ב ל א ג ן ראיון עם השחקן, כוכב הנוער והיוטיובר רז ספני
אוגוסט 29, 2020
אם אין לחם תאכלו פיצה
אוגוסט 31, 2020

אנחנו נטפלים לדמות ומפצחים אותה

ראיון עם נטלי מרכוס התסריטאית של היהודים באים, צפוף, זהו זה, ועוד רבים ומצחיקים

נעמי לבנון-קשת
צילום: איציק רובין

נטלי מרכוס, בת 38, בשיא הצלחתה המקצועית והכל עוד פתוח. הרזומה שלה עשיר ומכובד ובראשו ניצבת הסדרה בהא הידיעה ‘היהודים באים’ – שמחד גיסא זוכה בשבחים מכל עבר ומאידך גיסא מעצבנת ומעוררת אנטגוניזם ורוח לחימה. העונה החדשה, הרביעית במספר, היא חתרנית, עוקצנית ומחודדת עוד יותר.

היא נולדה וגדלה בגבעתיים, בת לאמא מורה לאנגלית ולאבא גינקולוג ידוע, ד”ר עמוס בר. עד גיל 14 התגוררה בעיר ולמדה ב’יגאל אלון’. בהמשך עברה לרמת חן ולעוד כמה תחנות בסביבה. למדה בתיכון שמעון בן צבי “שממנו העיפו אותי” – כדבריה, וסיימה י”ב, בהצטיינות, ב’אנקורי’. בגיל 18 כבר עזבה את הבית ועקרה לבד לתל אביב. מאז היא כאן.

בצבא שירתה כקצינת קשר ובסיום השירות נסעה לטייל במשך כשנה ובשובה החלה בלימודי קופי-רייטינג אצל תרצה גרנות, ומהר מאד השתלבה במשרדי פרסום מובילים. בין לבין כתבה לבלוג ‘קפה דה מרקר’ ומישהו, אחד בשם עמרי מרכוס, קרא, התרשם וכמי שהיה אז מנהל ב’רשת’ – הציע לה לעשות קופי-טסט לתכנית הטלויזיה ‘כפיות’. השניים הפכו לחברים טובים, בהמשך לבני זוג מה שהביא לנישואין ולשני ילדים: דניאל בן ה-9 ויולי בת ה-5.5. היום בעלה עוסק בעולם התוכן. פורמטים וטכנולוגיה חדשה בשווקים בינלאומיים.

נטלי כתבה באותה עת פאנצ’ים לתכניות קומיות במקביל לעבודה כקופירייטרית ומהר מאד החליטה שמה שהיא רוצה באמת זה להיות תסריטאית. “אני מאמינה בלימודים מסודרים והחלטתי ללמוד תסריטאות אצל עדית שחורי” – היא מספרת – “מאוחר יותר למדתי באוניברסיטה פילוסופיה ואמנויות אם כי לא סיימתי כיוון שכבר הייתי בעשייה ובהריונות. אבל אני בטוחה שיום אחד אסיים, בכל זאת תואר בפילוסופיה זה משהו שאפשר לעשות איתו הרבה בשוק!.

נשואה לשניים

היא אומרת בחיוך שהיא נשואה לשניים: לאסף בייזר, שותפה הקבוע, מזה שנים, לכתיבה הסאטירית, וכמובן בעלה ואבי ילדיה, עמרי מרכוס.

את אסף הכירה למעשה ממש בתחילת הדרך. “ממש מיד היה בינינו ‘קראש’ מקצועי. מצד אחד יש לנו אותו ראש ומצד שני כל אחד מאיתנו מביא את המשהו המיוחד שלו” – היא מסבירה – “הכתיבה בזוג היא אחד הדברים הכי חשובים בעיני – ביצירה”.

נטלי מרקוס בסט צילומי הסדרה ‘צפוף’

“הסדרה ‘צפוף’ למעשה מבוססת על חיי: אנחנו, במשפחה שלנו, ששה ילדים: אני ואחותי משני הורינו. בהמשך נולדו לאמי עוד שני ילדים ולאבי גם כן נולדו שני ילדים נוספים. […] כמובן שהקצנו את הסיטואציות אבל היא מבוססת על אמיתות רגשיות, על רגשות וקונפליקטים אמיתיים”

הם כתבו ביחד גם את התכנית המאד-מצליחה ‘צפוף’, שבשנת 2018, בעונתה השנייה, קטפה את פרס האקדמיה לטלוויזיה לסדרה הקומית ובפרס האקדמיה לטלוויזיה לתסריט, בקטגוריית סדרת ילדים ונוער.

“הסדרה ‘צפוף’ למעשה מבוססת קצת על חיי: אנחנו, במשפחה שלנו, ששה ילדים: אני ואחותי משני הורינו. בהמשך נולדו לאמי עוד שני ילדים ולאבי גם כן נולדו שני ילדים נוספים. אני הבכורה ולכול האחים יש קשר מדהים” – מספרת נטלי – ” כמובן שהקצנו את הסיטואציות אבל היא מבוססת על תובנות ריגשיות, על רגשות וקונפליקטים אמיתיים. זו סדרה שנכתבה לכל המשפחה ואכן צופים בה בני משפחה ביחד. הסדרה “צפוף” אף זכתה בפרס מיוחד של משרד התקשורת והמועצה לכבלים ולוויין. לא מכבר סיימנו את צילומי העונה הרביעית כשאת העונות 3 ו-4 אני גם ביימתי – וזו התפתחות נוספת שלי.”

נטלי גם לקחה חלק בכתיבה, ובפיתוח של פרוייקטים רבים ומצליחים בהם: ‘אלישע’ ו’המקום האמיתי’ – המשודרים בערוץ הילדים, צחוק מעבודה’, ‘כוכב הצפון’, ו’האח הגדול’ – עונה ראשונה ב’קשת’.

 

“זכרתי איך במלחמת המפרץ ישבתי, ילדה בת 9, כמו כולם, בבית עם המסיכה וצפינו ב’זהו זה’ ופתאום עכשיו הילד שלי, כמעט באותו גיל, מצא עצמו חי עם מסיכה צמודה וצופה בבית ב’זהו זה’ בפרקים שאמו כתבה”

לאחרונה קרה לצמד הכותבים הנמרץ הזה אירוע משמח במיוחד, שהוא בבחינת סגירת מעגל עבורם: הם נקראו לדגל להצטרף לכותבי העונה הראשונה של ‘זהו זה’ שהוחזרה למסך עם פרוץ משבר הקורונה לחיינו, לצד רמי ורד ודניאל לפין. השניים נענו בשמחה לאתגר ולעצם העבודה עם החבורה המיתולוגית. “זכרתי איך במלחמת המפרץ ישבתי, ילדה בת 9, כמו כולם, בבית עם המסיכה וצפינו ב’זהו זה’ ופתאום עכשיו הילד שלי, כמעט באותו גיל, מצא עצמו חי עם מסיכה צמודה וצופה בבית ב’זהו זה’ בפרקים שאמו כתבה. זו היתה לנו חוויה מדהימה ומרגשת עד דמעות ממש. מבחינת אנשי ‘זהו זה’ זו הייתה שליחות אמיתית. הם חשו שהעם רוצה אותם והתייצבו”.

ממש בקרוב תעלה ב’קשת’ סדרה חדשה, בת 19 פרקים, בכיכובו של שלמה בר-אבא, ובהשתתפות מנשה נוי, נלי תגר, שני כהן: ‘הנחלה’, שאותה כתבו מרכוס ובייזר ביחד עם ארז שלם. “זו קומדיה על מגדלי אבוקדו במושב” – היא מסכמת בקצרה.

‘היהודים באים’ צילום: מיכל אפרתי

“לכותב אסור שיהיו קוים אדומים שנובעים מבחוץ כי זה סתימת פיות. יש לנו ביקורת עצמית והשאלה היא תמיד אם הדבר שווה להגיד אותו. אם התשובה לכך היא כן – אנחנו נגיד אותו”

כשב-2014 עלה לראשונה, בערוץ הראשון, פרומו של ‘היהודים באים’ הוא היה משהו חדש מסוג שלא הכירו וגם לא ידעו איך לעכל אותו. כרגיל הוא עצבן אנשים מסוג מסויים שמתעצבן על סאטירה ורואה בה פגיעה אישית, אבל בערוץ המנוח קבלו רגליים קרות ושבועיים לפני השידור החליטו לשים את הסדרה על המדף – למשך שנה!

“בתקופה הזו עשינו הקרנות מחתרתיות בכל רחבי הארץ וזה זכה להצלחה גדולה” – נזכרת נטלי – “ואז הגיע יונה ויזנטל, שהיה מנכ”ל-מעבר בזמן פירוק הערוץ – והוא העלה אותנו לאוויר ואם לא די בכך גם זכינו באותה שנה בפרס האקדמיה!”

מאותו רגע היה ברור שאי אפשר לעצור סדרה כמו ‘היהודים באים’. בשש השנים שלאחר מכן הם עשו 4 עונות – השג מרשים, ורק עכשיו, ברוח הימים הרעים האלה והאוירה הרעה הכללית השורה בכל – פתאום עושים להם בעיות. ח”כים חובשי כיפות שהחליטו שהסדרה מבזה את התורה!

‘היהודים באים’ צילום: מיכל אפרתי

“אנחנו נטפלים לדמות ומפצחים אותה. […] אנחנו עוסקים בעכשוויות דרך ההיסטוריה. לוקחים אקטואליה ומציבים אותה 2000 שנה לאחור”

ברור שאנחנו רוצים לעורר מחשבה בקרב הצופים אבל המטרה הראשונה היא: לבדר!” היא אומרת – “אין לנו שום טאבו. לכותב אסור שיהיו קוים אדומים שנובעים מבחוץ כי זה סתימת פיות. יש לנו ביקורת עצמית והשאלה היא תמיד אם הדבר שווה להגיד אותו. אם התשובה לכך היא כן – אנחנו נגיד אותו. בין קהל המעריצים שלנו יש הרבה בני נוער, וברור לנו שהם לא יבינו הכל כשם שהמבוגרים לא יבינו הכל. זה הסיפור של אמנות. החומרים יוצאים מדם לבנו. אחרי כל פרק של ‘היהודים באים’ אני כבר יודעת שיגיע טלפון מחמי וחמותי ומאבי – שנותנים לי רשימה של מה שאהבו ומה לא אהבו, לעומת האחים הצעירים שלי שאהבו דברים אחרים לגמרי. אי אפשר לקלוע לטעם של כולם, לכן מה שחשוב בסוף זה מה שאני ואסף אוהבים”.

המערכונים הנראים כאילו נשלפו מהשרוול בקלות, הם תוצר סופי של עבודה ממושכת ומוקפדת מאד שנעשית במשך חודשים ארוכים עם צוות כותבים ותיק שכותב איתם לאורך השנים. “אנחנו עוסקים בתקופת התנ”ך ואנחנו מגיעים עד רצח רבין ותחילת שנות האלפיים. אנחנו נטפלים לדמות ומפצחים אותה. אנחנו עוסקים בעכשוויות דרך ההיסטוריה. לוקחים אקטואליה ומציבים אותה 2000 שנה לאחור”. למשל הקטעים על השחיתות בבית המקדש בעונה הקודמת עוסקים בעצם בשחיתות העכשווית.

בעונה זו היא גאה במיוחד בפרק 3 – הספיישל שהוקדש לבית בת-שבע, העוסק במות דוד והמלכת שלמה. “זו עליית מדרגה מבחינתנו להעמיק ככה בסיפור אחד”.

“משקשקת מפחד”

בעונה הרביעית כאמור, הם חדים ועוקצניים עוד יותר. עוסקים בפוליטיקה של היום. לדברי נטלי לכל מה שקורה עכשיו – יש להם מערכון רלבנטי כי “הפצעים נשארים אותם פצעים. לדבר על הפליה נגד נשים בתנ”ך לצערי רלוונטי עוד היום”.

היא מודה שלמרות הניסיון הרב שלה והדרך הארוכה שעשתה, לפני כל הקרנה היא מתרגשת. מבחינתה, רגע המפגש של החומר עם הקהל הוא הרגע הכי מפחיד. “אני משקשקת מפחד לפני כל עלייה לאוויר. ברור לי אמנות שלא פוגשת את הקהל שלה – היא בעצם אמנות מיותרת אבל לפעמים בא לי לדלג על השלב הזה של ממש לשדר את התכנית” היא צוחק ומוסיפה “ביום שאפסיק לפחד או להתרגש – אחליף מקצוע”.

השאיפה שלה בסדרות המשותפות לה ולאסף בייזר, היא כמובן גם לביים וזאת מבלי לוותר כהוא זה על מעורבותה בכתיבה. בנוסף, ללכת גם לכיוון הדרמות ולא רק קמדיות. עם המרץ והרעיונות שלה, עוד נשמע עליה רבות.


הקליקו כאן לפרקי ‘היהודים באים’ באתר כאן


הכתבה פורסמה במגזין 71

למעבר למגזינים:

ל‘גבעתיים פלוס’הקליקו כאן

ל‘רמת גן פלוס’, הקליקו כאן 



Wisite

בניית אתרים לעסקים
Wisite - Wise Site. Wise Choice.

דילוג לתוכן