25/08/2025
25/08/2025
יום שני, 25 באוגוסט 2025
נטע עדני

נטע עדני

בהיכל ווהלין התאהבתי בתיאטרון

תמונה: יד ושם

היכל יהדות ווהלין, הממוקם מול המרכז המסחרי 'כורזין' של העיר גבעתיים, הוקם בשנת 1965 ע״י יוצאי העיירה שביקשו להנציח את חברי הקהילה שלהם שנרצחו בשואה.

ההיכל הוקם בסיוע של הפדרציה של יוצאי ווהלין בארה"ב והוא משמש מרכז לפעילותו של האיגוד ומקום משיכה לבני הקהילה בישראל ובעולם. מדי שנה, מתקיימות בו אזכרות לזכר הנספים.

המקום משמש גם מרכז להוראת השואה ומגיעים לשם תלמידים וחיילים לפעילויות למידה, זיכרון והנצחה. מעצם היותי תלמידת תיכון בעיר גבעתיים, זכור לי, שהגעתי לשם בהזדמנויות שונות.

באחד מהביקורים של כיתתי במקום צפינו בהצגה ׳בית ברנרדה אלבה׳ בכיכובה של הגברת אורנה פורת ז"ל. אורנה, שיחקה את ברנרדה – אלמנה ששולטת בבנותיה ביד קשה. בראש מעייניה עומד הניסיון לשמור על הכבוד והמסורת, ובעיקר בהתייחס לתפקידה של האישה בחברה, היא גאה במסורת המשפחתית ועיוורת מכדי להבחין ברצונותיהן של בנותיה. ההליכה שלה הוא סמל לכוח הנתון בידה. שמה "ברנרדה" הוא גרסה ספרדית של השם הטווטוני ברנרד שמשמעותו "להיות חזק כדב".

בית ברנרדה אלבה (בספרדית: La casa de Bernarda Alba) הוא מחזה פרי עטו של המחזאי הספרדי פדריקו גארסיה לורקה. הוא נהרג במלחמת האזרחים בספרד כחודשיים לאחר שסיים לכתוב את המחזה.

הליכתה על הבמה, רקיעתה עם המקל או נוכחותה בישיבה זקופה ועיניים זורות אימה זכורים לי כל-כך. זה הרגע שבו התאהבתי עמוקות בעולם התיאטרון ובמיוחד בשחקנית הנפלאה אורנה פורת, ולאורך השנים, עקבתי אחרי הצגותיה באדיקות. כן, האהבה לתיאטרון התחילה אי שם בשנות השמונים ועדיין.

המחזה נכתב ביוני 1936 והנה בימים אלו, קרוב לתשעים שנה אחרי, אנו שומעים על הרצון לשלוט בגוף האישה מבית המשפט במיזורי ארה״ב ועם השפעה גורפת על אזורים אחרים בעולם.

– – – –

ארכיטקטורה עירונית: היכל ווהלין זהו בניין בטון בסגנון הברוטליסטי, שתיכנן האדריכל ישראל לוטן.

ברוטליזם הוא זרם באדריכלות שהתפתח מתוך האדריכלות המודרנית של המחצית הראשונה של המאה ה-20, והיה נפוץ בעיקר בין שנות החמישים לשנות השבעים. הברוטליזם מאופיין בבנייה בבטון חשוף ובשימוש בצורות בסיסיות ומגוונות. שמו לקוח מהביטוי הצרפתי שנקט לה קורבוזיה – béton brut (אנ') – בטון גולמי. הזרם הברוטליסטי מסמן את סוף הדומיננטיות של האדריכלות המודרנית, ולאחריו התפתחה האדריכלות הפוסט-מודרנית.

מבנים בסגנון זה פזורים ברחבי הארץ והעולם, למשל: מצודת זאב בת״א, מבני מגורים בבאר שבע, מלון הילטון ת״א, בניין עיריית חולון, בלונדון ובמונטריאול.  

נטע עדני, מנהלת ובעלת חברת ‘בר קיימא – נכסים. אנשים. סביבה’.

המאמר התפרסם גם במגזינים 'גבעתיים פלוס' ו'רמת גן פלוס'

כל האמור לעיל אינו מהווה תחליף ליעוץ פרטני ומלא ו/או ייעוץ עסקי פרטני ומלא ו/או המלצה לנקיטת פעולה כלשהי

כתבות נוספות בתחום
המגזינים

עשו מנוי למגזין 'גבעתיים פלוס',

בכל גיליון כתבות וטורים מעניינים ומעמיקים
אל תחמיצו, עכשיו ללא תשלום!

עשו מנוי למגזין 'רמת גן פלוס',

הישארו מעודכנים
אל תחמיצו, עכשיו ללא תשלום!
אולי יעניין אותך
אל תפספסו הכתבות האהובות
כתבות השער

על סקרים ועל שקרים

כל הפוליטיקאים המובילים, כשהם נשאלים בטלוויזיה לגבי תוצאות סקר כזה או אחר שמראה את מצבם העגום – נוטים לזלזל ולבטל אותו, פרופ' יצחק כ"ץ – מייסד ומנכ"ל מכון הסקרים 'מאגר מוחות'

קראו עוד»
מגזין רמת גן פלוס

מגזין רמת גן פלוס 134

מגזין רמת גן פלוס 134: על סקרים ועל שקרים – הסוקר פרופ'איציק כץ. יובל קלו מגשימה את החלומות ומכבבת במחזות הזמר 'שיקגו', 'מלצרית' ו'מרי לו'. לביא מור, רק בן 12 מדבב בתפקיד הראשי בסרט 'אליאו' של דיסני ופיקסאר

קראו עוד»
מגזין גבעתיים פלוס

מגזין גבעתיים פלוס 134

מגזין 'גבעתיים פלוס' 134: על סקרים ועל שקרים – הסוקר פרופ'איציק כץ. יובל קלו מגשימה את החלומות ומכבבת במחזות הזמר 'שיקגו', 'מלצרית' ו'מרי לו'. לביא מור, רק בן 12 מדבב בתפקיד הראשי בסרט 'אליאו' של דיסני ופיקסאר

קראו עוד»
Shape
Shape
כתבות השער

איך סיפור נולד?

איך הפכו כל הרעיונות של 22 תלמידי כתה ה' במרכז המחוננים והמצטיינים סחל"ב בגבעתיים לספר אחד משותף ומרתק 'אסקייפ – התעלומה במבנה הקסום'

קראו עוד »

על סקרים ועל שקרים

כל הפוליטיקאים המובילים, כשהם נשאלים בטלוויזיה לגבי תוצאות סקר כזה או אחר שמראה את מצבם העגום – נוטים לזלזל ולבטל אותו, פרופ' יצחק כ"ץ – מייסד ומנכ"ל מכון הסקרים 'מאגר מוחות'

קראו עוד »
Shape
Shape

נשמח לשמוע מה שיש לך להגיד לנו

זהו? יוצאים מהאתר?

הצטרפו גם אתם לאלפים שכבר מנויים,

עשו מנוי למגזינים הכי מעניינים, ובחינם!

זהו? יוצאים מהאתר?

הצטרפו גם אתם לאלפים שכבר מנויים,

עשו מנוי למגזינים הכי מעניינים, ובחינם!

דילוג לתוכן