26/07/2024
26/07/2024
יום שישי, 26 ביולי 2024
מגזין 30
10/24/2017
פתרון תשבץ 8 מגזין 28
10/29/2017

מה זה בעצם מדעי ההתנהגות?

מה זה בעצם מדעי ההתנהגות?

השילוב בין סוציולוגיה, פסיכולוגיה ואנתרופולוגיה הוא מהמאפיינים הבולטים של מדעי ההתנהגות. שוקלים ללמוד את התחום ולא ממש יודעים במה מדובר? הנה המאמר שיעשה לכם סדר

לימודי מדעי ההתנהגות נועדו להקנות למי שעוסק בתחום השקפה נרחבת על מדעי החברה, אך מבלי להזניח את נפש האדם ואת הדרכים שבהן הוא בוחר לפעול במצבים שונים שאליהם הוא נקלע. במילים אחרות, המדע עצמו בודק את ההתנהגות של האדם תוך כדי שהוא ממקם אותה בשדה רחב יותר של השפעות.

הכי נוח לבחון את התחום של מדעי ההתנהגות כשילוב בין סוציולוגיה, אנתרופולוגיה ופסיכולוגיה. היכרות קצרה עם המאפיינים של כל תחום ידע יכולה לסייע למי שרוצה ללמוד מדעי ההתנהגות ולהסביר טוב יותר במה עוסק המקצוע.

ההיבט הפסיכולוגי: הכל מתחיל בנפש האדם

אי אפשר לנבא, לשער, לחקור ולעקוב אחר התנהגות האדם בלי להבין את מה שמתחולל בתוך הנפש שלו. את הידע הזה שואבים במסגרת לימודי מדעי ההתנהגות מתוך תחום הפסיכולוגיה ולכן הוא כל כך חשוב.

הפסיכולוגיה עוסקת במסגרת מדעי ההתנהגות באדם עצמו. היא מאפשרת לאנשי המקצוע להכיר טוב יותר את האדם, את מה שמשפיע עליו ואת מה שבסופו של דבר מניע אותו לפעולה. זהו הבסיס של ההתנהגות ומאבני היסוד של הענף כולו.

ההיבט הסוציולוגי: האדם הוא יצור חברתי

הנחת המוצא של המדע המודרני היא שהאדם הוא יצור חברתי. כתוצאה מכך, אי אפשר לנסות לנבא כיצד בני אדם יתנהגו אם לא נבין את האינטראקציה שלהם אחד עם השני. בזה עוסקת הסוציולוגיה והיא אחראית למקם כאמור את מדעי ההתנהגות בהקשר רחב יותר, שסוטה מהתחום הספציפי של האדם הפרטי.

סוציולוגיה מתמקדת בחקר יחסי הגומלין של האדם עם הסביבה הקרובה והרחוקה. מי שמכיר טוב יותר את הסביבה הזו יכול לא רק לדעת כיצד נוצרים תהליכים חברתיים, אלא גם להבין מדוע אדם בוחר להתנהג בצורה מסוימת ולא אחרת. התחום הסוציולוגי מתפתח ומתקדם ולכן משפיע בתורו על מדעי ההתנהגות וענפי ידע משיקים.

ההיבט האנתרופולוגי: איזו תרבות בונה את החברה?

אנתרופולוגיה עוסקת גם היא בחקר האדם, אך הפעם מהכיוון של השפעות תרבותיות. מטרת האנתרופולוגיה היא לעסוק באדם לכל אורך חייו ולבדוק איזה סמלים הוא מאמץ, נוטש או מחזק כחלק מחיי החברה שלו. בהקשר של מדעי ההתנהגות, האנתרופולוגיה עוזרת לאנשי המקצוע לבדוק איזו התנהגות בונה את החברה שלנו והאם יש התנהגויות שהיו מקובלות בחברות ובתרבויות קודמות אך אינן קיימות כיום.

כפי שניתן לראות, שלושת ההיבטים של מדעי ההתנהגות משפיעים כל אחד בדרכו על התחום ועל הענף. השילוב בין פסיכולוגיה, סוציולוגיה ואנתרופולוגיה מבחין את תחום הידע הזה מתחום אחרים והוא זה שבסופו של דבר מאפשר ליישם את הידע התיאורטי בצורה פרקטית ויעילה.

נשמח לשמוע מה שיש לך להגיד לנו

זהו? יוצאים מהאתר?

הצטרפו גם אתם לאלפים שכבר מנויים,

עשו מנוי למגזינים הכי מעניינים, ובחינם!

זהו? יוצאים מהאתר?

הצטרפו גם אתם לאלפים שכבר מנויים,

עשו מנוי למגזינים הכי מעניינים, ובחינם!

דילוג לתוכן