
ד"ר נגה רוזנפרב
14/3/2025
שתפו:
בספר 'הקוסם מארץ עוץ' (1900) יצר ל. פרנק באום מהפכה תרבותית בייצוג הנשי בספרות הילדים של ראשית המאה העשרים. בתקופה שבה ייצוג הנשים היה נתון במידה רבה להשפעת דימויים מגדריים מסורתיים ונשים הוצגו כדמויות פאסיביות – אימהות מטפלות ודואגות או תלויות בהצלה של גיבורים גבריים, באום יצר עולם פנטסטי המעניק לנשים כוח, עצמאות ומשמעות.
דורותי, הדמות הנשית הראשית בספר היא מנהיגה ומקבלת החלטות גורליות. היא נערה צעירה שיוזמת מסע מסוכן, מובילה חבורת גיבורים ומשפיעה על גורל ארץ עוץ בכוחה, תבונתה ואומץ רוחה.
בניגוד לדמויות נשיות סטריאוטיפיות בספרות ילדים מאותה תקופה, דורותי מציגה עוצמה פנימית, אומץ וחוסן נפשי יוצאי דופן, לצד חמלה ונחישות. היא אינה מחכה להצלה, אלא לוקחת אחריות על גורלה ועל גורל חבריה ויש לכך דוגמאות רבות לאורך העלילה: היא מובילה את הקבוצה – הדחליל, איש הפח והאריה – במסע המסוכן לעיר הברקת. היא מגלה יכולת הכוונה, אומץ ותושייה בהתמודדות עם אתגרים כמו יער מסוכן, מכשפה רעה ומכשולים פיזיים, תוך דאגה מתמדת לחבריה, היא מגלה יוזמה ומוצאת פתרונות יצירתיים להצלתם. היא מפגינה אומץ וחוסר פחד מול המכשפה הרעה של המערב. במקום להיות מאוימת, היא עומדת בפניה בנחישות ובסופו של דבר תורמת להשמדתה באמצעות המים.
גם המכשפות בספר, הטובות והרעות כאחד, מייצגות מורכבות נשית שחרגה מהנורמות המקובלות. הן אינן נתונות לשיפוט מוסרי פשטני, אלא מציגות מגוון רחב של כוחות, מניעים ואישיויות, וכל אחת מהן משחקת תפקיד בעיצוב העלילה והמרחב הפנטסטי של הסיפור.
מהפכה סמויה בתפיסת הנשיות
הדמויות הנשיות בספר 'הקוסם מארץ עוץ' מייצגות מהפכה סמויה בתפיסת הנשיות בספרות הילדים של סוף המאה ה-19 וראשית המאה ה-20. חשיבותן של דמויות אלה טמונה ביכולתן לשבור תבניות מגדריות מסורתיות.
הספר מציג מודל חדשני של נשיות: עוצמה המשלבת חמלה, עצמאות לצד שיתוף פעולה, וכוח הנובע מתכונות אופי ולא מסטריאוטיפים מגדריים. זהו מהלך רדיקלי בספרות התקופה, שהשפיע עמוקות על תפיסת הדמות הנשית בספרות הילדים.
המכשפה הטובה גלינדה היא דמות מנהיגותית המאתגרת תפיסות מסורתיות של כוח נשי. היא מעניקה השראה ותמיכה לדורותי, מבלי להפוך אותה לתלויה. גלינדה מייצגת חוכמה, עוצמה מוסרית ותמיכה נשית שאינה מסתכמת בדמות אימהית סטריאוטיפית. הופעתה של המכשפה הרעה של המערב מאפשרת דיון בסוגיות של כוח, שליטה ומניעים נשיים.
באום יצר מודל חדשני של נשיות – עוצמה המשלבת חמלה, עצמאות לצד שיתוף פעולה, וכוח הנובע מתכונות אופי ולא מסטריאוטיפים מגדריים. עולם פנטסטי שבו נשים הן סוכנות שינוי אמיתיות, המניעות את העלילה ומעצבות את הגורל, בניגוד למסורת הספרותית המוקדמת שהדגישה דמויות גבריות כמובילות ופעלתניות. זהו מהלך רדיקלי שהשפיע עמוקות על תפיסת הדמות הנשית בספרות הילדים.
'מרשעת' – מהפכה פמיניסטית בנרטיב הקלאסי
הספר 'מרשעת' (Wicked) מאת גרגורי מגווייר, הוא מעין עיבוד פוסט-מודרני לסיפור המקורי, ומציג נקודת מבט אלטרנטיבית על דמותה של המכשפה הרעה טרום הסיפור של באום. בספר זה, המכשפה אלפבה מוצגת כדמות מורכבת ורב-ממדית, החושפת שכבות עומק של סבל, מאבק וחיפוש זהות נשית.
מגווייר מפרק את הסטריאוטיפ השלילי המוכר באמצעות חשיפת הרקע האישי והחברתי של הדמות והבנת המניעים האמיתיים מאחורי מעשיה ויוצר דה-קונסטרוקציה של אלפבה המוצגת כמי שסופגת בריונות ונתונה לחרמות בגלל צבע עורה השונה. היא קורבן של שיטה חברתית מפלה ומדכאת, המאבדת את כוחה ואנושיותה תחת מנגנוני שליטה פטריארכליים.
הספר מציג כוח נשי מורכב, החורג מהבינאריות של טוב ורע. באמצעות סיפורה של אלפבה, מגווייר חושף מנגנוני השתקה חברתיים ומאפשר למכשפה להגדיר את זהותה מעבר לתיוגים חיצוניים. מטרת התהליך היא לייצר הבנה עמוקה יותר של מורכבות אנושית מעבר לסטריאוטיפים פשטניים.
'מרשעת' הופך להיות סוג של מניפסט פמיניסטי המאתגר תפיסות מסורתיות של נשיות, כוח ומוסריות ולאחרונה הפך לסרט קולנוע מצליח במיוחד.
'מרשעת' – מהפכה פמיניסטית בנרטיב הקלאסי
הספר 'מרשעת' (Wicked) מאת גרגורי מגווייר, הוא מעין עיבוד פוסט-מודרני לסיפור המקורי, ומציג נקודת מבט אלטרנטיבית על דמותה של המכשפה הרעה טרום הסיפור של באום. בספר זה, המכשפה אלפבה מוצגת כדמות מורכבת ורב-ממדית, החושפת שכבות עומק של סבל, מאבק וחיפוש זהות נשית.
מגווייר מפרק את הסטריאוטיפ השלילי המוכר באמצעות חשיפת הרקע האישי והחברתי של הדמות והבנת המניעים האמיתיים מאחורי מעשיה ויוצר דה-קונסטרוקציה של אלפבה המוצגת כמי שסופגת בריונות ונתונה לחרמות בגלל צבע עורה השונה. היא קורבן של שיטה חברתית מפלה ומדכאת, המאבדת את כוחה ואנושיותה תחת מנגנוני שליטה פטריארכליים.
הספר מציג כוח נשי מורכב, החורג מהבינאריות של טוב ורע. באמצעות סיפורה של אלפבה, מגווייר חושף מנגנוני השתקה חברתיים ומאפשר למכשפה להגדיר את זהותה מעבר לתיוגים חיצוניים. מטרת התהליך היא לייצר הבנה עמוקה יותר של מורכבות אנושית מעבר לסטריאוטיפים פשטניים.
'מרשעת' הופך להיות סוג של מניפסט פמיניסטי המאתגר תפיסות מסורתיות של נשיות, כוח ומוסריות ולאחרונה הפך לסרט קולנוע מצליח במיוחד.
מרשעת
מאת: גרגורי מגווייר
תרגום: אסף ברקת
הוצאה: מודן, אוקיינוס
כשדורותי גברה על המכשפה הרעה מהמערב בספר ‘הקוסם מארץ עוץ‘, שמענו רק את הצד שלה בסיפור. אבל מה עם הצד של המכשפה? איך היא הפכה למרשעת שכזאת?
מהרגע שבו נולדה אֶלְפָבָּה בלילה גשום במחוז מנצ'קין שבארץ אוז, היא היתה שונה, דחויה, ובעיקר ירוקה. כשהיא מתחילה את לימודיה באוניברסיטה הטובה ביותר במדינה, היא נערה מתבודדת ומושא ללעג. אבל לאט לאט היא מפשירה ומתקרבת אל גְלינדה, נערה רמת־מעלה שמאוהבת בעיקר בעצמה. ככל שאלפבה מתבגרת היא מבינה שיש סביבה אנשים שלא אוהבים לשמוע את האמת, וכדי לשרוד בעולם שחפץ ברעתה, עליה להפוך לרעה בעצמה.
ארץ אוז של 'מרשעת' היא מדינה שבה הקוסם הוא רודן עריץ הכופה את רצונו על התושבים, בני אדם ובעלי חיים כאחד. זהו מקום שבו מי שאינו נאמן לשלטון עלול למצוא עצמו נרדף ומדוכא. במקום כזה, רק מישהי חזקה ועצמאית תוכל לגבור על הרוע האמיתי.
גרגורי מגווייר יוצר בספרו עולם מורכב של אמונות, מיתולוגיות ובריתות פוליטיות, ומציג בפני הקוראים גיבורה מיוחדת במינה. מאז שהתפרסם ‘מרשעת‘ בשנת 1995 הוא הפך לרב־מכר, הוליד שלושה ספרי המשך, ואף עובד למחזמר שהיה לאחד האהובים בתולדות מחזות הזמר וזכה בפרסים רבים. אנו גאים להציג בפניכם תרגום חדש לספר שהפך לתופעה עולמית.
ב- PASITO בית של פלמנקו, מיכל ברט מלמדת פלמנקו עם כל הלב והנשמה – ילדות, נשים וגברים מביעים ויוצרים ומתנועעים לא רק דרך הצעדים והקצב"
"השכונה החדשה, הסמוכה לצומת מסובים, תקרא בשם: רמת צדק. כל רחובות השכונה ישאו שמות של נשות ואנשי משפט"
נהיגה בקורבט היא חוויה של שילוב מושלם בין עוצמה לפינוק. כל סיבוב, כל תאוצה, כל בריזה מרגישה כאילו כל פרט במכונית נבנה רק בשבילי, מה שמביא לרגש עז של שליטה חופשית וכח בלתי נגמר. לא מדובר רק במכונית, אלא ביכולת לחוות את הדרך בכל נים בגוף וליהנות מכל רגע
"הבריכה, מעבר להיותה מתקן ספורט ונופש, מהווה מקום מפגש משמעותי לתושבי העיר" (שראל טייבר)
המלחמה המתמשכת חושפת פערים משמעותיים בהסכמי התחדשות עירונית
רוסלה רומנית, סחינה מרוקאית, בסל ולוביה טוניסאית ואושפלאו קווקזי – סדרה חורפית של תבשילי קדירה מקיבוץ הגלויות של המטבח הישראלי תכניס חום ונחמה אליכם הביתה
גם פרויקט ההתחדשות העירונית שלכם מתעכב?
זה מה שתוכלו לעשות
ישראל עוברת טלטלה כבר יותר משנה. בנק ישראל כבר ציין כי השפעת המצב על שוק הנדל"ן תהיה ארוכת טווח, במיוחד לאור המחסור בדירות באזורי ביקוש, שמסתמן כי יחריף.
"הכתיבה האישית לא פסקה מעולם גם אם היו שנים שנדחקה הצידה, וחיכתה בסבלנות…זה חלק בלתי נפרד וחשוב מאד בחיי" נעמי לבנון-קשת
מיכל איתן היא יזמית ומחנכת בתחומי הקיימות, הטכנולוגיה, ניהול השינויים ותהליכי חשיבה שיטתיים פורצי דרך
שחר טביב (45) מנכ"ל קניון עזריאלי גבעתיים, מביא איתו לכל תפקיד "שחר של יום חדש", מגדיר יעדים ומשיג אותם ● מתגורר ברמת גן, נשוי לאנה ואב לשלושה
העוגיות שעינב אלקיים לוי ז"ל, אשתו של אור לוי ששב משבי חמאס, נהגה להכין לבנם אלמוג, שמסמלות בית, אהבה וזיכרון – הפכו למיזם הנצחה קהילתי בגבעתיים
"הורים צריכים לאפשר לילדיהם להיחשף לתכנים מתקדמים, ולהתעניין יחד איתם. האהבה למדע היא מדבקת
פרופ' רוני גמזוּ מונה ליו"ר התזמורת הפילהרמונית הישראלית לאחר שכיהן כמנהל בית החולים איכילוב משנת 2015
כמעט בכל עיר ובכל בית קפה מתכנס מעין פרלמנט המורכב אנשים שיש להם דעה על כל מה שקורה כאן
הצטרפו גם אתם לאלפים שכבר מנויים,
עשו מנוי למגזינים הכי מעניינים, ובחינם!
הצטרפו גם אתם לאלפים שכבר מנויים,
עשו מנוי למגזינים הכי מעניינים, ובחינם!