
החשיבות של בדיקת ההסכם וזהות היזם
כמי שחיה את תחום ההתחדשות העירונית ברמה היומיומית, אני יכולה להעיד שהפרמטרים הללו קריטיים למימוש הפרויקט ולטובת ציבור הדיירים
בפרויקט של התחדשות עירונית קיימים קשיים ואתגרים מרובים: דייר סרבן המסרב לקחת חלק בתהליך ולחתום על ההסכם, יזמים אשר מחתימים את הדיירים על הסכם המונע מהם להתקשר עם יזמים אחרים ומונע את הפרויקט, אוכלוסייה חלשה כלכלית המתקשה לשאת בעלויות התחזוקה העתידיים של המתחם, אוכלוסייה מבוגרת אשר מתקשה לעזוב את הדירה ועוד.
למען הסדר הטוב נזכיר שיש שלושה סוגים של התחדשות עירונית:
לפני שנה, במסגרת חוק ההסדרים הופחת אחוז החתימה מ80% במסגרת פרויקטים של פינוי בינוי ל67% בנוסף, הוספו זכויות והקלות לקשישים אשר הוגדרו כבני 70 ומעלה ומתגוררים בבניין הקיים לפחות שנתיים מיום חתימת היזם על ההסכם, או בני 75 בעת קבלת ההיתר.
אותם "קשישים" זכאים לשלוש חלופות: לקבל את שווי הדירה החדשה בעת ההיתר (במקום לעבור לדירה שכורה ולהמתין לבניה, הקשיש מקבל הטבה וקיצור של הזמנים ומניעת סיכון אם בדרך היזם "נופל") או לחילופין לקבל במקום דירת התמורה שתי דירות קטנות (באותו גודל של דירת התמורה) ללא מס, או לקבל כסף עבור דיור מוגן ואת היתרה במזומן לקשיש.
אותם זכויות לא קיבלו בעלים שביקשו או יכלו לקבל דירה חדשה במסגרת תמ"א 38 אלא רק במסגרת מתחמי פינוי-בינוי.
הרוב החוקי שנדרש בתמ"א הריסה ובניה היה 80% מכלל הבעלים.
אחוז גבוה זה, לרוב נתן מקום לסחטנים, שדרשו מהיזם דברים לא חוקים ומנעו מהדיירים האחרים להתקדם בעסקה מול היזם שנבחר.
מבחינת ההיגיון, לא נראתה סיבה הגיונית מדוע מאשרים לקשישים במסגרת פינוי-בינוי לקבל הטבות כאלו, ואילו במסגרת הריסת בניין אחד – לא מאשרים.
אולם, לפני כחודש אושר חוק ההסדרים אשר נתן לזה תוקף – מעתה גם בבניינים של תמ"א הריסה ובניה – הזכויות של הקשישים חלות, ואחוז החסימה ירד ל67% כמו במתחמי פינוי-בינוי.
בנוסף, התמ"א חודשה עד חודש פברואר 2024 ולכן לכל מי שנותרה הזדמנות – זה הזמן לסגור את העסקאות שלא הצלחתם קודם כי נדרשו לכך 80% חתימות.
שוני נוסף חשוב ומהותי
בנוגע לעסקאות פינוי בינוי, נהוג במסגרת ההסכם המשפטי מול היזם לאפשר לו להגיע לאחוז חתימות תוך 4-5-6 שנים.
זה המון זמן להמתין לחתימות. לכן נקבע חוק במסגרת ההתחדשות העירונית – שמחייב את היזם להגיע לרוב בהתאם למספר הדיירים הקיימים.
לדוגמא – בפרויקט הכולל 3 בניינים, יש לי "רק" 36 דיירים אותם אני מייצגת. בהתאם לחוק, ליזם תהיה תקופה של שנתיים להחתים את היתר ותו לא. גם אם בהסכם כתוב שאפשר להגיע לרוב תוך 3 או 4 שנים, הסעיף בהסכם אינו קביל כי החוק הוא מעל ההסכם והוא לטובת הדיירים.
החוק נועד לשמור על הדיירים שלא יהיו "תקועים" מול יזם שנים ואחוז החתימות אצלו לא מתקדם כבר שנים.
בפרויקט בבת ים ישנו מתחם שהיזם הצליח להחתים 30% בלבד לפני שלוש שנים. מאז ועד היום, הוא לא הצליח להחתים דיירים נוספים והדיירים שחתמו ממתינים שישחרר אותם, אולם הוא מסרב. בהתאם לחוק, ניתן להוציא את היזם והחליפו באחר.
אכן שינויים אלו חשובים ותורמים להתקדמות התהליך של התחדשות עירונית.
מעוניינים להרחיב? מידע נוסף ניתן למצוא במדריך לתמ"א 38 ופינוי בינוי שכתבה עו"ד רוית סיני, הקליקו כאן
הכותבת, עו"ד רוית סיני, בעלת משרד עורכי דין המתמחה בעסקאות תמ"א 38 ופינוי בינוי מהמובילים בתחום התחדשות עירונית בדירוג Dun's 100
כל האמור לעיל אינו מהווה תחליף ליעוץ משפטי פרטני ומלא ו/או ייעוץ עסקי פרטני ומלא
טור המומחית של עו"ד רוית סיני התפרסם במגזינים 'גבעתיים פלוס' ו'רמת גן פלוס'
כמי שחיה את תחום ההתחדשות העירונית ברמה היומיומית, אני יכולה להעיד שהפרמטרים הללו קריטיים למימוש הפרויקט ולטובת ציבור הדיירים
המלחמה המתמשכת חושפת פערים משמעותיים בהסכמי התחדשות עירונית
גם פרויקט ההתחדשות העירונית שלכם מתעכב?
זה מה שתוכלו לעשות
מה עושים ואיך מתנהלים עם התנגדויות לפרוייקט?
ההתנגדויות עשויות להעלות בכל שלב משלבי הפרויקט
מהן הסיבות הנפוצות לביטול פרויקטים בהתחדשות עירונית וכיצד ניתן להימנע מכך?
עזיבת הדירה הפרטית לכמה שנים טובות לטובת מגורים זמניים בשכירות היא לא עניין פשוט ולהסכם המשפטי שנחתם עם היזם תפקיד דרמטי
לכבוד יום המים הבינלאומי שחל ב-22.3
מתחילת המלחמה חל גידול של 23% בשתיית מים
הספר 'מרשעת' (Wicked) מאת גרגורי מגווייר, הוא מעין עיבוד פוסט-מודרני לסיפור המקורי
מנער חילוני מגבעתיים לנער חרדי על המסך
אדם חתוכה פלד – כוכב נולד. גיבור הסרט המדובר 'לא יום ולא לילה'
מיכל איתן היא יזמית ומחנכת בתחומי הקיימות, הטכנולוגיה, ניהול השינויים ותהליכי חשיבה שיטתיים פורצי דרך
"הבריכה, מעבר להיותה מתקן ספורט ונופש, מהווה מקום מפגש משמעותי לתושבי העיר" (שראל טייבר)
דירות קטנות הפכו לנכס המבוקש ביותר בגבעתיים ובתל אביב
שוק איכרים ברחבת קניון גבעתיים שמטרתו תמיכה במשקים מקו העימות בדרום
בגבעתיים פועלים 18 רכבים שיתופיים המפוזרים בחלקי העיר השונים
חטיבת השריון 188 מאומצת על ידי עיריית גבעתיים ביוזמתו של רוני שטרן ז"ל
עם מחיר גבוה, הליריק החשמלית מתחרה במרצדס EQE ומציעה ביצועים מרשימים וטווח נסיעה של עד 530 ק"מ
כמי שחיה את תחום ההתחדשות העירונית ברמה היומיומית, אני יכולה להעיד שהפרמטרים הללו קריטיים למימוש הפרויקט ולטובת ציבור הדיירים
ה-5008 גדל במידותיו לעומת הדור הקודם, מה שהופך אותו לאחד מהרכבים עם 7 מושבים הגדולים בקטגוריה
הצטרפו גם אתם לאלפים שכבר מנויים,
עשו מנוי למגזינים הכי מעניינים, ובחינם!
הצטרפו גם אתם לאלפים שכבר מנויים,
עשו מנוי למגזינים הכי מעניינים, ובחינם!