שמעון פינקלשטיין – הצלם-אמן חזר הביתה
ספטמבר 10, 2020
העוגה המפתיעה של אורטל
ספטמבר 11, 2020

“חשוב לי שהתלמידים יהיו סקרנים – ילמדו, יתעניינו  ויחקרו.

שילכו עם הלב שלהם וידעו תמיד שאדם לאדם חייב להיות אדם”

אלה ספיר-גונן מתחילה את שנתה הארבעים במערכת החינוך ואת השנה העשירית בניהול תיכון שמעון בן צבי המצוין והיא מאושרת כל יום מחדש

ד”ר נגה רוזנפרב

צילום: איציק רובין

בשנים האחרונות הובילה אלה ספיר-גונן את בית הספר להישגים מעולים – 100% בבחינות הבגרות ובאיכות תעודת הבגרות, הצטיינות ברמה ארצית בתחום הפדגוגי, בתחום החברתי-ערכי, בתרומה לקהילה ולחברה ואף העפלה לליגת העל בכדורסל. כל אלה דירגו אותו גבוה גבוה בצמרת, בחוד החנית של החינוך האיכותי בזכות מורים ותלמידים שנותנים הכול כדי להצליח.

אלה היא אם גאה מאוד לעידן בן ה-33, מהנדס בהכשרתו, הנשוי למאיה ולניב בן ה-29 ,עורך דין, בן זוגה של מיכל. הם מקור הכוח שלה, האושר והאנרגיה הבלתי נגמרת.

היא בעלת תואר שני בהיסטוריה מאוניברסיטת תל אביב ולאורך השנים הייתה מורה להיסטוריה, מחנכת, רכזת שכבה, רכזת מקצוע ומילאתי תפקידים רבים במערכת הבית ספרית. לתיכון שב”צ הגיעה מתיכון אליאנס ברמת אביב, שם הייתה סגנית מנהלת ומ”מ המנהלת, וניהלה את החטיבה העליונה.

“אני מאמינה שחינוך צריך לעשות באהבה, באופטימיות ובסבלנות אין קץ. צריך לבחור את העיסוק בחינוך מהלב ולרצות לראות בכל תלמיד את הטוב, את הכוחות שלו והחוזקות שלו. לא לוותר לאף אחד ועל אף אחד וללכת יחד עד קו הסיום.”

שלום אלה, איך עברה עלייך השנה האחרונה?

“שנה מורכבת ולא פשוטה. בוקר אחד, בלי הכנה מראש, מצאנו את עצמנו עומדים בפני אתגר לא ידוע, לא ברור ואפילו מפחיד. המציאות החדשה חייבה אותנו להיערך מחדש ולהתחיל להתנהל בלמידה מרחוק באופן מיידי. הצלחנו לשמור על קשר יום יומי עם המורים, התלמידים וההורים, וכמובן, המשכנו ללמד לבחינות הבגרות תוך שמירה על מסגרת לימודית וחברתית ככל שניתן. הגענו לקו הגמר בהרגשה טובה שעמדנו במשימה הלא פשוטה, אך היה לנו ברור שאנחנו רק בתחילת הדרך.”

מה הוא הקו המנחה שלך בחינוך בכלל ובניהול שב”צ בפרט?

אני מאמינה שחינוך צריך לעשות באהבה, באופטימיות ובסבלנות אין קץ. צריך לבחור את העיסוק בחינוך מהלב ולרצות לראות בכל תלמיד את הטוב, את הכוחות שלו והחוזקות שלו. לא לוותר לאף אחד ועל אף אחד וללכת יחד עד קו הסיום” אומרת אלה ומיישירה אלי את מבטה. “אני רוצה שהתלמידים שלי יגיעו לבית הספר וידעו שאנחנו כאן עבורם. שיגיעו בחיוך וידעו שאכפת לנו מהם. יש לי זכות גדולה במפגש עם בני הנוער והאחריות עלי גדולה ביותר.”

איזה דברים חדשים הכנסת לביה”ס?

“הכנסתי לבית הספר הרבה מאוד חידושים התואמים את השקפת עולמי” מסבירה אלה ומפרטת “מגמות לימוד כמו הנדסת תוכנה במסלול סייבר, מגמת ספורט, לימודי מד”ח, לימודי תקשורת עיונית ומעשית המאפשרת צילום, בימוי ועריכה, פרויקטים ויזמות, דיבייט בעברית ואנגלית, פרויקט הנצחת השואה, פרויקט ייחודי בביולוגיה בשיתוף עם בתי ספר בארה”ב ואירופה. בנוסף, אנחנו יוצאים לכל התחרויות בתחומי הספורט, המדעים והתקשורת, יוצאות משלחות לחו”ל ולא רק לפולין – ברצלונה, אתונה, גרמניה ואפילו הגענו עד לנאס”א.” היא מוסיפה בחיוך.

” השפה בבית הספר השתנתה, תחושת השייכות התחזקה, בית ספר עם יחס אישי ומדיניות של דלת פתוחה. אנחנו מאפשרים לתלמידים לממש את יכולתם האינטלקטואלית לצד הקנייה וטיפוח ערכים אנושיים וציוניים. במהלך הלימודים מתקיימים אירועי תרבות מגוונים ופעילויות חברתיות: קרנבל פורים ייחודי, שבוע אמ”ת – אומנות, מדע ותרבות, גיחה, מסע ישראלי, גדנ”ע ומסע לפולין. העבודה אצלנו מתבצעת לפי קו המנחה ותפיסת עולמנו שהיא מצוינות ביחס אישי. בשב”צ מצליחים ביחד”.

מה החזון שלך?

“ליצור בוגר חושב, בעל ידע, עם ערכים של כבוד ועזרה הדדית, המאמין באדם כאדם, ובעל אחריות אישית וחברתית. בוגר בעל ביקורת עצמית, התורם לחברה, לקהילה, המכיר ומכבד את השונה ושואף לנתינה ותרומה ולמצוינות. אוהב אדם, אוהב ארצו, אוהב עצמו”.

מה את מצפה מאנשי הצוות?

“אני מצפה שצוות בית הספר, יראה בעבודתו שליחות ויעניק יחס חם, אישי ואוהב לכל תלמידה ותלמיד. צוות המקיים שיח פתוח מלב אל לב. חשוב לי שהצוות החינוכי יהווה מופת ודוגמה לתלמידים, ועל כן אנו מיישמים את המצוינות בראש ובראשונה בצוות ההוראה. למורים שלי יש תפקיד חשוב ביותר בהצלחתנו. הם שותפים מלאים ומבינים את החשיבות של הגברת תחושת השייכות.”

מה את מצפה מהתלמידים?

“חשוב לי שהתלמידים יהיו אזרחים טובים, חושבים, ביקורתיים, מעורבים ותורמים. שיהיו סקרנים – ילמדו, יתעניינו  ויחקרו. שילכו עם הלב שלהם וידעו תמיד שאדם לאדם חייב להיות אדם. שיתרמו ויעסקו בנתינה כי זקוקים להם. אני מצפה מהתלמידים שיבחינו בין מותר ואסור, שישמרו על עצמם ועל הזולת ושלא ישכחו את החשיבות של כבוד האדם, ואת חשיבותה של הערבות ההדדית.”

ומההורים?

“שיהיו משמעותיים עבור הילדים שלהם, שיתמכו בהם, שיאפשרו להם לחשוב ולהיות עצמאיים, שיאמינו בהם, והילדים שלהם ירגישו ביטחון. חשוב לי שהתלמידים יראו בהורים כתובת לכל נושא ועניין ויהיו גאים בהוריהם. אני מצפה מההורים שיראו בנו חלק מהם, שיראו בבית הספר שותפים שרוצים את טובת הילדים.”

מה האתגר הכי גדול בו התנסית בתפקידך?

“להוביל את בית הספר למקום הראשון בתחום החינוך לערכים ותרומה לחברה, להוביל את כל התלמידים ללמוד ולצאת עם תעודת בגרות חברתית. חשוב לי שכל תלמיד יצא לחיים עם תעודת בגרות איכותית, לא רק 100% זכאות בבחינות הבגרות שזאת משימה בפני עצמה אלא בתעודה בגרות איכותית. אתגר נוסף הוא להגדיל את מספר התלמידים, ובעיקר התלמידות, הלומדים 5 יח”ל מתמטיקה ומקצועות מדעיים, ואת אחוז הבוגרים המסיימים אנגלית ברמה של 5 יח”ל (קרוב ל100%). חשוב לי שמספר המבקשים ללמוד אצלנו יגדל מאוד, והיום אנחנו בביקוש הכי גבוה!” מוסיפה אלה בסיפוק.

מהן תכניות המצויינות בתיכון שב”צ?

  • עתודה מדעית-טכנולוגית – 5-5-5 – מתמטיקה, מקצוע מדעי, ומקצוע מדעי שני או טכנולוגי לרבות; ביולוגיה, כימיה, מדעי המחשב, פיזיקה, הנדסה, תעשייה וניהול והנדסת תוכנה.
  • לימודי מ”ח (מדע חישובי) – תחום מדעי חדש הצובר תאוצה בעולם האקדמי, שבאמצעותו ניתן לפתור בעיות מורכבות שלא ניתן למצוא להן פתרון חישובי רגיל.
  • כיתת מצוינות מדעית מכיתה ט’ – מסלול המאפשר לתלמידים ללמוד בסביבה מאתגרת ולמצות את הפוטנציאל הגלום בהם בדרך להשגת תעודת בגרות מדעית-טכנולוגית. תכנית ההמשך ״ננו-מחקר״ מיועדת לתלמידי כיתת המצוינות המדעית בשכבת י’.
  • תקשורת המונים – לימודים עיוניים ומעשיים, אקטואליים ומרתקים, המעניקים לתלמידים כלים בדרך להשתלבותם בעולם התקשורת.
  • אקדמיה בתיכון – תכנית המציעה לתלמידים מצטיינים ובעלי מוטיבציה גבוהה מסלולים המתאימים ליכולותיהם, והשתתפות בקורסים של האוניברסיטה הפתוחה כתחליף ללימודים רגילים לבגרות או לימודי תואר ראשון באוניברסיטה.
  • הנדסת תוכנה – בחינת בגרות בלימודי סייבר.

“הסוד להצלחת בית הספר טמון באהבה, הקשבה, חיוך ומורים איכותיים. החדר שלי פתוח לכולם, אני מקשיבה להם, מקיימת דיאלוגים, צוחקת איתם, יוצאת איתם לפעילויות ולמסעות, מעודדת ראשית בכל תחרויות הספורט. אני אוהבת אותם והם מרגישים את האהבה…”

שמעתי מתלמידי שב”צ שהם “מרגישים בבית, הם באים בבוקר וכיף להם”. איך את עושה את הקסם הזה? מה מביא להצלחה יוצאת הדופן של ביה”ס?

“אהבה, הקשבה, חיוך ומורים איכותיים!” מחייכת אלה ומסבירה: “החדר שלי פתוח לכולם, אני מקשיבה להם, מקיימת דיאלוגים, צוחקת איתם, יוצאת איתם לפעילויות ולמסעות, מעודדת ראשית בכל תחרויות הספורט. אני אוהבת אותם והם מרגישים את האהבה. אבל אני לא לבד, יחד איתי כל ההנהלה, המורים והעובדים. בבית הספר נמצא צוות מורים שעושה הכול כדי לאפשר לתלמידים להרגיש בבית. אנחנו מאמינים בתלמידינו ועושים כמיטב יכולתנו כדי שיוכלו להשתלב בדרך מכובדת ומיטבית בצה”ל ובמעגלי ההשכלה הגבוהה ובשוק העבודה.”

איפה את רואה את בית הספר בעתיד?

“חשוב לי שבית הספר שאותו אני מנהלת ישרת את כלל הקהילה, ויהווה מוקד משיכה לתלמידים והוריהם בשל חזונו וערכיו. שצוותי המורים יהיו בעלי רמת מיומנות גבוהה בהקניית ידע רלוונטי, ופיתוח צוותי מחנכים מיומנים במילוי תפקידם. חשוב לי שהתלמידים יגיעו בבוקר עם חיוך ובשמחה וירגישו שייכים למקום. שירגישו בית שני ושאוהבים אותם. חשוב לי שכל התלמידים יצאו עם תעודת בגרות איכותית ותעודת הצטיינות מצטיינת בתחום החברתי ערכי.”

מה את מאחלת לשנת הלימודים שזה עתה החלה?

“אני מאחלת לכולנו קודם כל בריאות, אושר ושמחה. שנמשיך ביחד, באחדות ובשיתוף פעולה, באמון, כבוד הדדי ובאווירה חמה ומשפחתית עם חיוך ולב מלא באהבה. אני מאחלת שנצעד קדימה בדרך להצלחות רבות בתחומים רבים, שנמשיך לתרום לקהילה ולחברה, שנמשיך לחנך לנתינה ושהתלמידים שלנו ילמדו ויצליחו לסיים עם תעודת בגרות איכותית ויהיו מוכנים לעתיד כמנהיגים שיחליפו אותנו.

בהזדמנות זאת אני רוצה להודות לצוות ההנהלה, לכל המורים והעובדים, על עבודה קשה ומשותפת שמובילה אותנו להישגים גבוהים כל כך.

אני מבקשת להודות לרן קוניק, ראש העירייה שתמיד איתנו ובשבילנו, שכל כך מאמין בנו ואף פעם לא אומר לא. תודה מיוחדת לאירית אהרונסון, ראש מנהל החינוך, ליוני רובינשטיין, עדי וויצברג , עתידה יערי וכל מנהל החינוך. אתם תומכים בנו, צועדים איתנו ומחזיקים אותנו כלכלית כדי שנוכל ללמד ולהצליח. שנה טובה ובריאה לכולם.”


הכתבה פורסמה במגזין 72

למעבר למגזינים:

ל‘גבעתיים פלוס’הקליקו כאן

ל‘רמת גן פלוס’, הקליקו כאן 


Wisite

בניית אתרים לעסקים
Wisite - Wise Site. Wise Choice.

דילוג לתוכן