
אורית גור כהן היא חיפאית במקורה, בוגרת תיכון ליאו-באק וכיום תושבת שהם, נשואה ואם לשלוש בנות, בעלת תואר שני בלימודי ייעוץ ארגוני, שהחלה את דרכה המקצועית כמורה לגיאוגרפיה ויועצת חינוכית. היא הגיעה לגבעתיים על מנת לנהל את מינהל החינוך, הנוער והצעירים אחרי 28 שנות ניסיון בתחום החינוך ובניהול מערכות חינוך.
רשימת עיסוקיה ותפקידיה הקודמים היא מרשימה ומגוונת: ניהול קריית החינוך ע״ש גינסבורג ביבנה, הקמת וניהול ארגון מנהלי בתי הספר 'מנהיגים', ליווי והנחיית מנהלי בתי ספר, מרצה בסמינר הקיבוצים ועוד. בין לבין היא גם לומדת משפטים.
נפגשתי עם אורית ביום קיץ חם של אוגוסט, על מנת לשמוע איך היא מסכמת את שבעת החודשים שחלפו מאז הגיעה לתפקיד ומה הם היעדים המרכזיים לשנת הלימודים הבאה.
מהו החזון החינוכי שלך?
"החזון החינוכי שלי דוגל בראייה רחבה בצד הסתכלות ממוקדת על כולם והתאמת מענה לכל ילד לפי צרכיו. מאמינה מאוד בשקיפות מלאה ובתכנון מערכתי וממוקד. כלומר, לתכנן לפרק זמן ארוך, לבנות מערך מסודר, להציב מטרות ולהכין פתרונות שיתנו מענה לכל מצב. להסתכל על התמונה הכוללת, לקבל החלטות נקודתיות מאוד משמעותיות אבל גם בראייה רב שנתית ובאחריות. בכל מהלך שאני מובילה אני בודקת את עצמי אחורה – עושה הערכת מצב, מיפוי, משובים ומדייקת את עצמי. רק לאחר מכן, אני מתקדמת קדימה."
"אני מאמינה שבמקום לקטר, צריך לעשות!" אומרת אורית ומסבירה "תפיסת עולמי אומרת שכל מוסד חינוכי הוא יחידה, מעין 'חלקת האלוהים הקטנה' שבה אפשר לעשות המון דברים. אם בראש כל מוסד חינוכי יעמוד אדם מוביל ומתאים, שיקבל את הכלים החינוכיים ואת התקציב הראוי הוא יוכל להוביל את המוסד שלו לצמרת וכך את המערכת כולה."
מה מיוחד בגבעתיים?
"לכל עיר יש את ה-DNA שלה. בגבעתיים יש תלמידים מצויינים, עם יכולות מאוד גבוהות, יש בתי ספר ואנשי חינוך מעולים, ולכן אנחנו הולכים קדימה."
איך אתם מתמודדים עם המחסור באנשי חינוך?
"כולם יודעים שקיים מחסור באנשי חינוך והוראה בכל מערכת החינוך בארץ, בכל הערים, וביתר שאת בערי גוש דן. אנחנו קידמנו קמפיינים וקולות קוראים על מנת לגייס מורים, סייעות גנים וצוות חינוך מיוחד. אני מצפה מהצוות החינוכי שגייסנו לגלות מקצועיות, יוזמה, אחריות אישית, ויכולת חשיבה עצמאית. אנחנו מציעים לסייעות הכשרה מקצועית ובונוס התמדה.
בנוסף, אנו מקדמים תכנית ייחודית בשיתוף פעולה עם סמינר הקיבוצים שבה המורים בהכשרה יגיעו לשנת הסטאז׳ שלהם בגבעתיים בלבד. גבעתיים תזכה בהכשרת דור העתיד של מורים איכותיים שיושרשו במערכת וירגישו שייכות לעיר, והם יזכו ללמוד ולהתמקצע במערכת החינוך הטובה בישראל WIN-WIN."
תוכלי לספר על אירועים ונקודות ציון חשובות בשנת הלימודים החולפת?
"בשבעת החודשים שחלפו מאז הגעתי לתפקידי, לאחר התייצבות של בעלי התפקידים במינהל, אני יכולה לציין שלוש נקודות ציון משמעותיות:
ראשית, אני מאוד גאה בסיעור המוחות שערכנו באמצעות מעגלי שיח. יזמנו את התכנסותה של ועדת היגוי שכללה מומחים מתחומי חינוך, אקדמיה וצבא לטובת פיתוח רעיונות לטיוב תהליכים חינוכיים וחברתיים בבתי הספר. בהמשך לדיונים בפורום, הוחלט לקיים מפגש 'מעגלי שיח' בנושא אתגרי העתיד בחינוך. המפגש התקיים בחודש מאי בהשתתפות מנהלים ומורים מבתי הספר בעיר, הורים, תלמידים, נציגי משרד החינוך ונציגי מינהל החינוך, הנוער והצעירים. המשתתפים התחלקו לקבוצות הטרוגניות שכללו נציגים מבתי ספר שונים, הורים ותלמידים, ודנו בסוגיות חינוכיות שונות. בין היתר הועלו רעיונות לגבי קליטה מיטבית של מורים חדשים, מתן מענה מותאם יותר לילדי החינוך המיוחד במערכת, חיזוק תחושת השותפות של ההורים, קידום מצוינות והישגיות, חיזוק החוסן הרגשי בבתי הספר. בנוסף, דובר על המשך קידום שוויון מגדרי, קהילת הלהט"ב ותלמידים מחוננים. נציגי מינהל החינוך החלו בגיבוש רעיונות לכדי תכנית עבודה ברת יישום לשנת הלימודים תשפ"ד.
שנית, אי אפשר שלא להתרשם מהישגי המצוינות בחינוך של העיר. זוהי השנה השנייה ברציפות שבה גבעתיים מדורגת במקום הראשון בזכאות לבגרות, מבין הערים הגדולות והבינוניות בישראל וזה נתון מאוד מרשים. כמובן שההישג הוא לא שלי אלא של קודמותיי בתפקיד, וכמובן של צוותי החינוך הנפלאים בבתי הספר." אומרת אורית בחיוך.
לפי פרסום משרד החינוך, מדד הזכאות לבגרות עמד על 99% בקרב תלמידי י"ב שלמדו בגבעתיים (ללא החינוך המיוחד). בשקלול תלמידי החינוך המיוחד, אחוז הזכאות לבגרות של התלמידים שלמדו במוסדות החינוך בעיר עומד על 98.1%.
שלישית, במסגרת שבוע הגלישה הבטוחה ברשת שהתקיים השנה בבתי הספר בעיר, קידמנו פעילות חינוכית יצירתית שבמרכזה התקיימה תחרות קמפיינים למניעת תופעת הבריונות ברשת. תלמידים בכל בתי הספר בעיר הכינו כרזות עם סלוגנים ואיורים המבטאים היבטים הקשורים לגלישה בטוחה ברשת, לבריונות אינטרנטית, ולמסרים החברתיים וההתנהגותיים שראוי להפנים בהקשר זה. בכל בתי הספר הוקדשו שיעורי חינוך לנושא הגלישה הבטוחה תוך שיתוף צרכים של התלמידים ודיון בסוגיות העולות מהשטח.
מה היעדים המרכזיים לשנת הלימודים הבאה?
"אנחנו ניתן מענה לכיתות חינוך מגוונות רבות יותר בעיר. כלומר, תהיה התאמה של תוכניות לימוד, כלים והכשרות הצוותים החינוכיים לכל מגוון כיתות הלימוד – צרכים מיוחדים, כיתות מחוננים, וולדורף אנתרופוסופי, מונטסורי, מצטיינים, מב"ר ועוד. בנוסף על כך, אנחנו מקימים ועדת היגוי בשיתוף פעולה עם משרד החינוך על מנת לתת מענה מותאם וייחודי לתלמידים מחוננים בעיר.
כמענה לצורך שעלה בקרב תושבי העיר למסגרת חינוכית ייחודית, החלטנו על פתיחת כיתה א' של הזרם המונטסורי בבית הספר 'שמעוני' – מדובר בהישג פורץ דרך, מכיוון שזה לא טריוויאלי שיהיה שילוב של הזרם המונטסורי בבית ספר ממלכתי. זו גישה חינוכית המבוססת על מחקריה וניסיונה של הרופאה והמחנכת האיטלקית מריה מונטסורי, שעל יסוד תצפיותיה, יצרה סביבת למידה הבנויה מחומרים שנועדו לפעילויות למידה עצמאיות. יישום השיטה מצריך מרחב ייחודי, ובמקביל חשוב לדאוג לכך שהכיתה לא תהיה מנותקת מהמרקם החברתי הבית ספרי" מסבירה אורית.
כמו כן, בשנת הלימודים הקרובה יפעלו 7 כיתות תקשורת בבתי ספר השונים בעיר מכיתה א'-ה'. כיתת תקשורת היא כיתה לחינוך מיוחד המיועדת לתלמידים על הרצף האוטיסטי בבית ספר רגיל. הקמת כיתה כזו כחלק בלתי נפרד מבית הספר הרגיל מבטאת את ערכי השוויון, כבוד האדם וקבלת האחר, ומיושמת בהתאם לחוק החינוך המיוחד. היא תורמת לא רק לתלמידי כיתת התקשורת כי אם לכלל תלמידי בית-הספר והצוות החינוכי.
חשוב לציין, כי השיבוץ במוסדות החינוך נעשה לאחר התכנסות של וועדת אפיון וזכאות שקבעה את זכאותם של התלמידים לשירותי חינוך מיוחד והמליצה על סוג המסגרת החינוכית ההולמת את תפקודם, בשיתוף ההורים ובהסכמתם."
יעד מרכזי נוסף הוא קידום מוגנות תכנית החוסן הרגשי והנפשי בגנים ובבתי הספר – התכנית כוללת פיתוח תשתיות של מסוגלות אישית וחברתית, כפרט וכחלק מקבוצה. הכשרה להתמודדות עם בריונות בבתי הספר ומתן כלים לצוותים ולתלמידים במרחב החברתי בבתי הספר והגנים.
בנוסף, שילוב כלים ומיומנויות המותאמות למאה ה-21, חדשנות ומצוינות פדגוגית, וקידום ערכים אזרחיים ודמוקרטיים.
כיצד והאם תשתלב הבינה המלאכותית במערכת החינוך בגבעתיים?
"לבינה המלאכותית יש ויהיו השפעות רחבות על תחום החינוך, ולכן בקרוב תתקיים השתלמות עירונית ליסודות ה-AI לצוותי חינוך. כל בית ספר יוכל לשלוח נציגים אשר יקבלו הכשרה מקצועית של 30 שעות בתחום וילמדו כיצד ניתן לשלב את כלי הבינה המלאכותית בעשייה היום יומית שלנו כאנשי חינוך וכיצד להיערך ולהכין את התלמידים והתלמידות לאירוע ההיסטורי שכולנו חווים, שהשלכותיו מתגלות מרגע לרגע."
הטופ פייב של אורית:
1. שיר אהוב: "תתארו לכם", שלמה ארצי.
2. מאכל אהוב: לחם.
3. ספר: "מצוינים" מלקולם גלדוול.
4. מקום אהוב לטייל בישראל: חיפה.
5. ציטוט: "רק מי שלוקח סיכון והולך רחוק, מגלה עד כמה רחוק הוא יכול להגיע" אלברט איינשטיין.
עו"ד ד"ר יובל חן, מהמובילים בתחום הוצאת אזרחות גרמנית, מייצג אלפי אנשים מול הרשויות בגרמניה לקבלת אזרחות גרמנית מאז שנת 1997
איה כהן אבישר קשרה את הסיפור שכתבה בעשיה של אור-לי, במשפחה המיוחדת שלהם, בנסיבות נפילתו של עומרי וזכתה בפרס הראשון בתחרות, ארבעה כרטיסים לפסטיבל הסרטים בקאן, 'הכל כלול'.
"הורים צריכים לאפשר לילדיהם להיחשף לתכנים מתקדמים, ולהתעניין יחד איתם. האהבה למדע היא מדבקת
מאור יבלושניק בראיון ראשון מאז שמונה למנכ"ל חברת 'יעד', על התוכניות השאפתניות לשנת 2025 יחד עם מושיק גולדשטיין יו"ר החברה הכלכלית
יגאל אונא מגן הסייבר הבכיר במדינה, כראש מערך הסייבר הלאומי ● מכהן כנשיא בית הספר ללימודי סייבר
נטע ריבקין – הישראלית הראשונה שזכתה במדליה באליפות העולם להתעמלות אמנותית והאשה שהשתתפה בשלוש אולימפיאדות
המלחמה המתמשכת חושפת פערים משמעותיים בהסכמי התחדשות עירונית
זו הייתה הדרך שלו! תחנות בחייו של צביקה פיק שגדל ברמת גן והתבגר בגבעתיים ומת בגיל 72 לפני שהספיק לממש את כל התוכניות המוזיקליות שלו
“לא מן האדמה באתי! כי באתי ממשפחה ציונית” סיפורו של דב רוזנפרב, איש האשכולות, השזור במהלך הקמתה של מדינת ישראל
שחר טביב (45) מנכ"ל קניון עזריאלי גבעתיים, מביא איתו לכל תפקיד "שחר של יום חדש", מגדיר יעדים ומשיג אותם ● מתגורר ברמת גן, נשוי לאנה ואב לשלושה
ב- PASITO בית של פלמנקו, מיכל ברט מלמדת פלמנקו עם כל הלב והנשמה – ילדות, נשים וגברים מביעים ויוצרים ומתנועעים לא רק דרך הצעדים והקצב"
ישראל טייבר, נפטר באופן מפתיע בשנת 1950 ועטרה רעייתו, המשיכה לחיות בביתם עד לשנת 1975 לפני בדיוק חמישים שנה
המלחמה המתמשכת חושפת פערים משמעותיים בהסכמי התחדשות עירונית
עזיבת הדירה הפרטית לכמה שנים טובות לטובת מגורים זמניים בשכירות היא לא עניין פשוט ולהסכם המשפטי שנחתם עם היזם תפקיד דרמטי
אזור גוש דן ממשיך לעמוד בראש סדר היום הנדל"ני בישראל, ובשנה האחרונה אנו עדים לשינויים משמעותיים שמשפיעים על האיזון העדין בין היצע וביקוש
ראיון עם עו"ד התחדשות עירונית רוית סיני
תקופת משבר מדיני-כלכלי ברור שגם שוק הנדל"ן מושפע והקושי לבצע עסקאות עולה. בצל אי-הוודאות, התועלות של המתווך בולטות
בגבעת קוזלובסקי, ברחוב המרי, נמצאת
הנקודה היפה ביותר של העיר גבעתיים –
תצפית מרהיבה הפונה למערב, המאפשרת
צפייה פנורמית מרשימה של העיר תל
אביב
ישראל טייבר, נפטר באופן מפתיע בשנת 1950 ועטרה רעייתו, המשיכה לחיות בביתם עד לשנת 1975 לפני בדיוק חמישים שנה
המלחמה המתמשכת חושפת פערים משמעותיים בהסכמי התחדשות עירונית
ישראל עוברת טלטלה כבר יותר משנה. בנק ישראל כבר ציין כי השפעת המצב על שוק הנדל"ן תהיה ארוכת טווח, במיוחד לאור המחסור בדירות באזורי ביקוש, שמסתמן כי יחריף.
המלחמה הארוכה הותירה חותם משמעותי על שוק הנדל"ן באזור, אז איך מתקדמים?
"השכונה החדשה, הסמוכה לצומת מסובים, תקרא בשם: רמת צדק. כל רחובות השכונה ישאו שמות של נשות ואנשי משפט"
תקופת משבר מדיני-כלכלי ברור שגם שוק הנדל"ן מושפע והקושי לבצע עסקאות עולה. בצל אי-הוודאות, התועלות של המתווך בולטות
גם פרויקט ההתחדשות העירונית שלכם מתעכב?
זה מה שתוכלו לעשות
בגבעת קוזלובסקי, ברחוב המרי, נמצאת
הנקודה היפה ביותר של העיר גבעתיים –
תצפית מרהיבה הפונה למערב, המאפשרת
צפייה פנורמית מרשימה של העיר תל
אביב
מה עושים ואיך מתנהלים עם התנגדויות לפרוייקט?
ההתנגדויות עשויות להעלות בכל שלב משלבי הפרויקט
מהן הסיבות הנפוצות לביטול פרויקטים בהתחדשות עירונית וכיצד ניתן להימנע מכך?
ראיון עם עו"ד התחדשות עירונית רוית סיני
מתחם הורודצקי, ריבוע הרחובות של דרך השלום – הורודצקי – משה דיין – דרך הגבורה
הצטרפו גם אתם לאלפים שכבר מנויים,
עשו מנוי למגזינים הכי מעניינים, ובחינם!
הצטרפו גם אתם לאלפים שכבר מנויים,
עשו מנוי למגזינים הכי מעניינים, ובחינם!