18/03/2024
18/03/2024
יום שני, 18 במרץ 2024
רופא שיניים – פרטי או קופה?
12/26/2017
מגזין 33
12/27/2017

הסיגריה שגרמה להתהפכות

שמעתם בוודאי על הנהגת שקיבלה דו"ח בגין אחיזת כוס קפה בזמן הנהיגה והרמתם גבה למשמע הנחיית המשטרה לתת דו"חות לנהגים אשר יסיטו מבטם מהכביש. מאחורי ההנחיות האחרונות שפרסם אגף התנועה של משטרת ישראל יש היגיון רב וצעד נוסף במאבק המוצדק בנגע תאונות הדרכים.

עו"ד לירון אורון

אמנם זו אינה עבירה מסכנת חיים אך מה קורה אם כוס השתיה נשפכת על הנהג? ואם זו שתיה חמה?

ההנחיות החדשות הזכירו לי תיק שהתנהל במשרדנו והגיע עד לפתחו של בית המשפט העליון: נהג צעיר הורשע על פי הודאתו בבית-המשפט לתעבורה באשקלון בגרימת תאונה, שבה נחבלו שתי נוסעות. הנהג סטה מנתיב נסיעתו ופגע עקב כך בשני כלי רכב חונים.

מסתבר, כי הסיבה לסטייה הייתה איבוד שליטה ברכב, שנגרם עקב ניסיון של הנהג להשליך סיגריה בוערת מחוץ למכונית. הסיגריה נתקלה בשמשת החלון הסגור, נפלה על ברכי הנהג שניסה לכבותה תוך כדי נסיעה, ואגב כך סטה ימינה ופגע בכלי הרכב החונים.

עקב הרשעתו גזר עליו בית-המשפט לתעבורה קנס בשיעור 600 ₪ ופסילת רשיון נהיגה ל-10 חודשים. הנהג הגיש ערעור, וסניגורו, עו"ד אילון אורון, טען כי הוא נקלע למצוקה בגין חוסר מיומנות בנהיגה וגילו הצעיר. בית-המשפט המחוזי בבאר שבע דחה את הערעור בנימוק כי ראוי המערער לעונש מחמיר, כיוון "שלא ידע לכלכל את מעשיו נכונה, ועקב כך נגרמה תאונה ונפצעו שתי הנוסעות". סנגורו של הנהג הגיש עתירה לבית-המשפט העליון בבקשה ליתן לו רשות לערער על העונש. לדעתו, לא היתה הצדקה לראות בנסיבות התאונה הוכחה לרשלנות, פזיזות וקלות דעת, אלא להפך, היה בנסיבות התאונה דווקא לעורר אהדה למערער, אשר ניסה לחלץ עצמו ממצב חירום פתאומי.

עוד טען כי הוא מודע לכך ש"תולדתו של האירוע הנו בחטא הקדמון", במקום לנהוג באופן הראוי ולכבות את הסיגריה במאפרה, ניסה להשליך אותה הנהג מחוץ למכונית ומצא עצמו נקלע למצב חירום. עם זאת, טען כי ענישת נהג בגין חוסר מיומנות, להבדיל מרשלנות, איננה צודקת, כאשר הפתרון לחוסר מיומנות הוא הדרכה, חינוך ולא ענישה.

נשיא בית-המשפט העליון דאז דחה עמדה זו וקבע, כי חוסר המיומנות שהופגן במקרה זה הוא בשל חוסר הניסיון, תוך עישון סיגריה, היא שהביאה לכך שהנהג לא השכיל להתמודד עם הסחת דעת של שנייה. דומה הדבר, הוסיף השופט שמגר, לנהג שעקב חוסר תשומת לבו יורד לשוליים ואינו מצליח לתמרן רכבו בחזרה לכביש. עצם הירידה לשוליים היא הרשלנות המרכזית, והיא זו אשר היתה צריכה להימנע. ועל זה רק נותר עוד להוסיף, כי מוטב שגם מי שחושב שהוא מנוסה ובטוח בנהיגתו יישב, כאשר שתי ידיו על ההגה ומבטו קדימה ולא ישליך בדלי סיגריות דרך החלון.

הלקח הבטיחותי: נהג צריך להיות מרוכז בנהיגה, לא לעשן ולא לרדת לשוליים. "מי שאינו בטוח, מיומן ומנוסה בנהיגתו, יישב כאשר שתי ידיו על ההגה ומבטו קדימה. אל ינסה לעשן ולזרוק סיגריות" .

הכותב, עורך דין לירון אורון, ממשרד עו״ד אילון אורון.

עו״ד אילון אורון  – מומחה לדיני תעבורה, מחבר האנציקלופדיה לתעבורה ועוסק בתחום מזה 40 שנה. www.oron-law.co.il

נשמח לשמוע מה שיש לך להגיד לנו

זהו? יוצאים מהאתר?

הצטרפו גם אתם לאלפים שכבר מנויים,

עשו מנוי למגזינים הכי מעניינים, ובחינם!

זהו? יוצאים מהאתר?

הצטרפו גם אתם לאלפים שכבר מנויים,

עשו מנוי למגזינים הכי מעניינים, ובחינם!

דילוג לתוכן