מינהל החינוך ומינהל ההנדסה בגבעתיים סיימו בדיקה ומיפוי גני הילדים בהם אין מקלט/ממ"ד ואין אפשרות להכשיר חלל להוספת לממ"ד, כפי שנעשה בימים אלו בגנים המופיעים ברשימה.
הכוונה היא להביא מבנה מוכן של ממ"ד שיוצב בחצר הגן, בצמוד למבנה הגן. ייצור הממ"ד לוקח כ 40 יום, והבאתו כפופה גם ביכולת להביאו פיזית עם המנוף לגן (משקלו כ-80 טון). הממ"דים הוזמנו כבר לפני מספר ימים עבור הגנים הבאים:
1. גן אנפה- ויצמן 7
"החלטנו לרכז מספר שאלות ותשובות בנושא מיגון ומערכת החינוך, מקווים ש"הראיון" הזה שלנו עם עצמנו, יעשה עוד יותר סדר בדברים:
תשובה: רכישת ממ״דים, בגודל של כ 18 מ״ר שיוצבו בחצר הגן בצמוד למבנה הגן. זמן הייצור הוא כ 40 יום, ההתקנה יחסית פשוטה, הנחה על שטח מישורי. מנוף מיוחד (הממד שוקל 80 טון) יביא אותו, ובזמן הייצור יבדוק המנופאי את דרכי הגישה הכי טובים לגן.
2. מה עם גנים שיש בהם חלל שניתן למגן?
תשובה: יש 14 אתרים כאלו שמופו ונמצאו מתאימים. העבודות כבר החלו לפני מספר ימים, נעשו מדידות והזמנות לחלונות ולדלתות, זמן האספקה של החומרים להתקנה מוערך בכשלושה עד ארבעה שבועות.
3. האם יש כאלו חללים גם בבתי ספר שניתן להכשיר?
תשובה: יש כאלו בכמה בתי ספר, וגם במרכזים הקהילתיים. צוות מיוחד עבר בכל בתי הספר והמרכזים, כל החללים בעלי הפוטנציאל מה שנקראו עד היום "מחסה הכי מוגן שיש" וסיפקו את פיקוד העורף בכל הסבבים עד הפעם, כבר אושרו לביצוע ונמצאים בתהליך. להבדיל מגני הילדים, אלו חללים קצת יותר גדולים ומורכבים וזמן העבודה ארוך יותר, אבל בכולם זה יבוצע בהקדם.
4. מדוע לא לבנות ממ״ד בגנים במקום להביא ממ״ד יביל?
תשובה: יציקת ובניית ממדים בגן גם תיקח יותר זמן וגם באופציה זו אנו עלולים להיקלע למצב בו העיר תחזור בקרוב לפעילות רגילה ואז העבודות תהיינה בתוך הגן, לאורך כמה שבועות שזה לא אפשרי ולא רצוי.
אין בגדול הבדל, בשני המקרים הממ״ד יהיה חיצוני לגן ובאותו השטח.
5. מה הסיבה שלא נבנו ממדים בגנים ובבתי הספר?
תשובה: כל המבנים שנבנו לפני שנת 92, בכל הארץ, לא חוזקו עד היום ולא נבנו בהם ממ"דים, כולל בגבעתיים. הסיבות הן שלוש: הראשונה היא תקציב, מדובר בעלויות של מאות מיליוני שקלים רק לרשות כמו גבעתיים, ואלו סכומים שללא עזרה משמעותית של המדינה אין אפשרות להשיגם. סיבה שניה היא שלא היה צורך או דרישה של פיקוד העורף עד היום. עד כה בכל הסבבים הסתפק פיקוד העורף במיגונים הקיימים מתוך תפיסה שהסבבים הם קצרי מועד והסיבה השלישית היא שבנייה של ממדים בבתי הספר והגנים הישנים לוקחת בהכרח שטחים חשובים ואהובים מהחצרות, וזה משהו שתמיד כולנו רצינו להימנע ממנו. כעת, לאור מה שקרה, לאור שינוי התפיסה הביטחונית במדינה, ולאור דרישת ועדי ההורים, אנו מקדמים את הבניה גם במחיר של "נסיגה" מהחצרות..
6. למה התהליך של החיזוקים והזמנות הממדים לקח חודש? למה חיכיתם?
תשובה: חשוב לזכור כי בשבועיים וחצי הראשונים מאז אותו יום ארור ה 07.10, כל נושא הלימודים לא היה על הפרק בכל המדינה. הלימודים למעשה חודשו רק ב 23.10, עד אז העיסוק היה אך ורק בנושא החזרת הביטחון האישי, הקמת כיתות כוננות, משמר אזרחי, אתרי הבניה וכדומה, כי הפחד היה נוראי והוא היה גם מטילים ובעיקר מחדירת מחבלים ליישובים. רק לאחר כשבועיים, כשהתמונה קצת התבהרה והכניסה הקרקעית החלה, החלו בכל הערים להתארגן לחזרה הדרגתית ללימודים, בהתאם להנחיות פיקוד העורף. החל מ 23.10 עובד צוות מינהל החינוך בראשותה של אורית גור כהן הנהדרת, סבבי השעון, בבדיקת פתרונות וביצירת מתווים, טובים ככל הניתן, תוך מענה שוטף להורים רבים.
7. מדוע בערים כמו תל אביב ורמת גן, חזרו הגנים לפעילות כמעט מלאה?
תשובה: למעשה גם בתל אביב ורמת גן, קיימים עשרות ומאות גני ילדים עירוניים שאינם ממוגנים. לשמחתם, ולצערנו, להם יש עשרות ומאות מבני ציבור חדשים וממוגנים אליהם והם הצליחו (לא אידיאלי אבל עדיף מכלום כנראה) להעביר אליהם הרבה גנים. בעיר שלנו הצפופה ונטולת השטחים הפנויים, לא נבנו כמעט מבני ציבור חדשים בעשרות השנים שעברו ולכן לא היה לאן להעביר את הגנים הלא ממוגנים. בכל מבני החינוך החדשים שנבנו בשנים האחרונות (אגפי בתי הספר, אשכולות גני פטאי וגונן, אולם שמעוני, שבט צופים ועוד) קיימים ממ"דים שמקלים מאוד ומאפשרים פעילות שוטפת גדולה יותר.
8. ומה עם המקלטים הציבוריים? המרכזים הקהילתיים? מגדלי משרדים וכו'?
תשובה: לגנים העירוניים אין אישור ממשרד החינוך ומהסתדרות הגננות לפעול במקומות כמו מקלטים ומשרדים. אילו זה היה מאושר או אילו המרכזים הקהילתיים שלנו היו עם מקלטים היינו מעבירים את הגנים הלא ממוגנים תוך יום אליהם. להבדיל מגנים עירוניים, הגנים הפרטיים אינם תחת מגבלות אלו ולמרות שמקלט ציבורי אינו מקום אידיאלי לילדים, הקצנו 18 מקלטים ציבוריים, חינם אין כסף, ופתרנו בעיה לרבים מהגנים הפרטיים.
9. ומה עם בתי הספר? הילדים לומדים מעט מאוד וזה ממש קשה.
תשובה: נכון, וזה למרות שיש בהם מקלטים. שם הבעיה היא שלא ניתן להוריד בית ספר שלם תוך דקה וחצי למקלטים. זו בעיה בכל הארץ, בכל המקומות הלימודים הם חלקיים ובקפסולות. יש ערים שהעדיפו שרק הקטנים יילמדו וכל שהאר יהיו בבית, יש ערים שהחליטו לתת עדיפות לגדולים רק, אצלנו המתווה נקבע ספציפית ע"י כל מנהלת בית ספר, לפי שיקוליה ויכולות המיגון אצלה.
10. מה צפוי לנו בשבועות הקרובים והאם כך זה יימשך? ההורים קורסים.
תשובה: אנחנו מבינים ויודעים כי זו תקופה קשה מאוד, להורים הצעירים, לילדים, בכל הגילאים, לצוותים, ולכולנו.איננו יודעים מה צופן העתיד, אנחנו יכולים רק להעריך שיש שתי אפשרויות: האחת, חס וחלילה, פתיחת חזית צפונית, ובתסריט כזה כנראה שנחזור כולנו אחורנית והלימודים יבוטלו כליל, השניה, שכולנו מקווים שהיא זו שתהיה: חזרה לצבע הירוק, כבר בימים הקרובים, קרי הסרת האיום לירי מעזה, ובמידה וכך יוחלט ע"י פקע"ר, לא נמהר להחליט וניקח את הזמן עד שנראה כי הירוק בטוח לחזרה מלאה ללימודים על בסיס "הכי מוגן שיש" כמו בעבר. את כל זה נדע בתחילת השבוע, עד אז כאמור ובלי קשר, מקודמים כל התהליכים המפורטים בסעיפים: 1 עד 3"