשי וכיהנתי כסמנכ”ל פדגוגיה ברשת בתי הספר שהקימה – דרכא (הדרך שלה), תפקיד אורך. בתי ספר הפרושים מקרית שמונה ועד לערבה התיכונה ושם קיבלו הצוותים בתי הספר הכוונה בכל התחומים מה שהוביל אותם לעלייה מסחררת בזכאויות לבגרות ולהצלחה בתחומים השונים. עבודת קודש שהרשת עושה בבתי הספר.

משם הגעתי לתחנתי הנוכחית הסוגרת את המעגל – ראש מנהל החינוך, הנוער והצעירים בעיר בה גדלתי ואותה ואת תושביה אני כל כך אוהבת. חשוב לי לציין שהגעתי לגבעתיים בזכות מחזיק תיק החינוך פרופ’ יזהר אופלטקה שאותו אני מעריכה מאוד וידעתי שהשמיים הם הגבול מבחינת שיתוף הפעולה בין הצוותים שלנו.

 

– מהו החזון החינוכי שלך?%d7%90%d7%94%d7%a8%d7%95%d7%a0%d7%a1%d7%95%d7%9f-1

תפקידי מנהל החינוך לתת את המענה הכולל הטוב ביותר לתלמידי העיר הן בחינוך הפורמאלי והן בחינוך הלא פורמאלי. מנהל החינוך היום מאגד בתוכו מיום כניסתי לתפקיד גם את מחלקת הנוער והצעירים מה שמאפשר לתת מענה 24/7 בכל הרבדים.

הדאגה כוללת מתן מענה אופטימלי לרכישת השכלה איכותית וכוללת לצד חיזוק החוסן האישי, עיבוי המערך הערכי/ריגשי כך שיצמחו לנו ילדים שהם אנשים “שלמים” עם עצמם ועם סביבתם –  אינטלקטואליים, אוהבי אדם, בעלי ביטחון עצמי, יכולת נתינה ואהבה העיר/המדינה וההוויה האנושית בכלל.

– מה המשמעות של ניהול מנהל החינוך מבחינתך?

עבורי זו הזדמנות לדאוג שילדי גבעתיים יקבלו את המענים הטובים ביותר. כלומר, שייהנו מצוותי הוראה מעולים שיסייעו להם לממש את הפוטנציאל, ללמוד לחשוב, לפתח יצירתיות וחדשנות, לטעום מתחומי דעת רבים ולבחור מהם את המעניינים ביותר עבורם. כמו כן, שילמדו לתת, להתנדב, למצל את שעות הפנאי כדי לחוות חוויות שתציידנה אותם לחיים. מנהל החינוך אחראי ברמה הניהולית והרעיונית לכל אלה ויותר…

 

– צברת ניסיון של שנים רבות בחינוך. מה שונה  ו/או מיוחד בגבעתיים?

אני בת גבעתיים. בוגרת יסודי בורכוב ותיכון קלעי וכך גם בני. בגבעתיים גרה אוכלוסייה איכותית המטפחת את ילדיה ודורשת את הטוב ביותר עבורם. בד בבד, גבעתיים היא גם עיר שמתבשמת בשמרנותה. רוב הילדים חברים בתנועת נוער, מקבלים מענים רבים בשעות הפנאי, מתנדבים וגדלים להיות אנשים תורמים לחברה במקצועות רבים.

 

– מהן הדרישות או הדגשים מבחינתך לאנשי החינוך שיפעלו בעיר? (מקצועיות, יוזמה, אחריות אישית, יכולת חשיבה עצמאית)

איכות האוכלוסייה בגבעתיים מכתיבה רמת הוראה גבוהה והישגים גבוהים. בנוסף צוותי בתי הספר מונחים לעבודה אינטנסיבית להגברת תחושת השייכות של הילדים לבתי הספר. תוצאות המיצב  מלמדות שבהישגים הלימודיים גבעתיים בין הערים הראשונות אם לא הראשונה.

צוותי ההוראה מקצועיים ביותר, המנהלים יוזמים תכניות רבות ומעשירים את הילדים מכל הכיוונים  ומתרכזים גם בחיזוק ה”חוסן הנפשי”, חיזוק האוטונומיה של הילדים והעמקת יחסי הקרבה בין הילדים לצוותים החינוכיים.%d7%90%d7%94%d7%a8%d7%95%d7%a0%d7%a1%d7%95%d7%9f-2

 

– מהם היעדים לשנת הלימודים הבאה – בגנים ובבתי הספר? וכיצד תשתלב המהפכה הטכנולוגית במערכת החינוך בגבעתיים?

וכאן פורסת אירית רשימה ארוכה מאוד של היעדים העירוניים המרכזיים:

  • סיום תהליך כתיבת והטמעת הקוד האתי בהובלת פרופ’ אסא כשר – גיבוש תהליך ההטמעה והפיכת עיקרי הקוד לשפה עירונית
  • קידום תכנית “עיר אקדמיה” בכל התיכונים – קשר עם אוניברסיטאות המתאפיין במתן שיעורים והרצאות על ידי פרופסורים לתלמידי י’-יב בתחומי המדים ומדעי החברה והמדינה.  
  • הרחבת ההעשרה לתלמידי בתיה”ס במרכזי פל”א – מרכזי פוטנציאל למידה אישי. מרכזים שיפעלו אחרי שעות הלימודים כדי לתת מענה לכלל התלמידים – המצטיינים והמעוניינים לקבל תיגבורים והעשרה.
  • פיתוח תחום החדשנות והיזמות במערכת החינוך – חיבור ההון האנושי לפיתוח תפיסות של חדשנות וחשיבה יזמים בסימן 95  שנה לגבעתיים -עיר אורבנית מתחדשת.
  • יצירת מרחבים המייצרים קשרים עם מוסדות להשכלה גבוהה בארץ ובעולם בדרך של למידה וירטואלית. המרכזים יהוו מקום להשראה והתכנסות בנקודות זמן ושיתוף שיתואמו מראש. פיתוח מרחבים לימודיים: מקומות פיזיים ליצירת קשרים ומימוש תפיסות למידה חדשניות. כל מבנה יתחבר למוסד החינוכי בו הוא ממוקם, ישמש את ביה”ס אך גם יהווה מקום לכלל תלמידי העיר, ליצירת קשרים ותכניות החוצות את מוסדות החינוך בעיר.
  • הקמת מרחב לקהילה – לא רק תלמידים: מרחבי ההשראה והחדשנות ישמשו את הקהילות הלומדות. מקום שיזמן למידת עמיתים, אינטראקציה של לומדים ומלמדים בין-דורית, מקום להצגת מיזמים שיעוררו עניין בקרב קהילת העסקים ועוד.
  • הקמת מרחבי יזמות המחברים בין תלמידים והורים: אחת לחודש יערכו במרכזים במות שיתוף במתכונות מגוונות: TED-X, פצ’ה קוצ’ה ועוד… הצגת המיזמים והרעיונות החדשניים תהיה על פי תחומי המיקוד של המרכזים, ו/או נושאים מרכזים שיבחרו. ניתן לערוך אותם ברמה וירטואלית כך שכלל המרחבים יהיו פעילים בו זמנית.
  • העמקת תחושת השייכות של כלל התלמידים תוך קידום האקלים החינוכי המיטבי בכל מסגרת בכל רגע נתון להעלאת שיעור התלמידים שידווחו על יחסי קרבה ואכפתיות. מתן ליווי  לצוותי הניהול וההוראה למימוש התהליך.
  • שמירה על ההישגים הלימודיים המצויינים תוך הגדלת מספר התלמידים הלומדים 4-5 יח”ל מתמטיקה ומקצועות מדעיים.
  • המשך חיזוק החינוך למצוינות ערכית ואזרחית, לחיזוק ערכי הדמוקרטיה והמורשת ולחינוך למעורבות אישית וחברתית.
  • רוב האירועים בבתי הספר יהיו בסימן 95 שנים לגבעתיים.
  • פרוייקט “ניצוצות יורחב – גבעתיים עיר מנצנצת פעל השנה בברנר ובאלון ושנה הבאה יורחב לבתי הספר גורדון, שמעוני ובורוכוב.
  • שגרירי ראש העיר – פורום יועצי ראש העיר – ימשך ויורחב.
  • “בשביל הארץ” – תכנית לתיכונים שמפגישה בין לוחמים ותיקים ובין בני נוער בנושא ההיסטוריה של המדינה ממבט אחר (לא על פי תכנית הלימודים).

 

לסיכום, מי הוא המורה שהשפיע עליך?

2  אנשי חינוך השפיעו עלי מאד:

עמוס דביר שהיה מנהל בית ספר בורכוב תקופה מסוימת והערצתי את חוכמתו, את הכריזמה שלו, את מאור פניו ואת רצינותו כשהיה צורך בכך.

המורה לתלמוד “צולמן” בבי”ס קלעי – כולנו הערכנו ואהבנו אותו. תמיד תמיד חייך. תמיד תמיד תמך ואהב והיה אנטתיזה למשטר הנוקשה של בית הספר באותה תקופה. לא הפסדתי מעולם שיעור שלו. שיעוריו החכמים, האותנטיים זכורים לי עד היום.

 

לידים:

עבורי זו הזדמנות לדאוג שילדי גבעתיים יקבלו את המענים הטובים ביותר. כלומר, שייהנו מצוותי הוראה מעולים שיסייעו להם לממש את הפוטנציאל, ללמוד לחשוב, לפתח יצירתיות וחדשנות, לטעום מתחומי דעת רבים ולבחור מהם את המעניינים ביותר עבורם

 

איכות האוכלוסייה בגבעתיים מכתיבה רמת הוראה גבוהה והישגים גבוהים. בנוסף צוותי בתי הספר מונחים לעבודה אינטנסיבית להגברת תחושת השייכות של הילדים לבתי הספר. תוצאות המיצב  מלמדות שבהישגים הלימודיים גבעתיים בין הערים הראשונות אם לא הראשונה

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

השלימו בבקשה את בדיקת האבטחה

Wisite

בניית אתרים לעסקים
Wisite - Wise Site. Wise Choice.