אייל, הוא הבעלים של דירת 70 מ"ר בבית משותף טיפוסי ישן (משנות השישים) הכולל 7 דיירים. הוא פנה אלי בבקשה לעזור לדיירי הבית המשותף בו הוא מתגורר, בקבלת ייעוץ ושכנוע של הדיירים בביצוע תמ"א 38/2, כלומר הריסת הבניין ובנייתו מחדש.
לטענתו הדיירים נחלקו ל-3: אלו שמעוניינים, אלו שלא החליטו, ואלו שמסרבים לכל שינוי. (בכל בניין, ניתקל בחלוקה כזו).
פגישה ראשונה להיכרות:
קבענו בדירתו של אייל שהזמין וכינס את כל בעלי הדירות אליו. הגיעו 6 מתוך 7. גרשטיין לא יכול היה להגיע.
הפגישה החלה בסקירה קצרה של משמעות העסקה. הסברתי לבעלי הדירות כי במסגרת תמ"א 38/2 ניתן כיום לבנות בניין חדש הכולל את החיזוק הנדרש מפני רעידות אדמה, לבצע הרחבה לכל דייר בדירתו שעשויה להגיע עד 25 מ"ר (שני חדרים הכוללים ממ"ד!) בנוסף מרפסת שמש, מעלית וחניה תת קרקעית– והכל כאמור ללא כל עלות מצידם.
שלב השאלות החל.
שרה שאלה "כמה דיירים יהיו אחרי הקמת הבניין החדש?" הסברתי שאלו נתונים שנקבל כאשר נבחן את ההצעות שיתקבלו משום שכל קבלן בוחר לעצמו את גדלי הדירות שהוא מעוניין, קבלן אחד יעדיף לבנות דירות גדולות והאחר דירות קטנות.
האתגר היה להסביר ולשכנע את הדיירים הסרבנים, שאותם ייצגה בחורה נחמדה, ענת מנהלת קשרי לקוחות בחברה מסחרית גדולה. שנשאלה מדוע היא איננה מעוניינת, ענתה ענת כי טוב לה ככה והיא אינה מעוניינת בשכנים חדשים נוספים.
שרון ושרה, בעלי הדירות מקומה שלישית, התקוממו לשמע טענות אלו והחלו להרים את קולם, בניסיונם להרתיע את ענת "הבעיה היחידה שאת לא גרה כאן אלא את מתגוררת בבית פרטי. את לא יכולה לנהוג באגואיסטיות, הרוב מעוניינים."
ענת משכירה את דירתה בקומה ראשונה, דירתה גדולה יחסית 84 מ"ר, עכשיו סיימה להשקיע בשיפוץ, לכן מבחינתה להרוס את הבניין בתמורה להוספת מעלית או חניה – אינו בא בחשבון.
הסברתי לה כי הסכום הכספי שהשקיעה בעלות השיפוץ הוא זעום לעומת הערך הכלכלי אותו היא תוכל לקבל בהשכרת דירה בבית חדש עם מעלית חניה תת קרקעית ושטח של 100 מ"ר.
עוד הסברתי לענת ולכל הדיירים כי הקבלן אמור לשלם את דמי השכירות עד לקבלת הדירה החדשה כך שמבחינתה היא לא יכולה להפסיד אלא רק להרוויח.
ענת החלה להראות סימנים של סיפוק והתרצות, ושאלה: "מה העלות שתידרש עבור ועד הבית לאחר שיבנה הבניין"?
הסברתי כי בבניין חדש עם מעלית (יותר נכון שתי מעליות) יידרש כ-350 ₪ ממוצע לדייר, בהתאם לשטח הדירה.
משה, שהינו אדם מבוגר מעל גיל 70 טען שהוא לא יהיה מסוגל לשלם סכומים כאלו, השבתי כי לפי חוק התחדשות עירונית אם הוא מעל גיל 67 והדירה היחידה שבבעלותו היא זו שמתוכננת לעבור פרויקט במסגרת תמ"א 38 או פינוי בינוי – הוא לא יצטרך לשאת בתשלומים אלו למשך 5 שנים מיום קבלת הדירה החדשה, או שניתן יהיה לדרוש מהיזם אם ישנה כדאיות כלכלית והמיקום של הבניין הנמצא באזור יוקרתי, לקבל מהיזם 5 שנים תשלום עבור אחזקת הבניין.
מנחם, מקומה שניה, שאל "מה קורה עם הפינוי וכיצד זה מתבצע"? – הסברתי שהקבלן אמור לשאת בעלות ההובלה והפנוי מהדירות ואף נושא בעלות האחסון, והבטחתי לאנשים מבוגרים גם תשלום עבור תיווך למציאת דירה חלופית ואריזות.
קובי התעניין: "אלו ערבויות נדרשות מהקבלן"?. הסברתי שיש לקבל ערבות בנקאית אוטונומית (כמו שיק בנקאי ) עבור דמי השכירות מיום הפינוי עד לקבלת הדירה החדשה, בנוסף, ערבות (חוק מכר), בשווי הדירה החדשה – כלומר אם הדירה החדשה תהיה שווה 3 מיליון ₪, זהו גובה הערבות אליה מתחייב הבנק המלווה של הקבלן למקרה שיפשוט רגל או יקלע לחובות, וערבות מיסים – במידה והקבלן מאיזו שהיא סיבה לא ישלם את המיסים עבור הדיירים, נוכל לגבות את התשלום כלפי רשויות המס מסכום הערבות הזו. בנוסף, לאחר קבלת המפתח לדירה החדשה, היזם מחוייב לתת לדיירים ערבות בדק (אם קורה נזק בדירה במהלך השנה והיזם לא בא לתקן לפי מה שנקבע בהסכם) וערבות רישום למקרה שעוה"ד היזם לא ירשום תוך 24 חודשים מקבלת הדירה את הדירה החדשה על שם הבעלים.
מנחם רצה לדעת: "אם כיום הדירה בבעלותי היא עורפית – האם אוכל לקבל אותו המיקום?" התשובה צריכה להיות חיובית, אלא אם כן בשל הרחבת הדירה יאלץ הקבלן להעלותה קומה בהתאם לתוכניות הקבלן . הסברתי כי לאחר קבלת תשריטים ותוכניות מפורטות של הקבלן, שייבחר מטעם כל הדיירים – נוכל לערוך איזון מתאים באמצעות שמאי מקרקעין.
אייל ביקש לדעת אם כולם מסכימים. נראה היה שכן.
הסברתי כי לוח הזמנים, אם כולם מוכנים לצאת לדרך, הוא כדלקמן:
שלב ראשון – (לאחר בחירת עו"ד מטעם הדיירים) קבלת הצעות מיזמים/קבלנים (עדיפות ליזמים/קבלנים מנוסים בעלי מוניטין) בדרך כלל עורך כ 3 חודשים לקבל הצעות.
את ההצעות שיתקבלו יבחן הצוות המקצועי, הכולל מפקח מטעם הדיירים (שאחראי על הכנת המפרט הטכני לטובת הדיירים), יועץ ביטוח (שאחראי על בדיקת פוליסות הביטוח שעורך הקבלן עבור הדיירים) ועורך דין מלווה מטעמם- בשיתוף עם נציגות מצומצמת שתיבחר ע"י הדיירים.
השלב הבא – ניהול מו"מ משפטי, (אורך כ-4-5 חודשים) במסגרתו מוודא עורך הדין מטעם הצוות המקצועי שהסכם ההתקשרות מכיל את כל ההגנות האפשרויות עבור הדיירים.
שלב החתימה – חודשיים עד 3 חודשים עד אשר כל הדיירים חותמים על ההסכם עם הקבלן, בכפוף לכך שאין התנגדויות או סרבנים מטעם הדיירים.
שלב אישור הבקשה להיתר – מיום החתימה ועד לקבלת הבקשה להיתר שמובאת בפני הדיירים לאישור לוקח עד 6 חודשים ליזם לערוך מדידות ותוכניות. בשלב הזה בודק המפקח ועוה"ד כי אכן מה שהובטח לכל דייר נמצא במסגרת הבקשה להיתר.
שלב הגשת התוכנית לעירייה – שנתיים לקבלת היתר בניה (תלוי באיזו עיר הבניין ממוקם).
מקבלת היתר הבניה – שלב פינוי הדיירים, עד 5 חודשים, במידה ואין עיכובים ואין התנגדויות של הדיירים.
מיום הריסת הבניין – שנתיים, עד למסירת המפתח לדירה החדשה.
בסיום הפגישה, הדיירים נראו אופטימים ומרוצים ולהפתעת אייל כולם חתמו על ייפוי כוח על מנת שנוכל להתקדם לשלב הבא.
מעוניינים להרחיב? מידע נוסף ניתן למצוא במדריך לתמ"א 38 ופינוי בינוי שכתבה עו"ד רוית סיני, הקליקו כאן
הכותבת, עו"ד רוית סיני, בעלת משרד עורכי דין המתמחה בעסקאות תמ"א 38 ופינוי בינוי מהמובילים בתחום התחדשות עירונית בדירוג Dun's 100
כל האמור לעיל אינו מהווה תחליף ליעוץ משפטי פרטני ומלא ו/או ייעוץ עסקי פרטני ומלא
טור המומחית של עו"ד רוית סיני התפרסם במגזינים 'גבעתיים פלוס' ו'רמת גן פלוס'
+MG3 Hybrid תשווק בישראל עם הינע היברידי אשר משלב בין מנוע בנזין 4 צילינדרים בנפח 1.5 ליטר שהספקו 102 כ"ס ובין מנוע חשמלי שהספקו 136 כ"ס
חשיבה פדגוגית המקדמת למידה חדשנית
בבית החינוך הממלכתי דתי 'אמונים' נחנכה החצר המקדמת ׳פדגוגיה חברתית׳
'אייר חיפה' תפעיל מחיפה טיסות יומיות לאתונה, אז בדקנו היום עם איזו חברת תעופה הכי זול לטוס לאתונה בתאריכים אקראיים.
10 המקומות המומלצים ביותר בניו יורק שאסור לפספס:
זו השנה השביעית בה עמותת "ישראל חופשית" מפרסמת את מדד החופש העירוני והראשונה בקדנציה המוניציפלית הנוכחית
על פי ניתוח נתונים שהעביר צה"ל לתנועה לחופש המידע
חופש ופנאי אלטרנטיבה מעניינת: טיסות מחיפה לאתונה מסימני החזרה לשגרה: 'אייר חיפה' תפעיל מחיפה טיסות יומיות לאתונה, ללרנקה ואילת שתפו מסימני החזרה לשגרה: 'אייר חיפה', חברת התעופה שהוקמה לאחרונה תחל לטוס מנמל הבית בחיפה בסוף
מתחם הורודצקי, ריבוע הרחובות של דרך השלום – הורודצקי – משה דיין – דרך הגבורה
פרופ' רוני גמזוּ מונה ליו"ר התזמורת הפילהרמונית הישראלית לאחר שכיהן כמנהל בית החולים איכילוב משנת 2015
מהן הסיבות הנפוצות לביטול פרויקטים בהתחדשות עירונית וכיצד ניתן להימנע מכך?
ד"ר ערגה הלר היא חוקרת תרבות, מרצה בכירה במכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי בבאר שבע ● מתמחה בעיצוב הזהויות העברית והישראלית בספרות ילדים, ספרות שואה וספרות פנטזיה
"היום זה נראה רחוק אבל התקווה היא כי בתום הלחימה ועם השבת הביטחון לעוטף עזה/עוטף ישראל, ניתן יהיה לשקם את קיבוץ כפר עזה ולחזור ולגור בו ולחדש את חיי הקהילה לצד הזיכרון של אלו שאינם עוד"
ראיון עם האדריכלית רחל יונגמן-פללר, שותפה בכירה ומנהלת התכנון של חברת יסקי-מור-סיון אדריכלים, ממשרדי האדריכלות המובילים בארץ
הצטרפו גם אתם לאלפים שכבר מנויים,
עשו מנוי למגזינים הכי מעניינים, ובחינם!
הצטרפו גם אתם לאלפים שכבר מנויים,
עשו מנוי למגזינים הכי מעניינים, ובחינם!