הניצוץ שבלב

פרויקט ניצוצות עף למרחקים

נעמה נעמי ליבה

צילום: אוהד קב

עמותת ניצוצות הוקמה על ידי אורי שנהר העוסק 30 שנה בטלוויזיה, מנכ”ל ונשיא קשת 10 שנים, ויזם אינטרנט ויואב ארמוני לשעבר סמנכ”ל בכיר בחברת נס טכנולוגיות וחוקר במרכז לעתידנות nitzotzot-gordon-2936-2בחינוך באוניברסיטת באר שבע, מתוך רצון ליצור אצל התלמידים מוטיבציה פנימית ויכולת לאתר עבורם פעילויות משמעותיות (ניצוצות) ולהפוך את מימושן לחלק מרכזי מחייהם הצעירים והבוגרים. התלמידים נחשפים במסגרת בית הספר לעולמות שונים אליהם קרוב לוודאי לא היו נחשפים אחרת. התכנית מפגישה תלמידים עם הורים ובוגרים (מנחים) מתוך הקהילה ומחוצה לה בעלי “ניצוץ” בתחום ידע מסוים במטרה שהילדים יחפשו את הניצוץ שלהם.

מהו ניצוץ?

ניצוץ הוא תחום התעניינות של המנחה אותו הוא אוהב ומעוניין להעביר לתלמידים. הניצוץ יכול להגיע מכל תחום בחייו של המנחה, פנאי, תחביב, עבודה או ידע כללי. ניצוץ יכול להיות מקשת רחבה של תחומים: על מבנה המוח או על ריקוד זומבה, על מדפסת תלת מימד או עם אמא שמומחית באפיית עוגות וקישוט בבצק סוכר. כל אדם מביא עמו את עולמו הפנימי, את תשוקותיו והאמונה היא שבכל אדם, קיים הניצוץ ורק צריך לגלות אותו.nitzotzot-gordon-2689

המנחים משתפים באופן ישיר את התלמידים בניסיונם במטרה לעזור להם לגלות מה מעניין ומלהיב
אותם. במהלך השנה בוחרים התלמידים מתוך עשרות ניצוצות את הנושאים המעניינים אותם ונחשפים לא רק למגוון נושאים אלא גם לאנשים מעוררי השראה, בעלי ידע ותשוקה אשר מוכנים להקדיש מזמנם ומרצם.
פרויקט ניצוצות הגיח לראשונה בגבעתיים שהייתה לעיר המנצנצת הראשונה וכעת הוא עושה את צעדיו הראשונים החוצה. הוא החל בשנה שעברה בשני בתי הספר: יגאל אלון וברנר והשנה התווספו גם בורוכוב, שמעוני וגורדון. הפרויקט מתחלק לארבעה מפגשים שמתקיימים בימי שישי בבתי הספר. שני המפגשים הראשונים עורכים כשעה וחצי לכל מפגש ובהם מעביר אותו מתנדב\ת את הניצוץ לתלמידים, מספר לתלמידים כמה משמעותי הניצוץ עבורו, מה הוא גרם לו וכיצד שינה את חייו. המפגש השלישי נקרא “ניצוץ בשטח” – ובו המתנדב\ת לוקח את קבוצת הילדים שלו לשטח שבו מתקיים “הניצוץ”, לדוגמא : שדרן רדיו ייקח אותך לאולפן הרדיו, וידגים את כישוריו בתפעול האולפן ובעליה לשידור, מנתח מוח ייקח אותם לחדר ניתוח, ויכיר להם את מתחם העבודה והכלים הדרושים לו לשם ביצוע הניתוח. אחד המתנדבים שהוא שף, לקח אותם לשוק והראה להם כיצד הוא בוחר את הירקות והמצרכים שלו, ואת התשוקה והאהבה שלו בהכנות של טרום הבישול וכן הלאה. המפגש הרביעי והאחרון נקרא בשם “יריד ניצוצות” – לאחר שכל קבוצה מסכמת מה היא למדה עם המנחה שלה, ומוקירה לו על החוויה, מגיע ניצוץ אורח למפגש שאורכו כ-45 דקות. כך הגיע דביר בנדיק השחקן והקומיקאי והשף אסף גרניט.

איך בוחרים ניצוץ?

קיימים חמישה מחזורים שאלו כאשר בכל מחזור מוצעים לתלמידים עשרות ניצוצות (סדנאות) והם בוחרים ומדרגים את השלושה המועדפים עליהם. בבתי הספר מדריכים את התלמידים על תהליכי הבחירה, כיצד בוחרים נכון ומהי בחירה משמעותית. במידה והייתה הרשמה עודפת לניצוץ (מעל 15 תלמידים), נערכת הגרלה בין התלמידים שביקשו את הניצוץ, במידה הייתה הרשמה של פחות מ-8 תלמידים, הניצוץ לא נפתח.

הגורם המתווך והמהותי ביותר בין בתי הספר לעמותה עצמה, הינה יהודית קורוטקי שניהלה במשך שנים את בית הספר “בורוכוב” שבעיר וכיום מנהלת את הפרויקט מטעם עיריית גבעתיים.

יהודית קורוטקי וזיוי ברמן – הרכזת מטעם עמותת ניצוצות, עובדות בשיתוף פעולה כדי לאחד את כל הגורמים בהרמוניה על מנת ליצור את הגשמת החזון המהותי ביותר של פרויקט זה  –  היכולת של כל תלמיד לבחור ולהתעניין כרצונו.

יהודית מוסיפה ואומרת: “הבחירה היא דבר מאוד מהותי בפרויקט הזה, הנושא של בחירה זה סוג של עימות אחר שהתלמידים זקוקים להתמודדות איתו, והוא מאוד משמעותי בעיני. אני מאוד מאמינה בנושא של להלהיב את הילדים. ברגע שאתה חולם ואתה מגשים את החלום שלך, אתה מסופק ויש לך ניצוץ כשאתה הולך למקום העבודה שלך. זה אומר הכל”.

יהודית ממשיכה ומודה לאירית אהרונסון ראש מנהל החינוך, הנוער והצעירים שהציגה את הנושא בפניה ושילבה אותו בבתי הספר בעיר. היא מציינת בסיפוק כי המטרה הבאה היא לעלות בשכבות הגיל עד לבתי הספר התיכוניים. “ככל שהילדים ייווכחו להכיר את מיטב האנשים, במגוון רחב יותר של תחומים כך תגדל אמונתם בעצמם, וביכולת שלהם להגשים כל ניצוץ של חלום!”

הניצוץ של איריס כפיר, אשת חינוך, תושבת גבעתיים:%d7%94%d7%a0%d7%99%d7%a6%d7%95%d7%a5-%d7%a9%d7%9c-%d7%90%d7%99%d7%a8%d7%99%d7%a1

YES WE CAN

הרציונל מאחורי הניצוץ של איריס היה לחבר בין תלמידי כתה ח’ הלומדים בכיתה קטנה בבי”ס המתמיד לתלמידי כיתות ז’-ח’ רגילות בבי”ס אלון. הכותרת של הסדנאות הייתה “קבלת השונה” מתוך מטרה לשבור סטיגמות ולהפגיש ילדים ממעגלים חברתיים אחרים – שכל ילד יפנים שהאחר שונה בדרכו.

איריס נהנתה מאוד לפגוש ילדים שאני לא מכירה ושהם ערכיים ומוכנים להכיר את השונה מהם. במהלך הסדנאות נוצר קשר חם עם הילדים שהגיע לשיאו במפגש השלישי, בביקור שערכה קבוצת התלמידים מבי”ס אלון בבי”ס המתמיד ובפעילות החווייתית המשותפת – מופע באנגלית, יצירה משותפת ואפיית עוגות שמרים. את המשוב המרגש שקיבלה מהילדים משני בתי הספר תנצור איריס כחוויה מיוחדת ומעצימה.

 

הניצוץ של טליה ברגר ספיבק, מעצבת גרפית, תושבת גבעתיים:

“כאילו מה קשור עיצוב ללייקים” – מיתוג ועיצוב גרפי

טליה שיתפה תלמידים מכתות ז׳ ו-ח׳ בבית ספר אלון בעיר בסיפורה האישי, החל מהבית בו גדלה, בה למדה לאהוב ולהעריך אמנות, אסתטיקה, מוסיקה קלאסית, ספרות ויצירה ועד לרגע שבו התחביב הפך למקצוע שלה – מעצבת גרפית, יוצרת ומרצה לעיצוב עם ניסיון של כ- 25 שנה.

דרך סיפורה האישי, דרך הצגת העבודות שלה ושל אחרים, עשתה טליה היכרות לתלמידים עם עולם המיתוג והעיצוב הגרפי והשימושים שלו ונתנה לכל אחד מהם את ההזדמנות שלהם ״למתג את עצמם״ ולעצב לעצמם לוגו אישי אותו הציגו בסוף הניצוץ מודפס על חולצה או על מגנט גדול.

הניצוץ של טליה היה מוצלח מאד הן מבחינתה והן מבחינת התלמידים. הוא היה מהנה לתלמידים וסיפק חוויה אחרת שהוכיחה להם שניצוץ זה משהו שיש לכל אחד – רק צריך למצוא אותו.

 

הניצוץ של רן קוניק:%d7%94%d7%a0%d7%99%d7%a6%d7%95%d7%a5-%d7%a9%d7%9c-%d7%a8%d7%9f-%d7%a7%d7%95%d7%a0%d7%99%d7%a7

“להיות ראש עיריית גבעתיים”

רן סיפר לתלמידים על עבודתו כראש העיר, על הפעולות המתקיימות מאחורי הקלעים וגם על עצמו מחוץ לתפקיד המקצועי. הוא הציג בפניהם דילמות שהוא מתמודד איתן מדי יום, את דרכי הפתרון וגם חשף בפניהם תכניות לעתיד. קוניק: ״מדובר בפרויקט מדהים, שמתאים לגבעתיים ככפפה ליד. תענוג היה להעביר לילדים את ארבעת המפגשים ובכך להרוויח שני דברים: העברת הידע והגברת המעורבות החברתית בקרב הילדים וכן את הכייף האישי שלי בשיתוף הילדים בעבודתי המעניינת והחשובה. אני ממליץ לכל אחד מתושבי העיר לקחת חלק בפרוייקט זה, הנאתו מובטחת״.

 

הניצוץ של רנית בר און, עורכת דין, תושבת גבעתיים:

להיות עורך דין פלילי

רנית, אמא לשלושה ועורכת דין עובדת כפרקליטה בפרקליטות תל-אביב (פלילי) כ17 שנה. במסגרת עבודתה מגישה כתבי אישום ומנהלת תיקים בבתי משפט במגוון עבירות: אלימות, אונס, שוד, רצח, תאונות דרכים. לצערנו העיתונות מלאה בכתבות על שוד, אונס ורצח. בטלוויזיה המון תוכניות וסרטים על בית משפט. רוצים לדעת איך באמת דברים מתרחשים? איך מתנהלות חקירות בבית משפט? איך בית משפט מחליט מי דובר אמת? החל מביצוע פשע עד הגעה לכלא – רנית בר און תחשוף אתכם לסיפורים שמאחורי הקלעים, ותשפטו אתם – אשם לא אשם? כמובן שגם נשמע את הסיפורים של הקורבנות, וכן נגיע לביקור בבית משפט. אז מי רוצה להיות עורך דין?

 

הניצוץ של אוהד גפן, מתכנת מחשבים, תושב גבעתיים:

מדפסת לפיצה וסוכר (מדפסת תלת-מימד)

אוהד הוא מתכנת מחשבים במקצועו ובוגר תואר ראשון במדעי המחשב עם התמחות בבינה מלאכותית. כמי שעובד ב30 השנים האחרונות בתחום המיחשוב באינטרנט  וכבעל ידע רחב בתחום הפלסטיקה, בניצוץ התלת מימדי של אוהד לומדים איך התעשייה עושה שימוש בהדפסה תלת ממדית על מנת לספק פתרונות רפואיים שדורשים התאמה אישית. בנוסף, צופים בסרטונים המדגימים שימושים נרחבים בכל תחומי החיים במדפסות תלת ממדיות ורואים הדגמה של הדפסה של חפץ קטן בליווי הסברים איך ניתן לתכנן ולהדפיס כל מוצר החל מכיסוי לטלפון עם גלגלי שיניים שמסתובבים ועד בניין למגורים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

השלימו בבקשה את בדיקת האבטחה

Wisite

בניית אתרים לעסקים
Wisite - Wise Site. Wise Choice.