24/04/2024
24/04/2024
יום רביעי, 24 באפריל 2024
סוּפֶּר-אמא – מגזין 41
06/23/2018
מלכת הספורט
06/23/2018

האינטרסים הכלכלים של היזמים לא יבואו על חשבון עתיד העיר

"האינטרסים הכלכלים של היזמים לא יבואו על חשבון עתיד העיר"

תשובת העירייה לקבלנים ואדריכלים שהגישו שני עררים לוועדת הערר במחוז מרכז נגד מדיניותה

רום אלוף

העובדות בשטח מוכיחות מחד שבגבעתיים לא ניתן להימנע מביצוע התחדשות עירונית מקיפה ויסודית ומאידך, הנתונים מוכיחים שהעיר כבר היום צפופה ביותר

התחדשות עירונית הוא המושג החם בעולם הנדל"ן שהפך לשיחת היום אפילו בקרב תושבים. כל עיתון ואתר כלכלי שמכבד את עצמו פתח "זירת התחדשות עירונית" וחברות הנדל"ן הותיקות מקימות חברות בנות שעוסקות בכך. התחדשות עירונית נתפשת ככזו כמשרתת את כל הצדדים המעורבים בה – הדיירים בבניינים הישנים זוכים בחידוש והגדלת דירתם ללא השקעה כספית מצדם, הרשות המקומית נהנית משיפוץ השכונות הישנות והיזמים זוכים ברווח נאה.

ההתחדשות העירונית בגבעתיים היא למעשה תוספת בנייה במשאב הקרקע המוגבל בה מאד כמו גם תרומה להחייאת המרקם הבנוי, אך ללא ניהול נכון היא עשויה להוביל לקטסטרופה.

גבעתיים ורמת גן הן מהערים הצפופות בישראל, גבעתיים שניה בצפיפותה עם מעל ל-17,000 תושבים לקמ"ר  ורמת גן היא העיר העשירית בצפיפות עם כ-9,200 תושבים לקמ" ולמעשה כבר כיום גבעתיים מתפקדת בכושר נשיאה עירוני מקסימלי והתשתיות הציבוריות בניצול מלא.

חלק גדול מהבניינים בגבעתיים וברמת גן הוא ישן ונבנה הרבה לפני תקינת תקני העמידות בפני רעידות האדמה: כשני שליש מהמבנים בגבעתיים אינם עומדים בתקן העמידות בפני רעידות אדמה וחלקם אינם עומדים בתקנים סביבתיים-אקלימיים. לפיכך, ההתחדשות העירונית  חלה על למעלה מ-1700 מבנים בגבעתיים ועל אלפים רבים ברמת גן.

העובדות בשטח מוכיחות מחד שבגבעתיים לא ניתן להימנע מביצוע התחדשות עירונית מקיפה ויסודית ומאידך, הנתונים מוכיחים שהעיר כבר היום צפופה ביותר.

קידום תמ"א 38 שפויה

הביקורת של היזמים והקבלנים נגד ראש עיריית גבעתיים, רן קוניק, נשמעה כבר בעבר. אולם באחרונה הוגשו שני עררים לוועדת הערר במחוז מרכז נגד מדיניות העירייה, האחד מטעם התאחדות בוני הארץ במחוז דן והשני מטעם קבוצת אדריכלים הפעילים בעיר. הערר של התאחדות בוני הארץ הוגש נגד ההנחיות המרחביות שגיבשה העירייה, הפוגעות לטענתם ביכולת לקדם פרויקטים בעיר.

רן קוניק, ראש עירית גבעתיים מנצל כל הזדמנות להבהיר שהוא מאמין גדול בהתחדשות עירונית "זה הסיכוי האמיתי לקדם ולחדש את העיר, אך התחדשות עירונית, כמושג אינה רק תמ”א לצורותיו, התחדשות עירונית כוללת חידוש של המרחב העירוני, התשתיות, הגינות, החניה. אני מבין את הרצון להתחדש מצד חלק מהתושבים, אך יחד עם זאת לגבעתיים יש צביון מיוחד שאנחנו מאד רוצים לשמר ונעשה הכל כדי לשמור עליו"

"אני בעד לקדם תמ”א 38 שפויה – כלומר תמ”א שמאפשרת חיזוק מבנה, חניה מעלית ומרפסת דירה תמורת דירה משופרת וחדשה, ובמקביל לקדם מספר מתחמים של פינוי בינוי שיאפשרו לפנות שטח לבניית מוסדות ציבור וחינוך." הפקעה לצרכי ציבור באזורי הפינוי-בינוי "תפצה" על המגרשים בהם יש תוספת יח"ד ללא הפקעה.

בכוונת העירייה להשלים בקרוב את מדיניותה הכוללת להתחדשות העירונית – מדיניות שתבהיר לכל דייר ויזם מהן האפשרויות בכל מגרש ומגרש. יתכן שמדיניות זו תעמוד בסתירה למה שקבלנים רבים כבר הציעו לדיירים, אך ברור לכולם שמדובר במודל שהוא כלכלי ויש כבר פרויקטים שיצאו לדרך במתכונת כזו.

חייבים התחדשות עירונית שפויה, חובה להגביל את תוספות יחידות הדיור באופן שפוי בשביל שכולם יוכלו לממש אותה, בכדי לשמור על בינוי איכותי וברמת צפיפות סבירה שיאפשרו פתרונות חניה ותחבורה ברי-קיימא לתושבים.

 

 

נשמח לשמוע מה שיש לך להגיד לנו

זהו? יוצאים מהאתר?

הצטרפו גם אתם לאלפים שכבר מנויים,

עשו מנוי למגזינים הכי מעניינים, ובחינם!

זהו? יוצאים מהאתר?

הצטרפו גם אתם לאלפים שכבר מנויים,

עשו מנוי למגזינים הכי מעניינים, ובחינם!

דילוג לתוכן