מאת: רון קאולי
אם גם אתם שמעתם שאין סכנה למחסור במים בצריכה הביתית, כי הוקמו מתקני התפלה אתם בוודאי מרגישים מבולבלים בכל פעם שאתם מקבלים את חשבון המים. אלה אותם מים ורק המחיר שאנחנו משלמים מאמיר בעשרות אחוזים, וממש הפך למשקולת מעיקה על התקציב המשפחתי. תדעו שאתם לא לבד!
הכתבה הזו תנסה להסביר לכם מה הסיבות להאמרת מחיר המים. במסגרת הסקירה, בוצע ניתוח דוחות כספיים של 'מי גבעתיים', תקציבי עיריית גבעתיים ונבדקו מספר נושאים הנוגעים למשק המים כדוגמת תעריפי המים והביוב, וכן בוצעה השוואת דוחות לתאגידים נוספים כגון מי לוד ומי שבע.
שתפו:
הקמת תאגידי המים והביוב
הסיבה העיקרית להקמת תאגידי מים וביוב נבעה מחוסר בהקצאה של תשתיות לתחזוקה ושיפור מערכות המים והביוב שבשטחי הרשויות המקומיות. עד שנת 2001, האחריות על משק המים ומשק הביוב הייתה אחת מסמכויותיה של הרשות המקומית.
רשות המים, כגוף המפקח על משק המים, הגיעה למסקנה שרשויות הזניחו את הטיפול במשק המים והשקיעו מעט בתשתיות, לנוכח כך, החל משנת 2001, הוחלט על רפורמה במשק המים וחוקק חוק תאגידי מים וביוב.
עד לנקודה זו, רפורמה זו נראתה תקינה ואפשרה לשפר את ההשקעה בתשתיות המים והביוב ולמנוע מרשויות מקומיות (בעיקר חלשות) להזניח את השיפור והתחזוקה של משק המים שבתחומן באמצעות השקעה בתשתיות. מצד שני, היה ברור כי הקמת תאגידים תעלה את רמת ההוצאות השוטפות של השירותים וההשקעות ונשאלת השאלה המעשית האם זה כדאי מבחינה כלכלית והאם ישנן דרכים אחרות לפתרון הבעיה.
תעריפי החיוב למים וביוב הם אחידים ברמה הארצית, ומתפלגים לפי תעריפים לסקטורים כגון: משקי בית-לפי צריכה פרטית, צריכה פרטית עודפת בתעריף גבוה ותעריפים נפרדים לעסקים, מסחר ותעשיה, חקלאות וגינון.
תעריפי המים
מאז הקמת תאגידי המים, כל משפחה מרגישה בכיסה את ההתייקרות במחירים.
האם יש קשר בין התייקרות המים להקמת התאגידים, והאם עליית המחירים משקפת את עלות המים או שהסיבות הן אחרות?
האם הקמת התאגיד המקומי, 'מי גבעתיים', מצדיקה את קיומו בהפקעת מחירי המים. כך, מועצת רשות המים היא שקובעת את התעריפים ובבואה לעדכנם היא משלבת בשיקוליה גם את העלות, אבל גם היבטים נוספים כמו למשל העלות הכרוכה בהפעלתו של התאגיד.
תושבי רבים בגבעתיים מתלוננים על חשבונות מים מנופחים, האם מדי המים מטעם התאגיד "מי גבעתיים' תקינים ולא מציגים פערים לרעת הצרכנים?
האם סגירת 'מי גבעתיים' תביא להתייעלות שתביא להורדת מחירים? האם באמת יש לנו צורך בתאגיד נפרד שמושך הוצאות כבדות (בעיקר משכורות לבעלי תפקידים מיותרים) ומנפח את מחיר המים לתושבים בגלל החובה להוסיף מע"מ במקרה של תאגיד חיצוני.
במסגרת הסקירה, בוצע ניתוח דוחות כספיים של 'מי גבעתיים', תקציבי עיריית גבעתיים ונבדקו מספר נושאים הנוגעים למשק המים כדוגמת, תעריפי המים והביוב, וכן בוצעה השוואת דוחות לתאגידים נוספים כגון מי לוד ומי שבע.
על פי נתוני ההשקעות נראה כי לכאורה, מושקעים רווחים נצברים בתשתיות בהנחה שהפרויקטים בהקמה נדרשים להיבדק על סמך סקר תשתיות מתאים להתנהלות יעילה בהקצאת העודפים (בסקירה זו לא נרשמו צרכי ההשקעה הנחוצים בעיר גבעתיים).
עוד עולה מהבדיקה כי ניתן לחסוך בהוצאות הקבועות (בניכוי ארנונה, תביעות תלויות וגביה), סכום של כ-2.8 מ' ₪ לשנה (או כ-370 אלף קוב מים לשנה) על ידי העברת הניהול לרשות המקומית. במונחים ארציים ניתן לחסוך סכומים של מאות מיליוני שקלים בשנה. כמו כן חיסכון במהלך תקופת הבדיקה (תשע שנים) בעיר גבעתיים בסכום של עד – 25 מ' ₪, היה מאפשר תוספת תקציב לפיתוח העיר, שיפור השירות, או השקעה נוספת בתשתיות בינוי ו/או מים וביוב.
איחוד תאגידים
הפרדת הרשויות שנוצרה, גורמת להפסד כלכלי בשל אובדן זמן עבודה של התושבים בבירור ענייניהם. יש לשים לב לכך שהבעיה עשויה להתרחב כאשר יבקשו לאחד מספר רשויות לתאגיד מים וביוב אחד, למרות שלכאורה קיים בסיס כלכלי תאורטי לקיצוץ בהוצאות. בנוסף, איחוד תאגידים ייצור בעיית שירות, יגדיל את חוסר היעילות ויגרום ל – ויכוחים פוליטיים ומקצועיים בכל הנוגע להיקף ההשקעה בתשתיות שבכל רשות בנפרד.
מסקנות
אין הצדקה לקיום תאגידים ברשויות המתנהלות באופן תקין ע"י קביעת קריטריונים כלכליים ברורים ולכן אין סכנה שיהיה שימוש בכספי המים להוצאות שוטפות אחרות.
סוס מנצח לא הורגים אומר המשפט המוכר, אבל משביחים את צאצאיו. הפורסטר החדש תוכנן לשלב את היכולות והשימושיות של רכב שטח יחד עם הנוחות והיעילות של מכונית כביש
גבעתיים ורמת גן מתפתחות ומתחדשות: בניינים נבנים בכל פינה, ותשתיות הרכבת הקלה חוסמות נתיבים ביציאות ובכניסות לעיר. אם גם אתם מתעוררים כל בוקר עם רעש הבנייה של המגדל בשכונה, או שאתם מודאגים שהדיירים העתידיים של פרויקט ה'פינוי בינוי' שמתוכנן ברחוב הסמוך יגדילו את מצוקת החניה, הכתבה הזו שנולדה מתוך מפגש מחכים עם עו"ד מאיה אשכנזי תעשה לכם קצת סדר.
השילוב של יצרן אמין עם מוניטין של מובילים טכנולוגים, יחד עם הפופולריות של הרכב חשמלי, בנוסף למיתוג הנכון, סייעו לטסלה להגדיל את הביקוש הגבוה ממילא, והתוצאה: מודל Y היה דגם הרכב הנמכר ביותר בעולם בשנת 2023
זו הייתה הדרך שלו! תחנות בחייו של צביקה פיק שגדל ברמת גן והתבגר בגבעתיים ומת בגיל 72 לפני שהספיק לממש את כל התוכניות המוזיקליות שלו
ד"ר נגה רוזנפרב היא מרצה, סופרת וחוקרת ספרות עברית ● נבחרה לפרוייקט "מאה שנים, מאה נשים"
מהן הסיבות הנפוצות לביטול פרויקטים בהתחדשות עירונית וכיצד ניתן להימנע מכך?
"לאורך השנים לא רק השמות, האנשים והקשרים משתנים, אלא גם פני העיר. במסגרת התכנית העירונית של גבעתיים, אשר אושרה בתחילת השנה, יעשה פינוי-בינוי בדרך רבין, לטובת בניה של מגדלים בני 35 קומות"
מיכל גנז ועמרי יצחקי הצליחו להינשא בעיצומה של המלחמה למרות שהוא גויס למילואים
דרור דבאח הוא מנכ"ל 'יעד' החברה לפיתוח גבעתיים המסכם בימים אלו חמש שנות כהונה ● מהנדס אזרחי ובעל תואר שני במנהל עסקים הרואה בעשייה הציבורית שליחות ● נשוי ואב לשלושה, מתגורר ביבנה
פרופ' רוני גמזוּ מונה ליו"ר התזמורת הפילהרמונית הישראלית לאחר שכיהן כמנהל בית החולים איכילוב משנת 2015
יאנה מרגולין היא מהנדסת בדיקות תוכנה. טמקימת עמותת 'גֵּנִים טובים' – קהילת נשאים ונשאיות BRCA
יגאל אונא מגן הסייבר הבכיר במדינה, כראש מערך הסייבר הלאומי ● מכהן כנשיא בית הספר ללימודי סייבר
עזיבת הדירה הפרטית לכמה שנים טובות לטובת מגורים זמניים בשכירות היא לא עניין פשוט ולהסכם המשפטי שנחתם עם היזם תפקיד דרמטי
הצטרפו גם אתם לאלפים שכבר מנויים,
עשו מנוי למגזינים הכי מעניינים, ובחינם!
הצטרפו גם אתם לאלפים שכבר מנויים,
עשו מנוי למגזינים הכי מעניינים, ובחינם!