העידן הנוכחי מתאפיין בטכנולוגיה מתקדמת ובשימוש נרחב בכלים ממוחשבים. מאפייני העידן הטכנולוגי משפיעים בצורה כזו או אחרת על כל אחד מאתנו, ובין היתר גם על עבודתו של המורה ומערכת היחסים שלו עם התלמידים והכיתה.
יתרה על כך, הכלים הטכנולוגיים שעומדים לרשות המורה יכולים לעזור לו להעביר תכנים מסוימים בצורה משמעותית, מהירה ואפקטיבית יותר מאשר בעבר.
ארגז הכלים שאף מורה לא יכול בלעדיו
התפקיד של כלים טכנולוגיים הוא להפוך את הלמידה למשמעותית יותר. למידה משמעותית מתאפיינת באקטיביות של התלמידים, בעידוד יצירתיות ובחשיבה מחוץ לקופסא. זו למידה שלא תמיד ניתן למדוד אותה בציונים או מבחנים, אלא במעקב אחר מגמות וקצב ההתפתחות. בנוסף, היתרון של למידה משמעותית בא לידי ביטוי באופן שבו היא מתכתבת עם הרגלי השימוש של התלמידים בכלים טכנולוגיים מסוימים.
המורה בעידן הטכנולוגי צריך למצוא את מקומו בין שלל אפליקציות ואתרי אינטרנט. הוא צריך לדעת כיצד לקחת נושאים שעל סדר היום הציבורי, להנגיש אותם עבור התלמידים ובמקביל לאפשר להם להתנסות בעצמם. מיד לאחר לימודי הוראה יכול המורה המעודכן לשלב בין סרטוני יו טיוב לבין משחקים, להעביר לתלמידים כלים לבדיקה עצמית ולגלות גמישות גם בנושאים טכניים כמו בחירת מערכי שיעור.
מה ההבדל בין כלים טכנולוגיים רשמיים ולא רשמיים?
המורה בעידן הטכנולוגי משתמש בראש ובראשונה בתבניות חדשות למבדקי ידע. הוא יכול להרשות לעצמו לוותר על מבחן בכתב לטובת משחקי כיף וטריוויה, ולהחליף את שיעורי בית בחידון מקוון או פעילויות ממוחשבות. אלו אמנם לא כלים רשמיים ולכן כל מורה יכול לבחור אותם לפי הידע, הניסיון והתחום שבו הוא מתמחה, אך היעילות שלהם לא פחותה מהכלים הרשמיים.
לשם השוואה, הכלים הרשמיים שעומדים לרשות המורה בעידן הטכנולוגי קשורים בעיקר להתנהלות מול התלמידים באמצעות רשת האינטרנט. כמעט בכל בית ספר ברחבי הארץ יש מערכת ממוחשבת שאליה התלמידים יכולים להעלות עבודות, להתעדכן בציונים ולהשאיר הודעות. בהיבט הפדגוגי, המערכת הטכנולוגית מסייעת למורים לעקוב אחר העבודה היום יומית ולנהל את הכיתה. בהיבט הדידקטי, היא מספקת למורה אמצעי חדש להעברת מסרים ולתקשורת עם תלמידים בגילאים שונים.
ההבדל בין כלים טכנולוגיים רשמיים ולא רשמיים אינו קשור לאפקטיביות שלהם, אלא נובע מהניסיון של משרד החינוך לייצר אחידות. כך למשל כלים שמאומצים על ידי משרד החינוך ניתנים בחינם למורים ומוטמעים במערכת הבית-ספרית, לעומת כלים לא רשמיים ששמם עובר מפה לאוזן בקרב המורים. בסופו של דבר, הכלים נמדדים לפי האופן שבו הם משפיעים על התלמידים ולא לפי השאלה מי עומד מאחוריהם.
הצטרפו גם אתם לאלפים שכבר מנויים,
עשו מנוי למגזינים הכי מעניינים, ובחינם!
הצטרפו גם אתם לאלפים שכבר מנויים,
עשו מנוי למגזינים הכי מעניינים, ובחינם!