
מאי 2020
תמר מחלב תושבת רמת גן בת ה-23 למדה במגמת קולנוע בתיכון "תלמה ילין" בגבעתיים, שרתה כתסריטאית ביחידת ההסרטה של צה"ל והיא בוגרת תואר ראשון בפסיכולוגיה. במקביל, עבדה בתחומי קופירייטינג ואסטרטגיה במשרדי פרסום, התמחתה בכנסת והשתתפה באקסלרטור סטארטאפים חברתיים יהודיים בניו-יורק לאחרונה, יזמה פרוייקט חברתי חדש המתנהל במתכונת של התנדבות הפוכה והצליחה לרתום לפרוייקט את עיריית רמת גן.
כיצד עלה הרעיון למיזם?
"מאז ומתמיד התחברתי לאוכלוסיית הקשישים והערכתי אותם. אני רואה בהם מקור ידע רחב בכל תחום – יש להם ניסיון חיים, מסקנות מעניינות ופרספקטיבה חשובה על העולם. הדרך הרווחת בה נוטים להתייחס אליהם ולהתנדבויות עמם לא מצאה חן בעיני. אני מגיעה מתחום הפסיכולוגיה, ונחשפתי לתופעה העצומה של גילנות שמאוד כאבה לי. במשך זמן רב ידעתי שאני רוצה לעשות משהו גדול, משהו שישנה את צורת ההתייחסות כלפי קשישים, והשנה זה קרה – יזמתי את פרוייקט 'עשרה שיעורים שלמדתי'. בפרוייקט הגיעו חברה צעירים ללמוד, וקשישים הגיעו על מנת ללמד. כלומר, להעביר לדור הצעיר את הידע והערך המיוחד שלהם, כל אחד בתחומי החיים שחשובים לו. כך נוצר מצב שהערך העצמי של הקשישים עלה באופן טבעי, והתלמידים שינו את התפיסה והשתמשו בניסיון, בידע ובחוכמת החיים של הקשישים לטובת מסלול החיים שלהם. הפרוייקט יצא לפועל לאחר עבודה משותפת עם מחלקת החינוך החברתי-ערכי בעיריית רמת-גן ועם ראש העיר, שמאוד התחברו לרעיון. במחזור הראשון השתתפו 10 תלמידי כיתות ט' ו-10 קשישים, בתכנית שארכה 8 מפגשים. חיפשנו מבוגרים ורבליים, שמעוניינים לספר את הסיפור שלהם ולתת ערך. התלמידים והקשישים עברו הכשרה בדיגיטל על ידי אדם ברש אשר משרת בדובר צה"ל במדור דיגיטל בינלאומי ואחראי על הפלטפורמות החברתיות של צה"ל בעולם וגם הנחה איתי את המפגשים, וסדנת סטוריטלינג על ידי צור אביגד – במאי ותסריטאי."
כיצד התנהל הפרוייקט?
"המשתתפים חולקו לצוותים קטנים על פי תחומי עניין, והשיחות ביניהם תפסו אופי ממש פסיכולוגי. התלמידים שיתפו את המבוגרים בחייהם והתייעצו איתם, ממש העריצו אותם! היה מדהים לראות את זה קורה, וזה גרם לי להבין שיש פה עוד צורך שאין לו מענה רחב – הרבה תלמידים מעוניינים לשתף ברגשותיהם, בבעיותיהם ובחייהם, אבל לא תמיד יש בנמצא אדם שהם מרגישים מספיק בנוח להפתח מולו ולדבר איתו, והקשישים הם מענה מצויין. בסוף הפרוייקט התלמידים יצרו סרטונים של הקשישים המספרים את שיעורי החיים שלהם. הנושאים בהם בחרו הצוותים השונים להתמקד היו מגוונים ומרתקים – התנהלות כלכלית, התגברות על משברים, הקמת משפחה, טיפוח זוגיות, קריירה. נושאים שהופתעתי לגלות שתלמידים בני 14 בכלל מתעניינים בהם."
כיצד עלה הרעיון למיזם?
"מאז ומתמיד התחברתי לאוכלוסיית הקשישים והערכתי אותם. אני רואה בהם מקור ידע רחב בכל תחום – יש להם ניסיון חיים, מסקנות מעניינות ופרספקטיבה חשובה על העולם. הדרך הרווחת בה נוטים להתייחס אליהם ולהתנדבויות עמם לא מצאה חן בעיני. אני מגיעה מתחום הפסיכולוגיה, ונחשפתי לתופעה העצומה של גילנות שמאוד כאבה לי. במשך זמן רב ידעתי שאני רוצה לעשות משהו גדול, משהו שישנה את צורת ההתייחסות כלפי קשישים, והשנה זה קרה – יזמתי את פרוייקט 'עשרה שיעורים שלמדתי'. בפרוייקט הגיעו חברה צעירים ללמוד, וקשישים הגיעו על מנת ללמד. כלומר, להעביר לדור הצעיר את הידע והערך המיוחד שלהם, כל אחד בתחומי החיים שחשובים לו. כך נוצר מצב שהערך העצמי של הקשישים עלה באופן טבעי, והתלמידים שינו את התפיסה והשתמשו בניסיון, בידע ובחוכמת החיים של הקשישים לטובת מסלול החיים שלהם. הפרוייקט יצא לפועל לאחר עבודה משותפת עם מחלקת החינוך החברתי-ערכי בעיריית רמת-גן ועם ראש העיר, שמאוד התחברו לרעיון. במחזור הראשון השתתפו 10 תלמידי כיתות ט' ו-10 קשישים, בתכנית שארכה 8 מפגשים. חיפשנו מבוגרים ורבליים, שמעוניינים לספר את הסיפור שלהם ולתת ערך. התלמידים והקשישים עברו הכשרה בדיגיטל על ידי אדם ברש אשר משרת בדובר צה"ל במדור דיגיטל בינלאומי ואחראי על הפלטפורמות החברתיות של צה"ל בעולם וגם הנחה איתי את המפגשים, וסדנת סטוריטלינג על ידי צור אביגד – במאי ותסריטאי."
איזה תגובות קיבלתם?
"מאחר ומדובר בפרוייקט חדש המתמקד באינטרקציה מסוג שונה היו לי חששות ולשמחתי כולן התבדו. התלמידים והקשישים פיתחו קשרים אמיתיים ואוהבים וחלקם שומרים על קשר עד היום. היה מדהים לראות את ההשפעה של הפרוייקט על הקשישים, את ההתרגשות שלהם מהיחס של התלמידים ומההערכה והכבוד שהם רכשו אליהם ובצדק. התלמידים הרגישו שהם למדו המון מסקנות חשובות לחיים." מה הלאה? "בימים אלה מתקיימת עבודה על הפצת הפרוייקט לערים נוספות בארץ. אני שואפת שהפרוייקט יתרחב ויהפוך לארצי, שכל התלמידים בארץ יהיו פתוחים ללמידה משמעותית מהמבוגרים ושהמבוגרים יבינו את הערך שלהם ויהיו פתוחים להעביר אותו הלאה. באמצעות זאת, אני מקווה לצמצם את תופעת הגילנות ובכך לשפר את רווחתם הרגשית של הקשישים ואת איכות חייהם. "
ומה את למדת מהתהליך?
"אני חושבת שהדבר הכי חשוב שהפנמתי במהלך התהליך הזה הוא החשיבות של לתרגם את המחשבות שלנו לפעולות. לכל אדם יש רגישויות שונות, דעות שונות, תחומים ייחודיים שבוערים בו. אם כל אחד יפעל למען שינוי בתחומים שחשובים לו, כי יש סיבה שהם חשובים דווקא לו – העולם שלנו יהיה הרבה יותר טוב. במהלך ההקמה של הפרוייקט הכרתי כל כך הרבה אנשים מדהימים ומלאי רצון טוב, ואני מרגישה שאימצתי לעצמי עוד סבים וסבתות שיש כל כך הרבה מה ללמוד מהם. יש הרבה אתגרים בדרך להקים משהו חדש, אבל אפשר לעשות הכל עם הגישה הנכונה ועם האנשים הנכונים והכי חשוב לכוון גבוה ולא לוותר."
הכתבה פורסמה במגזין מס 68
סדרת כתבות שתחשוף את הסודות, הסוגיות והפרטים הנסתרים בהצעות ובהסכמים
ה-AI ) משביח את הגבולות של שוק הנדל"ן ומספק כלים חדשניים המייעלים ומשדרגים את התהליך.
בוחרים ב'דאונסייזינג: למכור את הבית הגדול ולעבור לדירה קומפקטית, נגישה ומעוצבת
התקנות החדשות בענף התיווך ייסיעו ללקוחות להבטיח שקיפות מלאה וליצור שוק נדל”ן הוגן ומסודר
מה קורה במקרים בהם ישנו מיעוט שמרגיש שהוא קופח?
בבורסה נהוגה גישת המערכת הסגורה של מנגנוני בוררות ייחודיים לפתרון סכסוכים
הלינה במקלטים הציבוריים אפשרית
כחלק מההיערכות לשעות הלילה, ולרווחת התושבים המתקשים להתנייד אל המקלט הקרוב
במקום שהרכבת תהיה תת קרקעית ותוכל ליסוע מהר ובאין מפריע, חופרים בשביל שהרכבים יסעו בתת קרקע
המופע התקיים השנה במסגרת שבוע הוקרה ייעודי למשרתי ומשרתות המילואים ובני משפחותיהם – תושבי העיר.
הקמת התחנה החדשה תשפר את יציבות ואמינות מערכת החשמל באזור גבעתיים, דרום רמת גן ומזרח תל אביב
KGM (סאנגיונג לשעבר) מחדש את השיווק בישראל של דגם ה-Torres. מנוע 1.5 טורבו עם מומנט של 28.5 קג"מ והספק מרבי של 163 כ"ס
המסגרות בהן ישתלבו בני הנוער ממוקמות בכל רחבי הארץ וביניהן ניתן למצוא את 'בני המושבים', 'הנוער העובד והלומד', 'אחריי', 'מעשה' ועוד
רק כ-60% מוסדות החינוך בישראל מוגנים באופן מלא כיום. גבעתיים הפכה לעיר הראשונה והיחידה בישראל שהשלימה הגנה מלאה ותקנית על כלל מוסדות החינוך
ניסן, אשר כזכור נמצא כאן לא מעט זמן, ומגיע ממשפחה טובה ומכובדת, וארץ שיצא מוניטין מצוין לתוצריה, לא זוכה כאן לעדנה מתפרצת.
במוזיאון ארץ ישראל ברמת אביב תיפתח בסוף חודש ספטמבר תערוכה מרגשת במיוחד: צילומים של הצלמת יוכבד ליפשיץ ( 86), ילידת תל אביב שבגיל 19 עברה לקיבוץ ניר עוז ומאז תיעדה את המתרחש בקיבוץ
חג שבועות בפתח, והקונדיטוריות ברחבי הארץ לובשות גבינה. יצאנו לבדוק את הקולקציות החדשות לחג – וחזרנו עם בטן מלאה ולב שמח
הגיע הקיץ, חם כל כך בחוץ ומצב הרוח ירוד. אספתי עבורכם מספר מנות חדשות שיספקו לכם רגעים טעימים במיוחד,
בר פנזור
ד"ר ערגה הלר היא חוקרת תרבות, מרצה בכירה במכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי בבאר שבע ● מתמחה בעיצוב הזהויות העברית והישראלית בספרות ילדים, ספרות שואה וספרות פנטזיה
ביוגרפיה של עיר מרכזית, תוססת ומעניינת כמו תל אביב, היא בהחלט משימה מורכבת. "תל־אביב היא באמת עיר הפלאות של ארץ ישראל" הכריז הרברט סמואל, בנאום הפרידה שלו מהעיר במחצית 1925.
אם גם אתם שמעתם את הכתב והפרשן הפוליטי ספי עובדיה מספר חוויות מגבעתיים בתוכנית הבוקר שלו בגלי צה"ל, או צפיתם בליאור קינן, הכתבת והמגישה מדווחת מהשטח וזיהיתם את הרחוב שלכם ברקע במהדורה של חדשות 13, זה לא במקרה. הזוג הנשוי מתגורר ממש כאן בגבעתיים
ליאור רותם-גורדון מאמינה בחוכמת הקהילה ● היזמת של הקמת ארגון 'היברידיות' יחד עם שותפתה לי-אור סלע ושותפה ל"בונות אלטרנטיבה" בעיר ● נבחרה כאחת מחמש נשות השנה של גבעתיים
בשעה 06:29 בבוקר ה-7 באוקטובר 2023, התעורר בסיס זיקים בדרום הארץ לבוקר שהפך במהרה לאחד הקשים בתולדות המדינה. סמ"ר עומרי ניב פיירשטין לא יכול היה לדעת ששעות אלו יהיו האחרונות בחייו, וגם הרגעים בהם יהפוך לגיבור שהציל חיים רבים
הצטרפו גם אתם לאלפים שכבר מנויים,
עשו מנוי למגזינים הכי מעניינים, ובחינם!
הצטרפו גם אתם לאלפים שכבר מנויים,
עשו מנוי למגזינים הכי מעניינים, ובחינם!