26/07/2024
26/07/2024
יום שישי, 26 ביולי 2024

"אני דוגלת בראייה רחבה מתוך תפיסה של הסתכלות ממוקדת על כולם והתאמת מענה לכל ילד לפי צרכיו"

ראיון עם אורית גור כהן ראשת מינהל החינוך, הנוער והצעירים ערב פתיחת שנת הלימודים תשפ"ד

ד"ר נגה רוזנפרב

22/8/2023

אורית גור כהן היא חיפאית במקורה, בוגרת תיכון ליאו-באק וכיום תושבת שהם, נשואה ואם לשלוש בנות, בעלת תואר שני בלימודי ייעוץ ארגוני, שהחלה את דרכה המקצועית כמורה לגיאוגרפיה ויועצת חינוכית. היא הגיעה לגבעתיים על מנת לנהל את מינהל החינוך, הנוער והצעירים אחרי 28 שנות ניסיון בתחום החינוך ובניהול מערכות חינוך.
רשימת עיסוקיה ותפקידיה הקודמים היא מרשימה ומגוונת: ניהול קריית החינוך ע״ש גינסבורג ביבנה, הקמת וניהול ארגון מנהלי בתי הספר 'מנהיגים', ליווי והנחיית מנהלי בתי ספר, מרצה בסמינר הקיבוצים ועוד. בין לבין היא גם לומדת משפטים.

נפגשתי עם אורית ביום קיץ חם של אוגוסט, על מנת לשמוע איך היא מסכמת את שבעת החודשים שחלפו מאז הגיעה לתפקיד ומה הם היעדים המרכזיים לשנת הלימודים הבאה.

אורית גור כהן עם רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים, ברכה ברייר, מפקחת משרד החינוך וסיגל רוזן מנהלת מחלקת על יסודי. צילום: ישראל מלובני.
אירוע 'מעגלי שיח', שבוע החינוך

"אנחנו ניתן מענה לכיתות חינוך מגוונות רבות יותר בעיר. כלומר, תהיה התאמה של תוכניות לימוד, כלים והכשרות הצוותים החינוכיים לכל מגוון כיתות הלימוד - צרכים מיוחדים, כיתות מחוננים, וולדורף אנתרופוסופי, מונטסורי, מצטיינים, מב"ר ועוד"

"החזון החינוכי שלי דוגל בראייה רחבה בצד הסתכלות ממוקדת על כולם והתאמת מענה לכל ילד לפי צרכיו. מאמינה מאוד בשקיפות מלאה ובתכנון מערכתי וממוקד. כלומר, לתכנן לפרק זמן ארוך, לבנות מערך מסודר, להציב מטרות ולהכין פתרונות שיתנו מענה לכל מצב"

מהו החזון החינוכי שלך?

"החזון החינוכי שלי דוגל בראייה רחבה בצד הסתכלות ממוקדת על כולם והתאמת מענה לכל ילד לפי צרכיו. מאמינה מאוד בשקיפות מלאה ובתכנון מערכתי וממוקד. כלומר, לתכנן לפרק זמן ארוך, לבנות מערך מסודר, להציב מטרות ולהכין פתרונות שיתנו מענה לכל מצב. להסתכל על התמונה הכוללת, לקבל החלטות נקודתיות מאוד משמעותיות אבל גם בראייה רב שנתית ובאחריות. בכל מהלך שאני מובילה אני בודקת את עצמי אחורה – עושה הערכת מצב, מיפוי, משובים ומדייקת את עצמי. רק לאחר מכן, אני מתקדמת קדימה."

"אני מאמינה שבמקום לקטר, צריך לעשות!" אומרת אורית ומסבירה "תפיסת עולמי אומרת שכל מוסד חינוכי הוא יחידה, מעין 'חלקת האלוהים הקטנה' שבה אפשר לעשות המון דברים. אם בראש כל מוסד חינוכי יעמוד אדם מוביל ומתאים, שיקבל את הכלים החינוכיים ואת התקציב הראוי הוא יוכל להוביל את המוסד שלו לצמרת וכך את המערכת כולה."

מה מיוחד בגבעתיים?

"לכל עיר יש את ה-DNA שלה. בגבעתיים יש תלמידים מצויינים, עם יכולות מאוד גבוהות, יש בתי ספר ואנשי חינוך מעולים, ולכן אנחנו הולכים קדימה."

איך אתם מתמודדים עם המחסור באנשי חינוך?

"כולם יודעים שקיים מחסור באנשי חינוך והוראה בכל מערכת החינוך בארץ, בכל הערים, וביתר שאת בערי גוש דן. אנחנו קידמנו קמפיינים וקולות קוראים על מנת לגייס מורים, סייעות גנים וצוות חינוך מיוחד. אני מצפה מהצוות החינוכי שגייסנו לגלות מקצועיות, יוזמה, אחריות אישית, ויכולת חשיבה עצמאית. אנחנו מציעים לסייעות הכשרה מקצועית ובונוס התמדה.

בנוסף, אנו מקדמים תכנית ייחודית בשיתוף פעולה עם סמינר הקיבוצים שבה המורים בהכשרה יגיעו לשנת הסטאז׳ שלהם בגבעתיים בלבד. גבעתיים תזכה בהכשרת דור העתיד של מורים איכותיים שיושרשו במערכת וירגישו שייכות לעיר, והם יזכו ללמוד ולהתמקצע במערכת החינוך הטובה בישראל WIN-WIN."

תוכלי לספר על אירועים ונקודות ציון חשובות בשנת הלימודים החולפת?

"בשבעת החודשים שחלפו מאז הגעתי לתפקידי, לאחר התייצבות של בעלי התפקידים במינהל, אני יכולה לציין שלוש נקודות ציון משמעותיות:

ראשית, אני מאוד גאה בסיעור המוחות שערכנו באמצעות מעגלי שיח. יזמנו את התכנסותה של ועדת היגוי שכללה מומחים מתחומי חינוך, אקדמיה וצבא לטובת פיתוח רעיונות לטיוב תהליכים חינוכיים וחברתיים בבתי הספר. בהמשך לדיונים בפורום, הוחלט לקיים מפגש 'מעגלי שיח' בנושא אתגרי העתיד בחינוך. המפגש התקיים בחודש מאי בהשתתפות מנהלים ומורים מבתי הספר בעיר, הורים, תלמידים, נציגי משרד החינוך ונציגי מינהל החינוך, הנוער והצעירים. המשתתפים התחלקו לקבוצות הטרוגניות שכללו נציגים מבתי ספר שונים, הורים ותלמידים, ודנו בסוגיות חינוכיות שונות. בין היתר הועלו רעיונות לגבי קליטה מיטבית של מורים חדשים, מתן מענה מותאם יותר לילדי החינוך המיוחד במערכת, חיזוק תחושת השותפות של ההורים, קידום מצוינות והישגיות, חיזוק החוסן הרגשי בבתי הספר. בנוסף, דובר על המשך קידום שוויון מגדרי, קהילת הלהט"ב ותלמידים מחוננים. נציגי מינהל החינוך החלו בגיבוש רעיונות לכדי תכנית עבודה ברת יישום לשנת הלימודים תשפ"ד.

שנית, אי אפשר שלא להתרשם מהישגי המצוינות בחינוך של העיר. זוהי השנה השנייה ברציפות שבה גבעתיים מדורגת במקום הראשון בזכאות לבגרות, מבין הערים הגדולות והבינוניות בישראל וזה נתון מאוד מרשים. כמובן שההישג הוא לא שלי אלא של קודמותיי בתפקיד, וכמובן של צוותי החינוך הנפלאים בבתי הספר." אומרת אורית בחיוך.

לפי פרסום משרד החינוך, מדד הזכאות לבגרות עמד על 99% בקרב תלמידי י"ב שלמדו בגבעתיים (ללא החינוך המיוחד). בשקלול תלמידי החינוך המיוחד, אחוז הזכאות לבגרות של התלמידים שלמדו במוסדות החינוך בעיר עומד על 98.1%.

שלישית, במסגרת שבוע הגלישה הבטוחה ברשת שהתקיים השנה בבתי הספר בעיר, קידמנו פעילות חינוכית יצירתית שבמרכזה התקיימה תחרות קמפיינים למניעת תופעת הבריונות ברשת. תלמידים בכל בתי הספר בעיר הכינו כרזות עם סלוגנים ואיורים המבטאים היבטים הקשורים לגלישה בטוחה ברשת, לבריונות אינטרנטית, ולמסרים החברתיים וההתנהגותיים שראוי להפנים בהקשר זה. בכל בתי הספר הוקדשו שיעורי חינוך לנושא הגלישה הבטוחה תוך שיתוף צרכים של התלמידים ודיון בסוגיות העולות מהשטח. 

מה היעדים המרכזיים לשנת הלימודים הבאה?

"אנחנו ניתן מענה לכיתות חינוך מגוונות רבות יותר בעיר. כלומר, תהיה התאמה של תוכניות לימוד, כלים והכשרות הצוותים החינוכיים לכל מגוון כיתות הלימוד – צרכים מיוחדים, כיתות מחוננים, וולדורף אנתרופוסופי, מונטסורי, מצטיינים, מב"ר ועוד. בנוסף על כך, אנחנו מקימים ועדת היגוי בשיתוף פעולה עם משרד החינוך על מנת לתת מענה מותאם וייחודי לתלמידים מחוננים בעיר.

כמענה לצורך שעלה בקרב תושבי העיר למסגרת חינוכית ייחודית, החלטנו על פתיחת כיתה א' של הזרם המונטסורי בבית הספר 'שמעוני' – מדובר בהישג פורץ דרך, מכיוון שזה לא טריוויאלי שיהיה שילוב של הזרם המונטסורי בבית ספר ממלכתי. זו גישה חינוכית המבוססת על מחקריה וניסיונה של הרופאה והמחנכת האיטלקית מריה מונטסורי, שעל יסוד תצפיותיה, יצרה סביבת למידה הבנויה מחומרים שנועדו לפעילויות למידה עצמאיות. יישום השיטה מצריך מרחב ייחודי, ובמקביל חשוב לדאוג לכך שהכיתה לא תהיה מנותקת מהמרקם החברתי הבית ספרי" מסבירה אורית.

כמו כן, בשנת הלימודים הקרובה יפעלו 7 כיתות תקשורת בבתי ספר השונים בעיר מכיתה א'-ה'. כיתת תקשורת היא כיתה לחינוך מיוחד המיועדת לתלמידים על הרצף האוטיסטי בבית ספר רגיל. הקמת כיתה כזו כחלק בלתי נפרד מבית הספר הרגיל מבטאת את ערכי השוויון, כבוד האדם וקבלת האחר, ומיושמת בהתאם לחוק החינוך המיוחד. היא תורמת לא רק לתלמידי כיתת התקשורת כי אם לכלל תלמידי בית-הספר והצוות החינוכי.

חשוב לציין, כי השיבוץ במוסדות החינוך נעשה לאחר התכנסות של וועדת אפיון וזכאות שקבעה את זכאותם של התלמידים לשירותי חינוך מיוחד והמליצה על סוג המסגרת החינוכית ההולמת את תפקודם, בשיתוף ההורים ובהסכמתם."

יעד מרכזי נוסף הוא קידום מוגנות תכנית החוסן הרגשי והנפשי בגנים ובבתי הספר – התכנית כוללת פיתוח תשתיות של מסוגלות אישית וחברתית, כפרט וכחלק מקבוצה. הכשרה להתמודדות עם בריונות בבתי הספר ומתן כלים לצוותים ולתלמידים במרחב החברתי בבתי הספר והגנים.

בנוסף, שילוב כלים ומיומנויות המותאמות למאה ה-21, חדשנות ומצוינות פדגוגית, וקידום ערכים אזרחיים ודמוקרטיים.

כיצד והאם תשתלב הבינה המלאכותית במערכת החינוך בגבעתיים?

"לבינה המלאכותית יש ויהיו השפעות רחבות על תחום החינוך, ולכן בקרוב תתקיים השתלמות עירונית ליסודות ה-AI לצוותי חינוך. כל בית ספר יוכל לשלוח נציגים אשר יקבלו הכשרה מקצועית של 30 שעות בתחום וילמדו כיצד ניתן לשלב את כלי הבינה המלאכותית בעשייה היום יומית שלנו כאנשי חינוך וכיצד להיערך ולהכין את התלמידים והתלמידות לאירוע ההיסטורי שכולנו חווים, שהשלכותיו מתגלות מרגע לרגע."

הטופ פייב של אורית:

1. שיר אהוב: "תתארו לכם", שלמה ארצי.

2. מאכל אהוב: לחם.

3. ספר: "מצוינים" מלקולם גלדוול.

4. מקום אהוב לטייל בישראל: חיפה.

5. ציטוט: "רק מי שלוקח סיכון והולך רחוק, מגלה עד כמה רחוק הוא יכול להגיע" אלברט איינשטיין.

אורית גור כהן עם רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים, אביבה שבתאי, עוזרת ראש העירייה, אורי מלכין, מנהל מחלקת יסודי, תאיר רווה הדס, מנהלת מחלקת הגנים ודנה חדד ערן, מנהלת ביה"ס בן גוריון. חגיגות יום העצמאות בביה"ס בן גוריון. באדיבות דוברות גבעתיים.
המגזינים

עשו מנוי למגזין 'גבעתיים פלוס', והישארו מעודכנים

אל תחמיצו, עכשיו ללא תשלום!

עשו מנוי למגזין 'רמת גן פלוס', והישארו מעודכנים

אל תחמיצו, עכשיו ללא תשלום!

אל תפספסו הכתבות האהובות
כתבות השער

"האופנובנק" רוני ליבוביץ סיפור מהסרטים

“האופנובנק” רוני ליבוביץ – בסוף כל אחד נתפס רוני ליבוביץ, המוכר לציבור הרחב בכינויו ‘האופנובנק’, ביצע לאור יום 21 מעשי שוד, בסניפי בנקים שונים, ופשוט ‘שיגע’ את המדינה כולה. תוך כדי אסף לא מעט מעריצים

קראו עוד»
כתבות השער

כפר עזה שלי

"היום זה נראה רחוק אבל התקווה היא כי בתום הלחימה ועם השבת הביטחון לעוטף עזה/עוטף ישראל, ניתן יהיה לשקם את קיבוץ כפר עזה ולחזור ולגור בו ולחדש את חיי הקהילה לצד הזיכרון של אלו שאינם עוד"

קראו עוד»
כתבות השער

איש אשכולות

“לא מן האדמה באתי! כי באתי ממשפחה ציונית” סיפורו של דב רוזנפרב, איש האשכולות, השזור במהלך הקמתה של מדינת ישראל

קראו עוד»
//טור דעה

מי בכלל צריך את תאגידי המים?

אלה אותם מים ורק המחיר שאנחנו משלמים מאמיר בעשרות אחוזים
הקמת התאגידים נבעה מכשל בהתנהלות הרשויות המקומיות ומאז הקמת תאגידי המים אנו משלמים הרבה יותר על אותם המיםהצרכנים?

קראו עוד»
כתבות השער

"אישה רוצה וצריכה להיראות טוב בכל גיל!" אריאלה אמרוסי

"אישה רוצה וצריכה להיראות טוב בכל גיל!" כיצד הפכה אריאלה אמרוסי מרמת גן, בעלת קליניקה לטיפולי אסתטיקה ויופי לגורו של 'ביוטי' וכיצד הפך ליין מוצרי הטיפוח שלה למותג משגשג ומצליח בעזרת שיטת ה'טריפל A' שפיתחה

קראו עוד»
כתבות השער

גם בעסקי הביוטי אפשר לעשות אקזיט

כיצד הפכה חברת הקוסמטיקה והאיפור איל מקיאג' של אורן ושירן הולצמן מגבעתיים ליוניקורן, כלומר למותג האונליין הגדול ביותר בארה"ב בתחום הביוטי בשווי העולה על מיליארד דולר

קראו עוד»
Shape
Shape
אולי יעניין אותך
יזמות ושווק נדל"ן // נטע עדני

צבי בצל הגבעה

"בית הספירלה מוקף במרפסות ללא קירוי וכל הדירות פונות לחצר פנימית. ומולו מבנה נוסף בתכנונו, בית דובינר, הקרוי כאמור בפי כל 'בית המשושים'.[…] הוא תוכנן ללא חלל מדרגות. קהילה בתוך מבנה או מבנה לקהילה"

קראו עוד »
המומחית רוית סיני

האם הכל כלול? חלק 2

הסיסמה הנפוצה בהתחדשות עירונית היא שהבעלים אינם משלמים דבר והכל הוא על חשבון היזם – זה כמובן תלוי בסעיפים הקטנים של ההסכם המשפטי שיחתם לבסוף מול היזם.

קראו עוד »
המומחים

צבי בצל הגבעה

"בית הספירלה מוקף במרפסות ללא קירוי וכל הדירות פונות לחצר פנימית. ומולו מבנה נוסף בתכנונו, בית דובינר, הקרוי כאמור בפי כל 'בית המשושים'.[…] הוא תוכנן ללא חלל מדרגות. קהילה בתוך מבנה או מבנה לקהילה"

קראו עוד »

האם הכל כלול? חלק 2

הסיסמה הנפוצה בהתחדשות עירונית היא שהבעלים אינם משלמים דבר והכל הוא על חשבון היזם – זה כמובן תלוי בסעיפים הקטנים של ההסכם המשפטי שיחתם לבסוף מול היזם.

קראו עוד »

האם הכל כלול? חלק 1

הסיסמה הנפוצה בהתחדשות עירונית היא שהבעלים אינם משלמים דבר והכל הוא על חשבון היזם – זה כמובן תלוי בסעיפים הקטנים של ההסכם המשפטי שיחתם לבסוף מול היזם.

קראו עוד »
Shape
Shape

נשמח לשמוע מה שיש לך להגיד לנו

זהו? יוצאים מהאתר?

הצטרפו גם אתם לאלפים שכבר מנויים,

עשו מנוי למגזינים הכי מעניינים, ובחינם!

זהו? יוצאים מהאתר?

הצטרפו גם אתם לאלפים שכבר מנויים,

עשו מנוי למגזינים הכי מעניינים, ובחינם!

דילוג לתוכן