29/03/2024
29/03/2024
יום שישי, 29 במרץ 2024
רק לא לבד – מגזין 10
04/05/2016
בן 21 לטימישוארה – מגזין 10
04/08/2016

יש לי סימפטייה – מגזין 10

פסטיבל שירת הים בתיאטרון גבעתיים: במופע הפותח שלמה גרוניך ומקהלת שבא

מאת : טלי בשוראי יצקוביץ

שירת הים, פסטיבל מוזיקה ותרבות יהודית, יתקיים גם השנה, במתכונת חגיגית במיוחד, בין התאריכים ה-  24-26/4, חוה"מ פסח בתאטרון גבעתיים.שלמה גרוניך ומקהלת שבא, יופיעו במופע מוסיקלי אייכותי של פסנתרנות וירטואוזית ושירה עוצמתית של קולות שהפכו לסמל גאווה לעדה האתיופית בישראל. שלמה גרוניך הינו מהמוסיקאים הגדולים והמגוונים בישראל. לפני 23 שנים גרוניך הקים את מקהלת שבא, לאחר שהתרשם עמוקות מיכולתם המוסיקלית של הילדים, שהפליאו לשיר במדויק את הסולמות המסובכים המאפיינים את השירה האתיופית המסורתית. לאחר כמה שנים של עבודה מאומצת, שבמהלכן נבנה רפרטואר להופעותיו של גרוניך עם הילדים, הונצח המפגש המוסיקלי הייחודי הזה באלבום. עם השנים היתה מקהלת שבא למקהלה ייצוגית של מדינת ישראל, והופיעה באירועים חגיגיים על הבמות המכובדות ביותר בעולם. המקהלה ממשיכה לפעול – הבוגרים עוזבים, ילדים צעירים יותר מצטרפים, אך הרוח, הנשמה והכישרון נשארים וממשיכים להלהיב.

השירים שיבוצעו בערב הפכו זה מכבר לסמל לקליטת עלייה ולמקור של גאווה לעדה האתיופית: "המסע לארץ ישראל", "שיר ישראלי", "אדמה חמה", "אדון עולם", "זכרונות מאפריקה", "אלי אתה" ועוד

בחרו במופע שלך להיות המופע הפותח של הפסטיבל, איך זה מרגיש?

"זה כבוד גדול, אני מתרגש מאוד מהמחווה. אני מתחבר מאוד לשירת הים כי לבת שלי קוראים ים, היא גם מוסיקאית תלמידת רימון שזכתה בשירימון במקום ראשון. אני מרגיש גאה ומחובר ומחכה להופעה. שירת הים ממש מעוררת אצלי השראה וזה עושה לי חשק להלחין. אני מקווה שאספיק עד המופע, זה מתאים בול מבחינת העיתוי לפסח"

מקהלת שבא

"אני מופיע עם מקהלת שבא כבר 20 שנה, ב3 שנים האחרונות הקצב הואט ואני מופיע עם סולניות מקהלת שבא. אני חייב להגיד לך שזה באמת משהו מיוחד. הופענו בבמות המכובדות בעולם, בלינקולן סנטר עם מקהלת הארלם, בקונגרס הציוני בבזל, באומות המאוחדות בשוויץ ותמיד ההופעות היום מרגשות. הקמתי את המקהלה מתוך סקרנות אישית שלי. ופתאום אני שומע תגובות מאנשים שהתאהבו במוסיקה ובשירה וכורכים את העניין הזה עם המפעל הציוני. נקודת המוצא שלי הייתה לעשות מוסיקה ובמשך השנים זה הפך למשפחה, אני והמשפחה האישית שלי פשוט התחברנו לילדים בצורה מופלאה"

שלמה נזכר בנוסטלגיה בהופעות של  עם המקהלה ברחבי העולם, "אשתי והתאומות שחר וים הצטרפו אלינו לנסיעות והיו לנו טיולים משותפים והן היו משחקות עם הילדים של המקהלה. הפכנו למין משפחה מיוחדת ושמחה."

ואי אפשר בלי לבקש את התיחסותך לאפליה נגד העדה האתיופית ולתנועת המחאה שקמה ?

"נורא כואב לי האפליה נגד עדת האתיופים, שמחתי מאוד על המחאה האחרונה שקמה והבעירה את הרחובות שמחתי שסוף סוף הם מוציאים החוצה את הכעס והתסכול. אפליה מאוד מרתיחה אותי ברמות נוראיות וזה מצטרף להצדקה לקשר שלי עם המקהלה. זה נקיטת עמדה נגד הגזענות בחברה הישראלית כי, ההתרגשות שהפרויקט הזה עורר בציבור הישראלי והיהודי היא עצומה".

 

נשמח לשמוע מה שיש לך להגיד לנו

זהו? יוצאים מהאתר?

הצטרפו גם אתם לאלפים שכבר מנויים,

עשו מנוי למגזינים הכי מעניינים, ובחינם!

זהו? יוצאים מהאתר?

הצטרפו גם אתם לאלפים שכבר מנויים,

עשו מנוי למגזינים הכי מעניינים, ובחינם!

דילוג לתוכן