המיתוג בוער בעצמותיה של איריס חן

נעמי לבנון-קשת

כיום, כל מי שיש לו עסק או שחולם לפתוח עסק, כבר יודע שמיתוג נכון הוא אחד מהיסודות להצלחה עתידית. על חשיבות התדמית והמסר, ועל הצורך להתאימם לקהל היעד, עמדה איריס חן (46) לפני שנים, כשעדיין היתה בענף הצילום. משם, לעבודה במשרדי פרסום – הדרך היתה קצרה. מאז, בסטודיו עצמאי ומצליח משלה, היא ממשיכה ליצור, למתג, לשווק – כל מה שתרצו להחדיר לשוק

אשה יפה ומטופחת, נשואה לעו”ד מור חן, ואמא של איתי (16.5) וקרני (14). מתגוררת עם משפחתה בבית מעוצב בקפידה, שבו ממוקם גם הסטודיו שלה, ‘סיאן’, ושם היא מקיימת את פגישות העסקים שלה.

“אני דינמית מאד ונהנית מזה. אין בטבע שום דבר נייח! הכל זז. הכל בתנועה. זה קיים בעצם טיבעו של האדם”

הקטע העסקי בוער בעצמות

היא תל אביבית במקור, שגדלה בביצרון הסמוכה לגבעתיים. חניכה בתנועת הנוער  ‘תלם’, ליהדות מתקדמת. כבר אז התגלתה כפעילה ומעורבת, והיתה מדריכה ורשג”דית. שירתה בנח”ל, בהיאחזות בערבה ובתום השירות הצפינה לצפת, לשלוחת האוניברסיטה. שנתיים למדה פסיכולוגיה ועברה תל אביב ללימודי מולטימדיה, “תחום שפתח אותי לכיוונים שונים ואחרים” – היא אומרת – “עם שובי לתל אביב, בגיל 23, ובמקביל ללימודים כבר הקמתי שלושה עסקים: פעוטון בנוה צדק, עסק של עבודות יד מעור ומפעל ביתי לגרנולה. הקטע העסקי, עצם ההקמה, השיווק והפרסום זה העסק – זה תמיד בער בי”.

היא עשתה חיל באותם עסקים, הרוויחה הרבה, כדבריה, והמשיכה הלאה, ליעדים הבאים שהציבה לעצמה. היא מגדירה זאת כדחף פנימי של התפתחות אישית. רצון תמידי ללכת קדימה. כל הזמן. לא לעמוד במקום.  “אני דינמית מאד ונהנית מזה. אין בטבע שום דבר נייח! הכל זז. הכל בתנועה. זה קיים בעצם טיבעו של האדם” – היא מסבירה את השקפת עולמה ותפיסתה האישית כמו גם העסקית – “כשאנשים עוצרים כדי ‘לעשות איזון’ לעצמם, הם בעצם משבשים את התנועה הטבעית שלהם. זה כמו לקחת משקולת ולקבע את עצמם – מה שכמובן יחליש, או יפסיק לגמרי, את התנועה. המאזניים של כל אדם שונות, בהתאם לנסיבות חייו. האיזון והתדר של כל אחד הוא אחר”.

“אדם מביא מעצמו לעסק שלו ואם אינו יודע איך לעשות זאת – שיילך למומחים שילמדו אותו. בעסק לא מתנהלים כחובבן ומי שעושה זאת משלם ביוקר”

הצד היצירתי

לאחר שמכרה את העסקים הראשונים הגיעה לתחום הצילום – שגם אותו למדה בכוחות עצמה. מהר מאד מצאה עצמה מנהלת את הסניף הראשי של רשת צילום ידועה, שבשנים הבאות נסגרה, על כל סניפיה. אחרי 4 שנים ברשת התפטרה איריס והמשיכה הלאה. במשך שנה וחצי למדה וטעמה תחומים שונים במיכללה תל אביבית ובסיומם החלה לעבוד בסטודיו לגרפיקה והפקות דפוס, כשבתוך זמן קצר מצאה עצמה מנהלת את המקום הגדול והמורכב הזה. בשנים הבאות מצאה עצמה עובדת במשרד הפקות ובשלושה משרדי פרסום, כשבכל אחד מהר קודמה מהר מאד לתפקידי ניהול. “זאת בעוד שאני רציתי אמנם ניהול אבל בעיקר רציתי את היצירתיות” – היא אומרת – “נכון שיש לי כישורי ניהול אבל כך סירסתי למעשה את הצד היצירתי שבי”.

ובתוך כל אלה, בשנת 1999 היא נישאה למור, ופחות משנתיים לאחר מכן כבר היתה אמא, כשלדבריה, גם ההריון והלידה, והלימודים שהיו תוך כדי – לא האטו כלל את הקצב שלה. ממש בסמוך ללידה הקימה את ‘סיאן’ – הסטודיו שעסק במיתוג ועיצוב גרפי. תחילה היו עוד 2 שותפים אך מהר מאד עזבה והמשיכה בסטודיו בדרך עצמאית, שבה היא מתמידה, בהצלחה רבה, עד היום.

הלקוח תמיד יקבל מעל ומעבר

“זה היה ב-2003, תקופת מלחמת המפרץ השנייה. עסקים נסגרו או נכנסו להקפאה, ואילו אני פרסמתי כל הזמן ושידרתי עסקים כרגיל. במקביל גם דרבנתי לקוחות לעשות כמוני כי הטעות היא לסגור עסק בעת מלחמה” – מספרת איריס.

היא עסקה אז במיתוג ושיווק עסקים מכל המינים והסוגים ואז החליטה להתמקצע ולהתמקד בנדל”ן על כל הענפים הנלווים לו. איריס הצליחה לבנות לעצמה מוניטין והפכה לשם דבר בתחום זה. היא השכילה להפוך עצמה לכתובת שכל מי שעוסק בענף ורוצה להצליח. המשרד פרח ושגשג ופה, לראשונה, מלבד היותה המנהלת היתה גם היוצרת, האסטרטגית של הלקוח לכל אורך הדרך.  “לקוח שלי תמיד יקבל מעל ומעבר למה ששילם וזה גם מה שאני מלמדת את הלקוחות שלי לעשות ללקוחות שלהם”- היא מסבירה. עובדת אך ורק עם לקוחות עסקיים-מסחריים. לא פרטיים שרוצים את שירתיה לצורך אירוע ספציפי.

ב-2004, כשנולדה הבת, החליטה איריס שמעכשיו המשרד ימוקם בבית והוא עוצב כמשרד מקצועי לעילא ולעילא, עם כניסה נפרדת וחצר קטנה מטופחת הצמודה לו, וכאן היא מקבלת את פניהם של מנכ”לים גדולים מהארץ ומחו”ל.  “ועם זאת אני תמיד יהיה אוכל לילדים בשובם מבית הספר, ואני תמיד זמינה להם” – היא מסבירה – “אני לא נושאת שום דגל מגדרי. לקוחתי הם גברים ונשים, דתיים וחילוניים וגם חרדים, ערבים ויהודים. הפגישות נעשות כאן, פנים אל פנים, וביחד מגבשים את האסטרטגיה. העבודות הטכניות יוצאות החוצה, לצוות קבלני משנה קבועים, שעובדים איתי לאורך שנים לאחר שנבחרו בקפידה ונבדקים בקביעות”.

דייט עם לקוח

לפני שנה הוציאה לאור ספר “דייט עם לקוח” (הוצאת ‘מדיה 10’), שניכר בו כי הוא מוקפד ומושקע מאד – בדיוק כפי שהיא מלמדת את לקוחותיה לעשות, החל משלב כרטיס הביקור, מה שכתוב בו ואיך הוא נראה. “המיתוג מתחיל בבניית קונספט – בשם העסק, בלוגו שלו, במסרים שרוצים לשדר, בזיהוי קהל היעד ובציפיות” – היא אומרת.

ההחלטה להוציא את הספר לאחר שנפגשה שוב ושוב עם לקוחות שניכוו בעבר והגיעו אליה כדי לנסות ‘לתקן’. בספרה היא רוצה למנוע את הכישלון או האכזבה הצפויים למי שאינו עובד נכון, לדעתה. “השקעתי בספר הזה הרבה מחשבה והיה לי חשוב שהוא יעומד ויעוצב נכון, עד לפרט הגרפי האחרון – כי אני דוגלת במצויינות. דאגתי גם שהוא יגיע לספריות עירוניות ברחבי הארץ – כדי שאנשים יוכלו לעיין בו. כי זה מיצוב נכון!  אדם מביא מעצמו לעסק שלו ואם אינו יודע איך לעשות זאת – שיילך למומחים שילמדו אותו. בעסק לא מתנהלים כחובבן ומי שעושה זאת משלם ביוקר”.

“אני קודם כל אמא ומצאתי את ההלימה הכי טובה בין הורות חסרת פשרות לבין מקצועיות חסרת פשרות… צריך לזה הרבה תשוקה, אופי נחוש, והמון התמדה!”

חיים ונושמים שיווק ופרסום

למרות שהמשרד צמוד לבית, היא עובדת כ-10 שעות ביום, רוב הזמן בסטודיו, אך יש גם לא מעט פגישות בחוץ. כמובן שהיום, כשהילדים בגרו והם עצמאיים יותר – הכל קל יותר. היא אומרת בצחוק כי שני הילדים שלה חיים ונושמים שיווק ופרסום ולעתים אף לקוחים חלק בעבודה. כך למשל סייעו לה בעריכת סקר שקהל היעד שלו היה בני נוער. היא מוצאת עצמה מתייעצת איתם, לפעמים גם בעיצומה של פגישה, כשהיא חשה כי דעתם חשוב ואף מכריעה.

בעלה מור, עורך דין מסחרי, תומך ומעודד לכל אורך הדרך. לדבריה הוא תמיד ‘גב רחב’, וזה בהחלט נחוץ “כי לא הכל קל  ובלי תמיכה זה לא הולך” – אומרת איריס ומוסיפה: “אני קודם כל אמא ומצאתי את ההלימה הכי טובה בין הורות חסרת פשרות, שמתבטאת בהקשבה לילדים בכל רגע שהם זקוקים לכך ולעזרתי,  לבין מקצועיות חסרת פשרות. זו הסיבה שלא תמיד זה קל. צריך לזה הרבה תשוקה, אופי נחוש, והמון התמדה!”

הם מקפידים על ארוחות משותפות בששי-שבת. יוצאים בקביעות לטיולים משפחתיים, בארץ ובחו”ל. בימות הקיץ היא יוצאת בשבתות בבוקר, ביחד עם בעלה, לגלישת סאפ, בעוד בחורף הם מקפידים על הליכה אורבנית של 10-12 קילומטרים, במהלכה הם מגיעים עד תל אביב או יפו, ואגב כך מגלים, בכל פעם מחדש, מקומות מיוחדים, אוצרות יוצאי דופן  ופינות חמד  שלא הכירו.

dav

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

השלימו בבקשה את בדיקת האבטחה

Wisite

בניית אתרים לעסקים
Wisite - Wise Site. Wise Choice.