28/03/2024
28/03/2024
יום חמישי, 28 במרץ 2024
מנהיגה של מתנדבים – מגזין 16
09/30/2016
איצ'ה גיל המרקיד הנצחי של גבעתיים – מגזין 16
10/01/2016

דוקטור, רפואה מערבית או רפואה משלימה – מגזין 16

דוקטור, רפואה מערבית או רפואה משלימה?

ראיון עם הפרופסור אפרים סחייק

מאת: נעמי לבנון-קשת

הפרופסור אפרים סחייק הגיע רחוק. הכי רחוק שאפשר מבחינה מקצועית, ובכל זאת בחר, ברגע מסויים, לעזוב את כל הטוב שאמריקה הציעה לו – ולחזור לארץ, אחרי 16 שנים שם, בתפקידים בכירים ומאתגרים. הוא הצטרף ב-2014 לשורות קופת החולים הכללית, כרופא משפחה מן המנין ומאז אפשר למצוא אותו במרפאת משמר הירדן בסמטת נעמת, יום יום,במשך שעות ארוכות, מטפל במסירות בפציינטים שלו ומשלב את הידע הרב שלו ברפואה המערבית עם רפואה  סינית שגם בה התמחה.%d7%a1%d7%97%d7%99%d7%99%d7%a7

הוא ילד של מעברת פרדס כץ, בכור במשפחה שהיו בה שני ילדים. סיים תיכון, שירת בצבא בצנחנים וב-1982 סיים את לימודי הרפואה וקבל תואר דוקטור לרפואה מאוניברסיטת תל אביב. בכך לא תמו לימודיו: ב-1988 היה ל'מומחה' ברפואה פנימית ובהמשך, החל משנת 1993, הפך מומחה לטיפול בסוכרת, באוסטאופורוזיס, במחלות אנדוקריניות ובמחלות מטבוליות.

בהמשך במהלך דרכו המקצועית יצא עם משפחתו לניו יורק שם ניהל במשך 10 שנים מחקר גנטי על מחלות לב והפרעות במשק השומנים בדם,  באוניברסיטת הרוקפלר שבמנהטן.  לאחר מכן עקר עם משפחתו לקליבלנד, אוהיו, שם ניהל, במרכז הרפואיCLEVELAND CLINIC %d7%93%d7%a8-%d7%a1%d7%97%d7%99%d7%99%d7%a7-2 במשך 6 שנים, מעבדת מחקר גנטי על תהליך ספיגת הכולסטרול ממערכת העיכול והקשר שבין הספיגה לרמות כולסטרול גבוהות בדם.

כמומחה ברפואה המערבית על ענפיה השונים, המכיר היטב  את יתרונותיה כמו גם את מיגבלותיה, וכמומחה ברפואה הסינית – הוא מיטיב לשלב בין שתי הגישות הללו והפציינטים שלו יוצאים נשכרים.

פגישה עם הפרופ' סחייק היא הזדמנות מצויינת להעלות כמה נושאים כאובים המטרידים יותר ויותר אנשים, בני כל הגילים, בעולם כולו, כשהראשון שבהם הוא כמובן נושא ההשמנה.

"השמנה היא פועל יוצא של שינויים הדרגתיים וקבועים שעוברת החברה המערבית" – הוא מסביר את התופעה ההולכת ומתרחבת – "אורח החיים הנייח, הזמינות הגבוהה של מזונות, לחצים בחיי היומיום ואכילת-יתר – כל אלה גורמים להשמנה. כיום רמת החיים שלנו ואיכותה הולכות ומשתפרות אבל  המחיר שאנחנו משלמים בגין שינויים אלה כבד ומתבטא בעליה במשקל ובהופעתן של מחלות שכיחות ביותר בעולם המערבי."

לדבריו, ההשמנה גורמת בסופו של דבר למחלות לב ותורמת להופעתם של חלק מהגידולים הסרטניים. הוא גם אומר כי ישראל, למרבה הצער, סוגרת במהירות את הפער עם ארה"ב, בכל הנוגע להשמנת האוכלוסייה, וכן: גם בילדים!

העתיד הזה, שהוא רואה, בעולם ובארץ, מדאיג אותו כמו רבים מעמיתיו. הוא שמח על הכרזתו של השר ליצמן: 'נו מור ג'אנק פוד'. "לשמחתי חלק מההכרזה הזו כבר מיושמת בחלקה אך זו חייבת להיות משימה לאומית כי השמנה היא גורם סיכון גם לאיכות החיים ולא רק לתוחלת החיים"- הוא אומר ומוסיף: "השמנה מורכבת מתורשה, מאורח חיים ומתזונה. הסיכוי לסוכרת – מחלה מסוכנת ביותר – גדל עם ההשמנה. כל מי שרמת הסוכר שלו עולה מתבקש, כצעד ראשון, להפחית במשקל".

פרופ' סחייק טוען כי להורים יש אחריות קריטית לתזונת ילדיהם ומצר על שהם טרודים במטלות היומיומיות וכתוצאה מכך הילדים חווים יותר 'סטרס' (דחק) מבעבר, והם בסוג של מלכודת שבה המדיה הדיגיטלית חושפת אותם יותר ויותר לפרסומות ול'ג'אנק פוד'.%d7%93%d7%a8-%d7%a1%d7%97%d7%99%d7%99%d7%a7-3

הוא מאמין שבריאות יש לראות ולבחון בפרספקטיבה  לאומית אך למרבה הצער היא עדיין לא הועמדה בראש סולם העדיפויות הלאומי, כפי שהוא היה רוצה לראות, נהפוך הוא: ההשקעה היחסית בבריאות אף הולכת ומצטמצמת!

נושא נוסף שמעניין יותר ויותר אנשים, בארץ ובעולם, הוא המזון האורגני – כן? לא? מיותר? חשוב? ובעיקר: למה זה יקר כל כך והאם מה שקונים כ'אורגני' – הוא אכן כזה ואיך יודעים זאת?

פרופ' סחייק אומר שכיום קשה למצוא על פני כדור הארץ ולו מקום אחד שבו גדל מזון בריא כפי שאכלו אבותינו בימי קדם, וזה כולל, לדבריו, גם את דגת הים. עד כדי כך הצליחה האנושות לזהם את המזון שלה עצמה.

הוא אומר כי אוכלוסיית העולם כמו צריכת המזון הולכת וגדלה בקצב מהיר וכתוצאה מכך, על הגורמים המתאימים, קרי: מגדלי ויצרני המזון –לספק את הדרישה הגוברת. זוהי אחת הסיבות, אם לא העיקרית שבהן, לכך שמחירי המזון בעולם- מאמירים, ולדברי הפרופ' סחייק- מגמה זו תלך ותגבר, תלך ותחמיר, ואנחנו נשלם יותר ויותר עבור המזון שאנחנו אוכלים. "זה יורגש עוד יותר, במדינה כמו ישראל כי פה הרגולציה היא מגמתית ולא עושה חסד עם האוכלוסיה אלא עם ההון המקורב לשלטון"- הוא אומר ומנסה להסביר את ענין המזון האורגני: "בכל הכאוס הזה, אם מישהו, למרות הכל, מצליח לגדל משהו בלי ריסוס – ברור שהוא ידרוש מחיר גבוה עבור הסחורה שלו, ואף יקבל אותו. המוטו השולט בארץ הוא: 'תוציא מהקונים כמה שאתה יכול'. "

הוא מסביר כי אמנם יש 'תו תקן' למזון אורגני אך קשה מאד לבדוק זאת. עם זאת בדיקות אכן נעשות והציבור, כמו גם התקשורת, מודעים לכך. לדבריו כל מה שמפוקח, טוב יותר ממה שאינו תחת פיקוח. "כך יגדל הסיכוי שפרי או ירק אורגני יהיה, בממוצע פחות רעיל ממקבילו הלא-אורגני"- הוא אומר – "ביצי ועופות 'חופש', יחסית עדיפים על אלה המגודלים בתנאי צפיפות בלתי נסבלים ובשל כך חייבים לקבל אנטיביוטיקה. כך גם לגבי הבקר: עדיף זה המסתובב חופשי בחוץ ומלחך עשב, שכן בדרך זו כמות הרעלנים שבבשרו תהיה, יחסית, קטנה יותר מזה של בקר המגודל ברפתות. ככלל, כל מה שמגודל בבית גידול – מסוכן יותר, וזה כולל את הדגה. כדאי שאנשים ידעו: כיום כשאומרים 'אורגני' הכוונה היא לרע במיעוטו".

פרופ' אפרים סחייק נחשב מומחה ברפואה סינית, וכשהוא מסיים את עבודתו במרפאת קופת החולים הכללית בגבעתיים, הוא נוסע למרפאתו הפרטית בתל-אביב, ומקבל חולים הזוכים לטיפול משולב של רפואה מערבית ורפואה סינית. הוא מאמין גדול של שילוב השתיים, שכן לדבריוהסינית משלימה את המערבית ולא באה במקומה. "יש מצבים שבהם הכינור הראשון יהיה הרפואה הסינית, ויש שלהיפך, הרפואה המערבית תהיה הכינור הראשון"- הוא אומר ומסביר: "ברפואה המערבית המטופל מתדפק על דלתו של הרופא ואומר 'אני לא מרגיש טוב'. ברפואה הסינית, כשהמטפל בודק אדם שברפואה המערבית נחשב 'בריא', הוא מאתר את נקודות החולשה שלו, נפשית ופיזית, ואז מנחה אותו בתזונה וצמחי מרפא, מנחה אותו כיצד להכין ולצרוך את האוכל ומתי ואיך לאכול אותו. ברפואה הסינית הלב, למשל, הוא הראייה המפוכחת של העולם ואוצר בתוכו את משמעותן של החרדות והדאגות היושבות שם, כמו גם את השמחות. הכעס יושב בכבד. הפחד –בכליות. הדאגנות – במערכת העיכול. וזה לא קורה פתאום בגיל מבוגר – זה המצב מגיל אפס. מרגע שאדם נולד".

למשל לכאבי גב, מהם סובלת לדבריו מחצית מהאוכלוסיה – לרפואה הסינית יש פתרונות יעילים המספקים תוצאות מהירות יחסית, ושיפור %d7%93%d7%a8-%d7%a1%d7%97%d7%99%d7%99%d7%a7-4משמעותי באיכות חייהם – ושוב תוך שימוש באותם שלושה אלמנטים: תזונה, דיקור, צמחים. לעומתה הרפואה המערבית משתמשת לעיתים קרובות בתרופות נוגדות דלקת עם תופעות לואי די חמורות עד כדי דימום ממערכת העיכול, הזדקקות לעירויי דם וכשל בתפקוד הכליות.

הוא לא אוהב את המושג הרווח 'רפואה משלימה', שלדעתו הוא מושג יהיר-משהו, שכן מי בעצם משלים את מי? עדיין, כמומחה בעל ראייה מקצועית רחבה ביותר וניסיון עשיר מאד, הוא ממליץ, קודם כל ובכל בעיה לפנות לבירור באמצעות הרפואה המערבית ורק לאחר מכן להחליט במה לבחור: בזו, או בזו, או לשלב בין שתיהן.

פרופ' סחייק מגדיר עצמו כרופא וכמרפא אנושי, כאדם מקשיב ותומך שבאמת ובתמים דואג לבריאות מטופליו, כמו גם לאיכות חייהם.

 "כל מטופל שלי, במסגרת עבודתי במירפאת קופת חולים הכללית, מקבל ממני אבחון-בירור מערבי, כשאני גם ממליץ ואף מפנה לטיפול ברפואה אלטרנטיבית שמציעה הקופה. לעתים, במקרים קשים במיוחד, אני עושה גם כאן, במקום, דיקור ואנשים יוצאים כשהם זקופי קומה וחשים הקלה עצומה. לדעתי היה צריך להיות במירפאה הזאת, ובדומות לה, בנוסף לצוות הקיים מדקר סיני ומסז'יסט המיומנים בטיפולים מקלי כאב. לפחות שני אנשי מקצוע אלה צריך שיהיו בכל מרפאה ומרפאה" הוא אומר.

כששומעים אותו מדבר בלהט אמיתי על הפציינטים שלו, על מצב הרפואה, על הטיפולים ברפואה הסינית ועוד – אי אפשר שלא לשאול אותו מדוע משיא מעמדו הרפואי בארה"ב חזר לארץ אחרי 16 שנה.

התשובה שלו פשוטה מאד: "כי ילדי היו בארץ, ושירתו בצבא, וחוץ מזה מיציתי את ארה"ב. חברים ומשפחה כמו שיש בארץ אין בשום מקוםבעולם ואיך שלא אסתכל על זה נפשי רצועה בנופי הארץ.  עם כל הכבוד הגראנד קניון לא עושה לי כלום מול מראה הארבל שלנו. מה לעשות? כזה אני".

ועם זה באמת אי אפשר להתווכח.

 

 

נשמח לשמוע מה שיש לך להגיד לנו

זהו? יוצאים מהאתר?

הצטרפו גם אתם לאלפים שכבר מנויים,

עשו מנוי למגזינים הכי מעניינים, ובחינם!

זהו? יוצאים מהאתר?

הצטרפו גם אתם לאלפים שכבר מנויים,

עשו מנוי למגזינים הכי מעניינים, ובחינם!

דילוג לתוכן