
אורית גור כהן היא חיפאית במקורה, בוגרת תיכון ליאו-באק וכיום תושבת שהם, נשואה ואם לשלוש בנות, בעלת תואר שני בלימודי ייעוץ ארגוני, שהחלה את דרכה המקצועית כמורה לגיאוגרפיה ויועצת חינוכית. היא הגיעה לגבעתיים על מנת לנהל את מינהל החינוך, הנוער והצעירים אחרי 28 שנות ניסיון בתחום החינוך ובניהול מערכות חינוך.
רשימת עיסוקיה ותפקידיה הקודמים היא מרשימה ומגוונת: ניהול קריית החינוך ע״ש גינסבורג ביבנה, הקמת וניהול ארגון מנהלי בתי הספר 'מנהיגים', ליווי והנחיית מנהלי בתי ספר, מרצה בסמינר הקיבוצים ועוד. בין לבין היא גם לומדת משפטים.
נפגשתי עם אורית ביום קיץ חם של אוגוסט, על מנת לשמוע איך היא מסכמת את שבעת החודשים שחלפו מאז הגיעה לתפקיד ומה הם היעדים המרכזיים לשנת הלימודים הבאה.
מהו החזון החינוכי שלך?
"החזון החינוכי שלי דוגל בראייה רחבה בצד הסתכלות ממוקדת על כולם והתאמת מענה לכל ילד לפי צרכיו. מאמינה מאוד בשקיפות מלאה ובתכנון מערכתי וממוקד. כלומר, לתכנן לפרק זמן ארוך, לבנות מערך מסודר, להציב מטרות ולהכין פתרונות שיתנו מענה לכל מצב. להסתכל על התמונה הכוללת, לקבל החלטות נקודתיות מאוד משמעותיות אבל גם בראייה רב שנתית ובאחריות. בכל מהלך שאני מובילה אני בודקת את עצמי אחורה – עושה הערכת מצב, מיפוי, משובים ומדייקת את עצמי. רק לאחר מכן, אני מתקדמת קדימה."
"אני מאמינה שבמקום לקטר, צריך לעשות!" אומרת אורית ומסבירה "תפיסת עולמי אומרת שכל מוסד חינוכי הוא יחידה, מעין 'חלקת האלוהים הקטנה' שבה אפשר לעשות המון דברים. אם בראש כל מוסד חינוכי יעמוד אדם מוביל ומתאים, שיקבל את הכלים החינוכיים ואת התקציב הראוי הוא יוכל להוביל את המוסד שלו לצמרת וכך את המערכת כולה."
מה מיוחד בגבעתיים?
"לכל עיר יש את ה-DNA שלה. בגבעתיים יש תלמידים מצויינים, עם יכולות מאוד גבוהות, יש בתי ספר ואנשי חינוך מעולים, ולכן אנחנו הולכים קדימה."
איך אתם מתמודדים עם המחסור באנשי חינוך?
"כולם יודעים שקיים מחסור באנשי חינוך והוראה בכל מערכת החינוך בארץ, בכל הערים, וביתר שאת בערי גוש דן. אנחנו קידמנו קמפיינים וקולות קוראים על מנת לגייס מורים, סייעות גנים וצוות חינוך מיוחד. אני מצפה מהצוות החינוכי שגייסנו לגלות מקצועיות, יוזמה, אחריות אישית, ויכולת חשיבה עצמאית. אנחנו מציעים לסייעות הכשרה מקצועית ובונוס התמדה.
בנוסף, אנו מקדמים תכנית ייחודית בשיתוף פעולה עם סמינר הקיבוצים שבה המורים בהכשרה יגיעו לשנת הסטאז׳ שלהם בגבעתיים בלבד. גבעתיים תזכה בהכשרת דור העתיד של מורים איכותיים שיושרשו במערכת וירגישו שייכות לעיר, והם יזכו ללמוד ולהתמקצע במערכת החינוך הטובה בישראל WIN-WIN."
תוכלי לספר על אירועים ונקודות ציון חשובות בשנת הלימודים החולפת?
"בשבעת החודשים שחלפו מאז הגעתי לתפקידי, לאחר התייצבות של בעלי התפקידים במינהל, אני יכולה לציין שלוש נקודות ציון משמעותיות:
ראשית, אני מאוד גאה בסיעור המוחות שערכנו באמצעות מעגלי שיח. יזמנו את התכנסותה של ועדת היגוי שכללה מומחים מתחומי חינוך, אקדמיה וצבא לטובת פיתוח רעיונות לטיוב תהליכים חינוכיים וחברתיים בבתי הספר. בהמשך לדיונים בפורום, הוחלט לקיים מפגש 'מעגלי שיח' בנושא אתגרי העתיד בחינוך. המפגש התקיים בחודש מאי בהשתתפות מנהלים ומורים מבתי הספר בעיר, הורים, תלמידים, נציגי משרד החינוך ונציגי מינהל החינוך, הנוער והצעירים. המשתתפים התחלקו לקבוצות הטרוגניות שכללו נציגים מבתי ספר שונים, הורים ותלמידים, ודנו בסוגיות חינוכיות שונות. בין היתר הועלו רעיונות לגבי קליטה מיטבית של מורים חדשים, מתן מענה מותאם יותר לילדי החינוך המיוחד במערכת, חיזוק תחושת השותפות של ההורים, קידום מצוינות והישגיות, חיזוק החוסן הרגשי בבתי הספר. בנוסף, דובר על המשך קידום שוויון מגדרי, קהילת הלהט"ב ותלמידים מחוננים. נציגי מינהל החינוך החלו בגיבוש רעיונות לכדי תכנית עבודה ברת יישום לשנת הלימודים תשפ"ד.
שנית, אי אפשר שלא להתרשם מהישגי המצוינות בחינוך של העיר. זוהי השנה השנייה ברציפות שבה גבעתיים מדורגת במקום הראשון בזכאות לבגרות, מבין הערים הגדולות והבינוניות בישראל וזה נתון מאוד מרשים. כמובן שההישג הוא לא שלי אלא של קודמותיי בתפקיד, וכמובן של צוותי החינוך הנפלאים בבתי הספר." אומרת אורית בחיוך.
לפי פרסום משרד החינוך, מדד הזכאות לבגרות עמד על 99% בקרב תלמידי י"ב שלמדו בגבעתיים (ללא החינוך המיוחד). בשקלול תלמידי החינוך המיוחד, אחוז הזכאות לבגרות של התלמידים שלמדו במוסדות החינוך בעיר עומד על 98.1%.
שלישית, במסגרת שבוע הגלישה הבטוחה ברשת שהתקיים השנה בבתי הספר בעיר, קידמנו פעילות חינוכית יצירתית שבמרכזה התקיימה תחרות קמפיינים למניעת תופעת הבריונות ברשת. תלמידים בכל בתי הספר בעיר הכינו כרזות עם סלוגנים ואיורים המבטאים היבטים הקשורים לגלישה בטוחה ברשת, לבריונות אינטרנטית, ולמסרים החברתיים וההתנהגותיים שראוי להפנים בהקשר זה. בכל בתי הספר הוקדשו שיעורי חינוך לנושא הגלישה הבטוחה תוך שיתוף צרכים של התלמידים ודיון בסוגיות העולות מהשטח.
מה היעדים המרכזיים לשנת הלימודים הבאה?
"אנחנו ניתן מענה לכיתות חינוך מגוונות רבות יותר בעיר. כלומר, תהיה התאמה של תוכניות לימוד, כלים והכשרות הצוותים החינוכיים לכל מגוון כיתות הלימוד – צרכים מיוחדים, כיתות מחוננים, וולדורף אנתרופוסופי, מונטסורי, מצטיינים, מב"ר ועוד. בנוסף על כך, אנחנו מקימים ועדת היגוי בשיתוף פעולה עם משרד החינוך על מנת לתת מענה מותאם וייחודי לתלמידים מחוננים בעיר.
כמענה לצורך שעלה בקרב תושבי העיר למסגרת חינוכית ייחודית, החלטנו על פתיחת כיתה א' של הזרם המונטסורי בבית הספר 'שמעוני' – מדובר בהישג פורץ דרך, מכיוון שזה לא טריוויאלי שיהיה שילוב של הזרם המונטסורי בבית ספר ממלכתי. זו גישה חינוכית המבוססת על מחקריה וניסיונה של הרופאה והמחנכת האיטלקית מריה מונטסורי, שעל יסוד תצפיותיה, יצרה סביבת למידה הבנויה מחומרים שנועדו לפעילויות למידה עצמאיות. יישום השיטה מצריך מרחב ייחודי, ובמקביל חשוב לדאוג לכך שהכיתה לא תהיה מנותקת מהמרקם החברתי הבית ספרי" מסבירה אורית.
כמו כן, בשנת הלימודים הקרובה יפעלו 7 כיתות תקשורת בבתי ספר השונים בעיר מכיתה א'-ה'. כיתת תקשורת היא כיתה לחינוך מיוחד המיועדת לתלמידים על הרצף האוטיסטי בבית ספר רגיל. הקמת כיתה כזו כחלק בלתי נפרד מבית הספר הרגיל מבטאת את ערכי השוויון, כבוד האדם וקבלת האחר, ומיושמת בהתאם לחוק החינוך המיוחד. היא תורמת לא רק לתלמידי כיתת התקשורת כי אם לכלל תלמידי בית-הספר והצוות החינוכי.
חשוב לציין, כי השיבוץ במוסדות החינוך נעשה לאחר התכנסות של וועדת אפיון וזכאות שקבעה את זכאותם של התלמידים לשירותי חינוך מיוחד והמליצה על סוג המסגרת החינוכית ההולמת את תפקודם, בשיתוף ההורים ובהסכמתם."
יעד מרכזי נוסף הוא קידום מוגנות תכנית החוסן הרגשי והנפשי בגנים ובבתי הספר – התכנית כוללת פיתוח תשתיות של מסוגלות אישית וחברתית, כפרט וכחלק מקבוצה. הכשרה להתמודדות עם בריונות בבתי הספר ומתן כלים לצוותים ולתלמידים במרחב החברתי בבתי הספר והגנים.
בנוסף, שילוב כלים ומיומנויות המותאמות למאה ה-21, חדשנות ומצוינות פדגוגית, וקידום ערכים אזרחיים ודמוקרטיים.
כיצד והאם תשתלב הבינה המלאכותית במערכת החינוך בגבעתיים?
"לבינה המלאכותית יש ויהיו השפעות רחבות על תחום החינוך, ולכן בקרוב תתקיים השתלמות עירונית ליסודות ה-AI לצוותי חינוך. כל בית ספר יוכל לשלוח נציגים אשר יקבלו הכשרה מקצועית של 30 שעות בתחום וילמדו כיצד ניתן לשלב את כלי הבינה המלאכותית בעשייה היום יומית שלנו כאנשי חינוך וכיצד להיערך ולהכין את התלמידים והתלמידות לאירוע ההיסטורי שכולנו חווים, שהשלכותיו מתגלות מרגע לרגע."
הטופ פייב של אורית:
1. שיר אהוב: "תתארו לכם", שלמה ארצי.
2. מאכל אהוב: לחם.
3. ספר: "מצוינים" מלקולם גלדוול.
4. מקום אהוב לטייל בישראל: חיפה.
5. ציטוט: "רק מי שלוקח סיכון והולך רחוק, מגלה עד כמה רחוק הוא יכול להגיע" אלברט איינשטיין.
כיצד הפך בית צנוע ברחוב גולומב 39 לסמל של תקומה ותקווה
מאור יבלושניק בראיון ראשון מאז שמונה למנכ"ל חברת 'יעד', על התוכניות השאפתניות לשנת 2025 יחד עם מושיק גולדשטיין יו"ר החברה הכלכלית
מנער חילוני מגבעתיים לנער חרדי על המסך
אדם חתוכה פלד – כוכב נולד. גיבור הסרט המדובר 'לא יום ולא לילה'
ד"ר נגה רוזנפרב היא מרצה, סופרת וחוקרת ספרות עברית ● נבחרה לפרוייקט "מאה שנים, מאה נשים"
האם יצרניות רכב סיניות יכולות להפוך לשחקן משמעותי בשוק רכבי היוקרה? למרות תדמית שלילית, חוסר מורשת היסטורית ורגולציות מחמירות
ה-AI ) משביח את הגבולות של שוק הנדל"ן ומספק כלים חדשניים המייעלים ומשדרגים את התהליך.
לימור מרגולין-יחידי היא שופטת בדימוס, סופרת, מחזאית ודוקטורנטית לאנתרופולוגיה ● זוכת פרס ע"ש יצחק רבין למחקרי שלום, פיוס ושיתופי פעולה בין יהודים-ערבים ● נבחרה לפרויקט "מאה שנים, מאה נשים"
ראיון עם עו"ד התחדשות עירונית רוית סיני
ב- PASITO בית של פלמנקו, מיכל ברט מלמדת פלמנקו עם כל הלב והנשמה – ילדות, נשים וגברים מביעים ויוצרים ומתנועעים לא רק דרך הצעדים והקצב"
בינה מלאכותית – ובעיקר התחום שנקרא למידת מכונה נטמע בשגרת היום-יום שלנו
יגאל אונא מגן הסייבר הבכיר במדינה, כראש מערך הסייבר הלאומי ● מכהן כנשיא בית הספר ללימודי סייבר
סדרת כתבות שתחשוף את הסודות, הסוגיות והפרטים הנסתרים בהצעות ובהסכמים
הרשתות החברתיות משנות את מחירי הנדל"ן.
האם דירות 'פוטוגניות' נמכרות מהר יותר ומדוע יזמים משקיעים בלובי מעוצב?
בוחרים ב'דאונסייזינג: למכור את הבית הגדול ולעבור לדירה קומפקטית, נגישה ומעוצבת
משנה לשנה הבעלים מודעים יותר לזכויות שמקנה להם החוק והרשות המקומית
ה-AI ) משביח את הגבולות של שוק הנדל"ן ומספק כלים חדשניים המייעלים ומשדרגים את התהליך.
שיכון 'קופת חולים' בגבעתיים הוא אחת השכונות הייחודיות בגבעתיים, המספרת את סיפורה של 'עיר הפועלים'. שכונה היא 'קיבוץ בעיר'
הרשתות החברתיות משנות את מחירי הנדל"ן.
האם דירות 'פוטוגניות' נמכרות מהר יותר ומדוע יזמים משקיעים בלובי מעוצב?
בוחרים ב'דאונסייזינג: למכור את הבית הגדול ולעבור לדירה קומפקטית, נגישה ומעוצבת
שיכון 'קופת חולים' בגבעתיים הוא אחת השכונות הייחודיות בגבעתיים, המספרת את סיפורה של 'עיר הפועלים'. שכונה היא 'קיבוץ בעיר'
סדרת כתבות שתחשוף את הסודות, הסוגיות והפרטים הנסתרים בהצעות ובהסכמים
משנה לשנה הבעלים מודעים יותר לזכויות שמקנה להם החוק והרשות המקומית
ה-AI ) משביח את הגבולות של שוק הנדל"ן ומספק כלים חדשניים המייעלים ומשדרגים את התהליך.
מה קורה במקרים בהם ישנו מיעוט שמרגיש שהוא קופח?
בבורסה נהוגה גישת המערכת הסגורה של מנגנוני בוררות ייחודיים לפתרון סכסוכים
התקנות החדשות בענף התיווך ייסיעו ללקוחות להבטיח שקיפות מלאה וליצור שוק נדל”ן הוגן ומסודר
"הבריכה, מעבר להיותה מתקן ספורט ונופש, מהווה מקום מפגש משמעותי לתושבי העיר" (שראל טייבר)
דירות קטנות הפכו לנכס המבוקש ביותר בגבעתיים ובתל אביב
כמי שחיה את תחום ההתחדשות העירונית ברמה היומיומית, אני יכולה להעיד שהפרמטרים הללו קריטיים למימוש הפרויקט ולטובת ציבור הדיירים
הצטרפו גם אתם לאלפים שכבר מנויים,
עשו מנוי למגזינים הכי מעניינים, ובחינם!
הצטרפו גם אתם לאלפים שכבר מנויים,
עשו מנוי למגזינים הכי מעניינים, ובחינם!