

רום אלוף
22/11/2025
שתפו:
בכל פרסום לרכב חדש, אנחנו רואים תמונה נוצצת, מבצע "מיוחד למזמינים עכשיו", ולצידו "דירוג בטיחות: 7", זה אמור להרגיע אותנו כמו תה קמומיל בערב. אבל האמת? כמו הרבה דברים בענף הרכב, מאחורי המספר המרגיע הזה מסתתר סיפור קצת פחות רגוע. הבטיחות היא נושא חשוב לכולנו, במיוחד כאשר נוסעים ברכב ילדים או תינוקות, האחריות על שמירה על שלומם מכפילה את עצמה. בישראל, דירוג הבטיחות של משרד התחבורה מבוסס בעיקר על הצהרה של היצרן: אם הוא הצהיר שהמערכת קיימת הוא קיבל נקודה. משרד התחבורה לא בדק, לא בחן, לא שלח את הרכב לשעת כושר מול קיר בטון, לא בדק האם המערכת מזהה רק הולכי רגל בגובה 1.75 ולובשים חולצה זוהרת. כך יוצא שרכבים בסיסיים וזולים לפעמים צוברים דירוג גבוה, רק כי הם מתריעים ומצפצפים מכל כיוון.
מה התועלת בדירוג, ולמה הוא לא מספר את הסיפור המלא?
הרעיון היה מצוין: לתת לנהג הממוצע מושג מה מותקן ברכב. אבל בפועל, הדירוג אומר בעיקר מה יש, ולא איך זה עובד.
הוא לא בודק האם המערכות באמת מונעות תאונות, לא בודק איכות בלימה, ביצועים בלילה, או הגנה בזמן התנגשות אמיתית. במילים אחרות, זה קצת כמו רשימת קניות:
יש? אחלה.
אין? חבל.
איכות? זה כבר סיפור אחר.
הדירוג באמת חשוב, מכיוון שלעיתים קרובות דגמים שזוכים לחמישה כוכבים מרשימים במבחני ריסוק אירופיים, כאלה שבאמת נכנסו בקיר כדי שתוכלו לשרוד. נמכרים בישראל עם אבזור שונה מאלו שנבחנו במבחני Euro NCAP, במקביל, רכב שעבר "מבחן ריסוק" מפוקפק בסרטון יוטיוב, אבל מאובזר ב-14 סוגי התראות, יקבל ציון גבוה יותר. נשמע הגיוני? פחות.
אז מה זה בעצם 'דירוג אבזור בטיחותי' של משרד התחבורה?
מדד של משרד התחבורה הקיים כדי לתאר כמה אבזור בטיחותי מותקן בדגם רכב חדש שמיובא/נרכש בישראל.
הרעיון: לתת לקונה אינדיקציה מהירה עד כמה דגם מסוים מצויד באמצעי בטיחות מודרניים. הערך שמופיע על רישיון הרכב ועל פרסומי היבואן הוא תוצאה של טבלת ניקוד רשמית. לכל מערכת בטיחות מוגדר ניקוד (לרוב בין 0.5 ל-2 נקודות) סכום הנקודות מועבר לטבלה הממירה ל"רמת אבזור בטיחותי" בטווח 8–0, דירוג 8 הוא הגבוה ביותר. רשימת המערכות ונקודותיהן מתעדכנת מדי שנה כדי לכלול טכנולוגיות חדשות.
מערכות הבטיחות הנכללות בדירוג:
♦ כריות אוויר (תנאי סף).
♦ מערכת לבלימה אוטומטית בנסיעה
לאחור.
♦ מערכת אקטיבית למניעת התנגשות צד ב-"שטח מת".
♦ מערכת לבלימת חרום מפני הולכי רגל ורוכבי אופניים.
♦ מערכת התרעה במצב של היסח דעת הנהג.
♦ מערכת להתרעה על השארת ילדים ברכב
♦ בקרת שיוט אדפטיבית.
♦ מערכת תאורה אדפטיבית ושליטה
אוטומטית באורות גבוהים.
♦ מערכת בלימת חירום לתנועה חוצה צמתים.
♦ מערכת בלימה אוטומטית בעת חירום.

"לא כל התרעת סטייה מנתיב משמעותית. יש כאלה שרק גורמות לכם לכבות אותן ברמזור הראשון, ויש מערכות שעובדות בשקט ומונעות טעויות באמת…"

אז מה באמת כדאי לבדוק?
כדי להבין אם רכב בטוח, כדאי להתמקד בשלושה דברים שהם פחות כיפיים משואו-רום נוצץ, אבל הרבה יותר חשובים:
1. מבחני ריסוק אמיתיים
האיגוד האירופי Euro NCAP בודק כמעט כל דגם חדש, כולל ריסוקים, הדמיות, מערכות בלימה, זיהוי הולכי רגל ורכבים, וגם התנהגות הרכב בחירום. הדירוג נע בין 1 ל־5 כוכבים, ו־5 כוכבים זה מה שאתם רוצים לראות כשאתם נותנים הוראה לשבירת הפיקדון.
מרבית המכוניות המגיעות לישראל עברו מבחני ריסוק רשמיים, או במבחן האירופי Euro NCAP או במבחני IIHS, המכון האמריקאי העצמאי והבלתי-תלוי שנוסד על ידי חברות הביטוח בארה״ב. עם זאת, ישנם דגמים שלא נוסו באחד מהגופים הללו, מבחני ריסוק אחרים, שאינם אירופיים או אמריקאיים, נחשבים פחות רלוונטיים עבור השוק הישראלי ואינם מספקים בהכרח תמונה מלאה ולעיתים לא אמינה על רמת הבטיחות בפועל.
2. איכות מערכות הסיוע לנהג
לא כל התרעת סטייה מנתיב משמעותית. יש כאלה שרק גורמות לכם לכבות אותן ברמזור הראשון, ויש מערכות שעובדות בשקט ומונעות טעויות באמת. את אלו האחרונות אתם כן רוצים, ואת הראשונים, תשאירו למוזיאון הרעש.
3. מוניטין של היצרן והדגם בעולם
אם דגם נמכר בעולם כמה שנים ונחשב ל'שומר ראש על גלגלים' – זה אומר הרבה. לפעמים יותר מכל טבלה או ציון. רכב בטוח הוא לא רק כמה 'נקודות' רשומות לידו, אלא שילוב של: הגנה פיזית מוכחת, מערכות איכותיות, ויצרן עם ניסיון. בסוף, מה שחשוב זה שהרכב ידע לשמור עליכם
גם כשתצטרכו אותו באמת.
דירוג הבטיחות של משרד התחבורה הוא התחלה טובה, סוג של 'תקציר הפרקים'. אבל מי שרוצה להבין באמת עד כמה רכב בטוח, צריך להציץ גם אל מאחורי הקלעים: מבחני הריסוק, איכות מערכות הסיוע, והיסטוריית הביצועים של
הדגם והיצרן.
בגיליון הבא נצלול אל הרשימה של הדגמים שנחשבים לבטוחים ביותר בישראל, נבחן מי באמת מוביל את הטבלה, ומי רק נהנה מהילה שיווקית מוצלחת. כי בסוף, כשאתם על הכביש, לא משנה מה כתוב במודעה. משנה רק דבר אחד: שהרכב שתבחרו יעמוד לצדכם ברגע האמת


הרכבים הזולים נעלמו מהשוק בישראל – תמונת מצב לקראת השנה החדשה

הונגצ'י – ענקית הרכב הממשלתית מנסה לכבוש את ליבו (וכיסו) של הנהג הישראלי

ניסן, אשר כזכור נמצא כאן לא מעט זמן, ומגיע ממשפחה טובה ומכובדת, וארץ שיצא מוניטין מצוין לתוצריה, לא זוכה כאן לעדנה מתפרצת.

מהדלפק לשותפות – הסיפור של אריאל הר-ציון מפאפא ג'ונס גבעתיים

שיר במתנה לשנה החדשה
משוררי גבעתיים ורמת גן מעניקים את הדבר היקר ביותר שיש להם

בעלי דירות רבים חותמים על הסכמים בני עשרות עמודים מבלי להבין את המשמעויות המלאות של הסעיפים – ובכך נחשפים לסכנות אמיתיות. אחת המרכזיות שבהן: מגבלות חמורות על מכירת הדירה במהלך הפרויקט.

גיל ברק מספר על הדרך מהמגרשים בגבעתיים ורמת גן לאולמות באירופה

המנטליות השתנתה, אחרי הקורונה והמלחמה, יותר ויותר אנשים שואלים את עצמם מה באמת חשוב להם

אופטיקה בריל קידס מציעים חוויית ראייה צבעונית, מקצועית ומותאמת במיוחד לילדים ובני נוער

שוק הנדל"ן הוא זירה סוערת, שילוב של סכומי עתק, חוסר ודאות ואמוציות. כדי להבטיח את הצלחת העסקה שלכם, חשוב לבחור באיש מקצוע בעל סטנדרטים גבוהים של ידע, אתיקה ואחריות – מתווך חבר לשכה הוא הסטנדרט הגבוה ביותר

ראש העירייה רן קוניק על הפיכת גבעתיים לעיר חכמה, השקעה במצוינות ושיקום תשתיות ועל האתגרים הכלכליים והביטחוניים שנותרו לעיר

הקסם שמאחורי המילים. כיצד כבשו הסופרת מאירה ברנע גולדברג ו'כראמל' את לבבות הקוראים

חייו של איציק רובין דרך עדשת ההתנדבות, שיקבל את המתנה הגדולה מכולן – אות "יקיר העיר" גבעתיים

עיריית גבעתיים הפקידה את פיתוח ובניית האגף החדש, המותאם לצרכי החינוך העתידיים, בידי חברת "יעד" – החברה העירונית לפיתוח העירי

החג הכי משמין בשנה הגיע וזה הזמן לסקר הסופגניות ששוות את הקלוריות! שיהיה חג טעים!

עדי אברהמי, זמרת, יוצרת ומלחינה מביאה לבמה סיפורים אישיים המעובדים לשירים.

איך הפכו חן ומוטי ריכטר את האהבה שלהם לפיצה לעסק משגשג – החל מהקמת הרשת בישראל וכעת גם בהולנד

נוער, ספורט ומה שביניהם: מבנה חדיש לפעילות ספורט והעצמה בבית הספר שמעוני
הצטרפו גם אתם לאלפים שכבר מנויים,
עשו מנוי למגזינים הכי מעניינים, ובחינם!
הצטרפו גם אתם לאלפים שכבר מנויים,
עשו מנוי למגזינים הכי מעניינים, ובחינם!


