
מאי 2020
תמר מחלב תושבת רמת גן בת ה-23 למדה במגמת קולנוע בתיכון "תלמה ילין" בגבעתיים, שרתה כתסריטאית ביחידת ההסרטה של צה"ל והיא בוגרת תואר ראשון בפסיכולוגיה. במקביל, עבדה בתחומי קופירייטינג ואסטרטגיה במשרדי פרסום, התמחתה בכנסת והשתתפה באקסלרטור סטארטאפים חברתיים יהודיים בניו-יורק לאחרונה, יזמה פרוייקט חברתי חדש המתנהל במתכונת של התנדבות הפוכה והצליחה לרתום לפרוייקט את עיריית רמת גן.
כיצד עלה הרעיון למיזם?
"מאז ומתמיד התחברתי לאוכלוסיית הקשישים והערכתי אותם. אני רואה בהם מקור ידע רחב בכל תחום – יש להם ניסיון חיים, מסקנות מעניינות ופרספקטיבה חשובה על העולם. הדרך הרווחת בה נוטים להתייחס אליהם ולהתנדבויות עמם לא מצאה חן בעיני. אני מגיעה מתחום הפסיכולוגיה, ונחשפתי לתופעה העצומה של גילנות שמאוד כאבה לי. במשך זמן רב ידעתי שאני רוצה לעשות משהו גדול, משהו שישנה את צורת ההתייחסות כלפי קשישים, והשנה זה קרה – יזמתי את פרוייקט 'עשרה שיעורים שלמדתי'. בפרוייקט הגיעו חברה צעירים ללמוד, וקשישים הגיעו על מנת ללמד. כלומר, להעביר לדור הצעיר את הידע והערך המיוחד שלהם, כל אחד בתחומי החיים שחשובים לו. כך נוצר מצב שהערך העצמי של הקשישים עלה באופן טבעי, והתלמידים שינו את התפיסה והשתמשו בניסיון, בידע ובחוכמת החיים של הקשישים לטובת מסלול החיים שלהם. הפרוייקט יצא לפועל לאחר עבודה משותפת עם מחלקת החינוך החברתי-ערכי בעיריית רמת-גן ועם ראש העיר, שמאוד התחברו לרעיון. במחזור הראשון השתתפו 10 תלמידי כיתות ט' ו-10 קשישים, בתכנית שארכה 8 מפגשים. חיפשנו מבוגרים ורבליים, שמעוניינים לספר את הסיפור שלהם ולתת ערך. התלמידים והקשישים עברו הכשרה בדיגיטל על ידי אדם ברש אשר משרת בדובר צה"ל במדור דיגיטל בינלאומי ואחראי על הפלטפורמות החברתיות של צה"ל בעולם וגם הנחה איתי את המפגשים, וסדנת סטוריטלינג על ידי צור אביגד – במאי ותסריטאי."
כיצד התנהל הפרוייקט?
"המשתתפים חולקו לצוותים קטנים על פי תחומי עניין, והשיחות ביניהם תפסו אופי ממש פסיכולוגי. התלמידים שיתפו את המבוגרים בחייהם והתייעצו איתם, ממש העריצו אותם! היה מדהים לראות את זה קורה, וזה גרם לי להבין שיש פה עוד צורך שאין לו מענה רחב – הרבה תלמידים מעוניינים לשתף ברגשותיהם, בבעיותיהם ובחייהם, אבל לא תמיד יש בנמצא אדם שהם מרגישים מספיק בנוח להפתח מולו ולדבר איתו, והקשישים הם מענה מצויין. בסוף הפרוייקט התלמידים יצרו סרטונים של הקשישים המספרים את שיעורי החיים שלהם. הנושאים בהם בחרו הצוותים השונים להתמקד היו מגוונים ומרתקים – התנהלות כלכלית, התגברות על משברים, הקמת משפחה, טיפוח זוגיות, קריירה. נושאים שהופתעתי לגלות שתלמידים בני 14 בכלל מתעניינים בהם."
כיצד עלה הרעיון למיזם?
"מאז ומתמיד התחברתי לאוכלוסיית הקשישים והערכתי אותם. אני רואה בהם מקור ידע רחב בכל תחום – יש להם ניסיון חיים, מסקנות מעניינות ופרספקטיבה חשובה על העולם. הדרך הרווחת בה נוטים להתייחס אליהם ולהתנדבויות עמם לא מצאה חן בעיני. אני מגיעה מתחום הפסיכולוגיה, ונחשפתי לתופעה העצומה של גילנות שמאוד כאבה לי. במשך זמן רב ידעתי שאני רוצה לעשות משהו גדול, משהו שישנה את צורת ההתייחסות כלפי קשישים, והשנה זה קרה – יזמתי את פרוייקט 'עשרה שיעורים שלמדתי'. בפרוייקט הגיעו חברה צעירים ללמוד, וקשישים הגיעו על מנת ללמד. כלומר, להעביר לדור הצעיר את הידע והערך המיוחד שלהם, כל אחד בתחומי החיים שחשובים לו. כך נוצר מצב שהערך העצמי של הקשישים עלה באופן טבעי, והתלמידים שינו את התפיסה והשתמשו בניסיון, בידע ובחוכמת החיים של הקשישים לטובת מסלול החיים שלהם. הפרוייקט יצא לפועל לאחר עבודה משותפת עם מחלקת החינוך החברתי-ערכי בעיריית רמת-גן ועם ראש העיר, שמאוד התחברו לרעיון. במחזור הראשון השתתפו 10 תלמידי כיתות ט' ו-10 קשישים, בתכנית שארכה 8 מפגשים. חיפשנו מבוגרים ורבליים, שמעוניינים לספר את הסיפור שלהם ולתת ערך. התלמידים והקשישים עברו הכשרה בדיגיטל על ידי אדם ברש אשר משרת בדובר צה"ל במדור דיגיטל בינלאומי ואחראי על הפלטפורמות החברתיות של צה"ל בעולם וגם הנחה איתי את המפגשים, וסדנת סטוריטלינג על ידי צור אביגד – במאי ותסריטאי."
איזה תגובות קיבלתם?
"מאחר ומדובר בפרוייקט חדש המתמקד באינטרקציה מסוג שונה היו לי חששות ולשמחתי כולן התבדו. התלמידים והקשישים פיתחו קשרים אמיתיים ואוהבים וחלקם שומרים על קשר עד היום. היה מדהים לראות את ההשפעה של הפרוייקט על הקשישים, את ההתרגשות שלהם מהיחס של התלמידים ומההערכה והכבוד שהם רכשו אליהם ובצדק. התלמידים הרגישו שהם למדו המון מסקנות חשובות לחיים." מה הלאה? "בימים אלה מתקיימת עבודה על הפצת הפרוייקט לערים נוספות בארץ. אני שואפת שהפרוייקט יתרחב ויהפוך לארצי, שכל התלמידים בארץ יהיו פתוחים ללמידה משמעותית מהמבוגרים ושהמבוגרים יבינו את הערך שלהם ויהיו פתוחים להעביר אותו הלאה. באמצעות זאת, אני מקווה לצמצם את תופעת הגילנות ובכך לשפר את רווחתם הרגשית של הקשישים ואת איכות חייהם. "
ומה את למדת מהתהליך?
"אני חושבת שהדבר הכי חשוב שהפנמתי במהלך התהליך הזה הוא החשיבות של לתרגם את המחשבות שלנו לפעולות. לכל אדם יש רגישויות שונות, דעות שונות, תחומים ייחודיים שבוערים בו. אם כל אחד יפעל למען שינוי בתחומים שחשובים לו, כי יש סיבה שהם חשובים דווקא לו – העולם שלנו יהיה הרבה יותר טוב. במהלך ההקמה של הפרוייקט הכרתי כל כך הרבה אנשים מדהימים ומלאי רצון טוב, ואני מרגישה שאימצתי לעצמי עוד סבים וסבתות שיש כל כך הרבה מה ללמוד מהם. יש הרבה אתגרים בדרך להקים משהו חדש, אבל אפשר לעשות הכל עם הגישה הנכונה ועם האנשים הנכונים והכי חשוב לכוון גבוה ולא לוותר."
הכתבה פורסמה במגזין מס 68
בבורסה נהוגה גישת המערכת הסגורה של מנגנוני בוררות ייחודיים לפתרון סכסוכים
"הבריכה, מעבר להיותה מתקן ספורט ונופש, מהווה מקום מפגש משמעותי לתושבי העיר" (שראל טייבר)
ישראל טייבר, נפטר באופן מפתיע בשנת 1950 ועטרה רעייתו, המשיכה לחיות בביתם עד לשנת 1975 לפני בדיוק חמישים שנה
ה-AI ) משביח את הגבולות של שוק הנדל"ן ומספק כלים חדשניים המייעלים ומשדרגים את התהליך.
משנה לשנה הבעלים מודעים יותר לזכויות שמקנה להם החוק והרשות המקומית
כמי שחיה את תחום ההתחדשות העירונית ברמה היומיומית, אני יכולה להעיד שהפרמטרים הללו קריטיים למימוש הפרויקט ולטובת ציבור הדיירים
חג שבועות בפתח, והקונדיטוריות ברחבי הארץ לובשות גבינה. יצאנו לבדוק את הקולקציות החדשות לחג – וחזרנו עם בטן מלאה ולב שמח
תלמידי שכבת ה' בסחלב משיקים ספר פנטזיה ימי עוצר נשימה
מדד ההון האנושי של משרד הפנים בודק את תפקודן של הרשויות המקומיות במספר תחומים חיוניים
בעקבות בקשה לאישור תובענה ייצוגית בטענה לקיומה של תקלה סדרתית ברכבי הדיזל במערכת שנועדה להפחית את זיהום האוויר
האגף לשירותים חברתיים בעיריית גבעתיים השיק תוכנית חדשנית וייחודית – "פורשים בשיא" – תוכנית המיועדת לתושבים בתקופת הפרישה מהעבודה ואחריה
הדור השני של ה-HS הנו חדש לגמרי ומבוסס על שלדה עדכנית
יש מורים שנשארים איתך לכל החיים
את אבי זילברמן פגשתי לראשונה כשהיה המורה שלי לחינוך גופני בתיכון שמעון בן צבי בגבעתיים.
האירוע "בדרך עמרי״, הוא מרוץ משולב בתחנות לימוד לילדי כיתות ח׳ בבית הספר כצנלסון ברוח ערכיו של עמרי
"בגבעתיים יש עשרות ארגוני מתנדבים אבל מועדון ליונס גור אריה הוא הבולט ביותר בתרומתו לקהילה"
אם גם אתם שמעתם את הכתב והפרשן הפוליטי ספי עובדיה מספר חוויות מגבעתיים בתוכנית הבוקר שלו בגלי צה"ל, או צפיתם בליאור קינן, הכתבת והמגישה מדווחת מהשטח וזיהיתם את הרחוב שלכם ברקע במהדורה של חדשות 13, זה לא במקרה. הזוג הנשוי מתגורר ממש כאן בגבעתיים
ד"ר נגה רוזנפרב היא מרצה, סופרת וחוקרת ספרות עברית ● נבחרה לפרוייקט "מאה שנים, מאה נשים"
במוזיאון ארץ ישראל ברמת אביב תיפתח בסוף חודש ספטמבר תערוכה מרגשת במיוחד: צילומים של הצלמת יוכבד ליפשיץ ( 86), ילידת תל אביב שבגיל 19 עברה לקיבוץ ניר עוז ומאז תיעדה את המתרחש בקיבוץ
זו הייתה הדרך שלו! תחנות בחייו של צביקה פיק שגדל ברמת גן והתבגר בגבעתיים ומת בגיל 72 לפני שהספיק לממש את כל התוכניות המוזיקליות שלו
לימור מרגולין-יחידי היא שופטת בדימוס, סופרת, מחזאית ודוקטורנטית לאנתרופולוגיה ● זוכת פרס ע"ש יצחק רבין למחקרי שלום, פיוס ושיתופי פעולה בין יהודים-ערבים ● נבחרה לפרויקט "מאה שנים, מאה נשים"
איה כהן אבישר קשרה את הסיפור שכתבה בעשיה של אור-לי, במשפחה המיוחדת שלהם, בנסיבות נפילתו של עומרי וזכתה בפרס הראשון בתחרות, ארבעה כרטיסים לפסטיבל הסרטים בקאן, 'הכל כלול'.
יאנה מרגולין היא מהנדסת בדיקות תוכנה. טמקימת עמותת 'גֵּנִים טובים' – קהילת נשאים ונשאיות BRCA
הצטרפו גם אתם לאלפים שכבר מנויים,
עשו מנוי למגזינים הכי מעניינים, ובחינם!
הצטרפו גם אתם לאלפים שכבר מנויים,
עשו מנוי למגזינים הכי מעניינים, ובחינם!