28/03/2024
28/03/2024
יום חמישי, 28 במרץ 2024
המעין 12 גבעתיים
03/19/2016
רק לא לבד – מגזין 10
04/05/2016

גברת עם מסור.

נטלי פרוז נגנית מסור מוסיקלי ופעמונים מחלקת את חייה בין גבעתיים לניו יורק, למרות ההצלחה הגורפת באולפנים, באולמות הקונצרטים ברחבי העולם ולאחרונה אף ניגנה בפסקול סרט בכיכובו של ריצ'רד גיר, היא לא מפספסת את הקונצרט הקבוע שלה מידי 4 חודשים בנווה הורים, משען בגבעתיים שם מתגורר אביה בן ה-93.

מאת : חביבה רוטשילד

נטלי פרוז היא ג'ינג'ית מוכשרת, נעימה לבריות, חיה על הקו " גבעתיים – ניו יורק" ואוהבת את מה שהיא עושה בחן רב. בת יחידה להורים שהם מלח הארץ, תושבי גבעתיים. בילדותה שרה במקהלת הקונסרבטוריון העירוני בגבעתיים ונגנה על חלילית ופסנתר. היא בוגרת תיכון שב"צ. אך עיקר עיסוקה היה המחול, היא  נולדה להיות רקדנית על בימות נחשבות בעולם אך החיים ונפיצותם, הובילו אותה למקום אחר.

תאונה טרגית

נטלי מספרת שתמיד אהבה לרקוד והקדישה למחול את כל שנות ילדותה, נערותה ובגרותה המוקדמת. במסגרת להקת "בת דור" שם רקדה היא נשלחה לשנת לימודים בניו יורק כמתלמדת בלהקת אלווין איילי הידועה. לאור כשרונה המיוחד בריקוד, התקבלה לקורס אצל מרתה גרהם האגדית ונראה היה כי דרכה סלולה באופן ישיר ובטוח לעולם הריקוד. ערב אחד, כששבה מהופעה בניו – יורק , נפגעה בתאונה בתאונת דרכים, מה שהבהיר לה בוודאות מצערת שלרקוד כבר לא תוכל יותר. פגיעה בחוליות הצוואר קטעה קריירה מבטיחה ואהבה גדולה. כפיצוי, החליטו הוריה, כי מוטב שתיסע קצת לטייל במקום אחר, כדי להתגבר על המשבר והחלום שנגוז.

צליל מלאכי

נטלי צפתה בסרט "צלילי המוסיקה" פעמים רבות והחליטה לנסוע לאוסטריה. במהלך ביקורה נתקלה בהופעת פולקלור מקומית בה השתתף אדם המנגן במסור. הצליל שהפיק הנגן "היה שונה, מלאכי וקסום. כל הכלי זז- כמו ריקוד". לראשונה מאז התאונה היא חשה שמשהו אחר מעניין אותה, נוגע בה, ממש בדומה למחול. היא פנתה לנגן בסיום ההופעה ושאלה אותו אם יוכל ללמד אותה, הוא סירב ולדבריה, "עשה עימה חסד". הוא הציע לה לקנות מסור ולנסות לנגן לבד וכך היה. בשלב ראשון היא השאילה מסור חלוד דרכו הבינה שיש לה את היכולת להתחבר אליו ולנגן, היא למדה בכוחות עצמה ומכאן השמיים לא היו הגבול, מסתבר. לא אצל נטלי.

המסורת של המסור

מחקר אותו ערכה נטלי על תולדות הנגינה במסור מעלה כי מי שמעוניין לנגן בכלי הזה, חייב לנסות בעצמו ולבד. אם זה לא הולך, כנראה שכדאי לעבור לתחום אחר. היכולת מצויה עמוק פנימה, באדם ובכלי המופלא הזה, המשמש לא רק לביצוע עבודות נגרות. לכל נגן טכניקה משלו, נטלי המציאה שיטת נגינה בה ניתן לנגן במסור מהר יותר ובכך להפיק ממנו צלילים רצופים. טכניקה זו נלמדת על ידי נגני מסור בכל העולם. לפני שתיים עשרה שנים הקימה ביוזמתה את פסטיבל נגני המסור המתקיים בניו יורק. הפסטיבל שהחל עם ארבעה נגנים בלבד, צמח וגדל לשישים נגנים מרחבי העולם.

התנדבות בנוה- הורים , משען גבעתיים

אביה של נטלי מתגורר בנוה הורים, משען כבר זמן רב, אולם כשעבר למשען לפני שנים רבות, ארגנה לו נטלי יום הולדת אליו הזמינה את דיירי הבית, על מנת שיוכל לרכוש לעצמו חברים חדשים. מאז, היא מתנדבת בקביעות ומנגנת עבור הדיירים בהנאה רבה בכל ביקור שלה בארץ, אחת לארבעה חודשים. ההופעה של נטלי מדהימה ומעניינת, בדיוק כמו סיפור חייה. היא מפיקה צלילים קסומים ומנגנת רפרטואר עשיר של יצירות. קלאסיות, ג'אז, רוק, שירים עבריים ויצירות המושמעות בעת מיסות בכנסיות היא מתמסרת למסור בכל נימי נפשה וחיה את הנגינה עם כל מה שיש לה עמוק בתוך הלב.

 

קשת של צ'לו

משיחה עם נטלי למדתי מעט על הכלי המעניין הזה. היא נושאת אותו איתה בטיסות שלה ארצה, כי בעת אחסונו בבטן המטוס, הוא חוטף מכת קור שקשה לו להתאושש ממנה ימים רבים. ככה זה עם מתכת. יש לה מגבלות משלה. אגב, ככל שהמסור יקר יותר, משמע המתכת שלו איכותית יותר. הנגינה מתבצעת באמצעות החזקת המסור והזזתו, במקביל לנגינה עליו עם קשת של צ'לו . נטלי מסבירה כי, "הקשת קצרה ולכן בעת נגינה של צלילים נמוכים , היא לא "נתקעת" ברצפה. החלק העליון של המסור מפיק צלילים גבוהים והתחתון נמוכים".

 

באה מאהבה

כיום היא נמצאת בשיא הקריירה, לאחרונה סיימה הקלטה לפס קול של סרט אמריקאי האמור לצאת לאקרנים בארצות הברית.  בסצינה פוסע ריצ'רד גיר בתחנת הרכבת, וברקע מושמעת נגינת המסור שלה.  היא עובדת עם יוצרים ישראליים כרונה קינן ומוצאת זמן להתנדב באינספור מקומות. לדבריה, "הנגינה במסור מהווה תחליף הולם לריקוד. אני מאמינה שמדובר בהשגחה עליונה. כשאלוהים סוגר דלת, הוא פותח חלון".

 

נשמח לשמוע מה שיש לך להגיד לנו

זהו? יוצאים מהאתר?

הצטרפו גם אתם לאלפים שכבר מנויים,

עשו מנוי למגזינים הכי מעניינים, ובחינם!

זהו? יוצאים מהאתר?

הצטרפו גם אתם לאלפים שכבר מנויים,

עשו מנוי למגזינים הכי מעניינים, ובחינם!

דילוג לתוכן