מה חדש במטבח?
החורף כבר כאן. קר, חשוך וגשום וזה הזמן להתאים את התפריט המשפחתי למזג האויר. כששמעתי שרשת קצביות הבוטיק 'מרינדו' יצאה בסדרה של קדירות בשר החלטתי שאני חייבת לנסות והזמנתי סיר משפחתי.
נעמי לבנון-קשת
צילום: איציק רובין
השיר "גבעת התחמושת" נכתב כמה חודשים אחרי מלחמת ששת הימים על-ידי יורם טהרלב שקרא את הכתבה בעיתון 'במחנה' בה ראיין יוסף ארגמן כמה מלוחמי הקרב אשר סיפרו את עלילותיו. בהתייחסו לעוצמתו של השיר אמר טהרלב: "אני חושב שאת כוחו שאב השיר מהראיונות האלה, הרבה יותר מאשר מהטקסט שאני כתבתי".
53 שנים חלפו מאז נכבשה גבעת התחמושת בחודש יוני 1967 ויוסי ארגמן ממשיך להתרגש גם כיום כשהוא מספר את סיפורו.
יוסי ארגמן, (74), נולד במערב אוקראינה, אז ברית המועצות וב-1957 עלה עם הוריו ואחיו הצעיר לארץ, היישר לקבוץ שער העמקים. "אבי היה מדריך בשומר הצעיר באוקראינה, בה סבלתי מאד מאנטישמיות. הדרך הישירה לקבוץ, בה היו כמה מחניכיו של אבא, היתה טבעית" – מספר יוסי – "אני זוכר שב-2 בלילה יצאו לקראתנו נערה ונער במדים ועם רובה וקבלו את פנינו. ומאז גורלי קשור בצה"ל".
באוקראינה היתה האם רוקמת אמנותית במכונה, והאב היה צלם ומוכר בחנות, ונסע ללמוד הנדסת נפט. לא בדיוק תחומים ומקצועות שיש מה לעשות איתם בקיבוצים בשנות ה-50, וכנראה גם לא לאחר מכן. אחרי שלוש שנים בקבוץ הם עזבו לקרית טבעון שם סיים את לימודיו.
"הגבעה נכבשה לנגד עינינו"
בסוף שנת 1966 התגייס יוסי לגולני ושנה לאחר מכן מונה לכתב של 'במחנה'. "המטרה הייתה לצרף את הכתבים הקרביים לכוחות הלוחמים ואני, שעברתי קורס צניחה, הפכתי בשמחה ובגאווה לכתב קרבי".
כשפרצה מלחמת ששת הימים, ביוני 1967 סופח לחטיבה 55 של צנחנים במילואים, עליה פיקד מוטה גור ושבדיוק נערכה לכניסה למלחמה.
"התכנון היה שנהיה גיבוי לרפול ולגורודיש בציר הצפוני של סיני והיינו מוכנים"- הוא משחזר את רצף האירועים המהיר – "בינתיים בירושלים החזית התחממה והוחלט שגדוד אחד יעלה לירושלים וכך הגעתי לבירה בטנדר של הסמח"ט, סא"ל משה סטמפל-פלד".
בדרכם לשם הם כבר ראו ושמעו את ההפגזות הקשות על העיר. בהיותו צמוד לסמח"ט פרץ איתו בטנדר שלו לכיוון שכונת בית ישראל, אזור בתי פג"י, אז אזור חרדי מאד. עד היום הוא זוכר היטב איך ברחוב צפניה 5 עלו על הגג וראו את כל המיפקדה, עם מוטה גור כשסביבו כל מפקדי הגדודים, על אותו גג, מסמנים על מפות, כשמסביב הפגזות קשות. "מאחת מהן עפתי פנימה למדרגות הבנין"- הוא נזכר – "בפועל ישבתי במפקדת הכוחות כש-500 מטרים מאיתנו – גבעת התחמושת. בעודי על הגג עם כל הפיקוד ראינו גדוד של חיילים מסתער על הגבעה וכובש אותה ממש לנגד עינינו, אני זוכר שמאיר הר ציון ירד לשטח כדי להיות עם החבר'ה. הקרב נמשך בערך מחצות ועד עלות השחר וכשירדתי עם מוטה גור בזחל"ם שלו, ראיתי את ההרוגים עטופים ורק נעלי הצנחנים שלהם בולטות החוצה!"
אני לא יודע למה קיבלתי צל"ש, בסך הכול רציתי להגיע הביתה בשלום"
הנהג של מוטה גור באותם ימים היה בן-צור האגדי שהתפרסם באימרה של גור: 'סע בן-צור סע'! יוסי, כאמור, נסע עם ברכב, עברו על פני צלפים ירדנים, וכשעברו את הגבעה עלו על מוקש-רגל, שלא עצר בעדם מלהכנס לשטח הירדני של ירושלים. היעד היה מוזיאון רוקפלר שהיה מלא בשכיות חמדה ובאוצרות אמנות שהשאירו את יוסי, ואת האחרים, פעורי פה. דגל ישראל כבר היה מונף על גג המוזיאון.
"רבים מהלוחמים ישנו מרוב עייפות ואז הגיעה הפקודה להיכנס לעיר העתיקה"- מספר יוסי – "אני בזחל"ם של מוטה, יורדים עם כל הכוחות, עם האימרה הידועה 'סע בן צור, סע'. עוברים דרך שער האריות ומתקדמים עד אל-אקצה, ואז…. רצנו לחפש את הכותל! הייתי כנראה האדם השביעי שהגיע אל הכותל, באותו זמן הצנחנים עדיין נלחמו בסימטאות העיר העתיקה ורק אז הגיעו לכותל".
אחר הצהרים של אותו יום היסטורי, חזר יוסי בטרמפים, למערכת 'במחנה' והתחיל לכתוב בקדחתנות, כשהוא משחזר מה עבר, מה ראה, מה חווה – ומדווח לקוראים. בקרב על גבעת התחמושת נפלו 38 צנחנים, והקרב הזה הוליד סיפורי גבורה מופלאים. כשהחלו ההכנות לגיליון 'אפוס הניצחון' שולבו בו ראיונות שעשה יוסי עם הצנחנים הלוחמים בגבעת התחמושת. אחריו הגיע 'גיליון הצל"שים' – שכן חולקו אז 50 צל"שי הרמטכ"ל, מהם רבים מלוחמי גבעת התחמושת. "את אלה, החיים מביניהם, ראיינתי. הכתבה התפרסמה באותו גיליון, בצורת קטעים-קטעים, ואז הגיע הטלפון מיורם טהר-לב, שביקש את רשותי לקחת משפטים מהראיונות שעשיתי – לשיר שהתבקש לכתוב עבור להקת פיקוד המרכז, שרצתה שיר גבורה"- הוא מספר – "וכך נולד השיר 'גבעת התחמושת', שהציטוטים שבו הם תיאורים מונולוגיים של הקרב על פרטיו מנקודת ראותם של לוחמים מהשורה שהשתתפו בו. שני בתים ממנו לקוחים היישר מתוך הכתבה שלי".
הקטע האחרון המובא בשיר כולל בסופו גם אמירה אישית שאמר הלוחם שלום דוד, אמירה אשר נחקקה בתודעה הישראלית יותר מכל שורה אחרת מהשיר: "אני לא יודע למה קיבלתי צל"ש, בסך הכול רציתי להגיע הביתה בשלום".
סופר, עורך והיסטוריון
בחורף של 1968, כשהוא עדיין בשירות צבאי סדיר, נשאל על ידי יצחק לבני, אז העורך הראשי של 'במחנה', אם ירצה להצטרף במטוס חיל האויר, לצוות הצוללת 'דקר', שאז עגנה ותדלקה בגיברלטר. הוא כמובן רצה אבל מסיבות טכניות זה לא יצא לפועל. בשבת בבוקר העיר אותו אביו באומרו: 'הצוללת 'דקר' אבדה בדרך'!
לאחר שהשתחרר מצה"ל בקיץ 1969 עבד כעורך בטאון 'כור', למד באוניברסיטת תל אביב למודי מזרח תיכון וארץ ישראל, ובהמשך למד לתואר שני בהיסטוריה כללית והתמחות בסובייטולוגיה. הוא נישא לטלי ויחד עברו להתגורר בגבעתיים. יש להם שלושה ילדים: יוני (43), מיכל (38) ומירב (33) ושני נכדים: אדם ורוני. בשנת 1974 מונה לעורך העתון 'במחנה נח"ל' ולעורך-משנה של העתון 'במחנה', תפקיד שמילא עד יציאתו לגימלאות בשנת 2002. מאז ידיו מלאות עבודה והוא הספיק לכתוב 7 ספרים, לערוך 7 ספרים, לתרגם ועוד ועוד – "אני לא רואה עצמי סופר אלא היסטוריון, כזה שגם כותב ועורך."
בימים אלה הוא מחלים מפציעה שהסתבכה בעקבות נפילה בכניסה לביתו וטלי רעייתו מטפלת בו במסירות. היא מכהנת כסגנית ומשנה לראש העיר, ופעילה כבר 25 שנה בעיריית גבעתיים בתפקידים שונים.
בזמן ההחלמה סיים את ספרו 'נשף המסיכות' – מבצעים ופרשיות של שמואל (סמי) מוריה, איש מחתרת, שב"כ ומוסד, שנפטר לפני שנתיים בגיל 94 ולא זכה לראות את ספור חייו המופלא יוצא בספר.
ארגמן אסף חומרים רבים, ראיין אותו בסבלנות ובסקרנות אין קץ ודלה פרטים על פעילויותיו ומעלליו של האיש הנחבא אל הכלים, שאגב גם הוא היה תושב גבעתיים. סיפור של עולה מעירק, שם היה מפקד המחתרת הציונית, ופה גוייס מיד על ידי איסר הראל לתפקיד ראש המחלקה למלחמה בריגול הערבי! זו היתה בחירה אישית של הראל שהדהימה בשעתו את ותיקי הארגונים החשאיים. לאיש היו דמויות כיסוי רבות ומגוונות והוא פיקד על מבצעים חשאיים רבים בארץ ובחו"ל. בהמשך, מונה לראש שלוחת המוסד בפריז. עסק בין היתר בציד נאצים, בגיוס סוכנים ובפיתוח שיטות חדירה לשגרירויות ערביות. המסתערבים שגייס ואימן, פעלו כעשר שנים מבלי שאיש בשב"כ או במוסד – ידע על קיומם! הוא היה מבכירי המוסד עד לפרישתו."
החורף כבר כאן. קר, חשוך וגשום וזה הזמן להתאים את התפריט המשפחתי למזג האויר. כששמעתי שרשת קצביות הבוטיק 'מרינדו' יצאה בסדרה של קדירות בשר החלטתי שאני חייבת לנסות והזמנתי סיר משפחתי.
10 המקומות המומלצים ביותר בניו יורק שאסור לפספס:
הסניף ה-36 של פאפא ג'ונס נפתח בגבעתיים
רוצ'סטר – Upstate New York,
אטרקציות, היסטוריה עשירה ונופים מרהיבים cעיר השלישית בגודלה בניו יורק
אם אי אפשר לטוס לחגוג בגרמניה, מרלן בר בורגר החליטו להביא את האוכל הגרמני לישראל!
לא פשוט להתמודד לבד מול חברות הביטוח המדריך לטעויות השכיחות של בני משפחה בתביעות סיעוד עו"ד דוד פייל אִילוּסְטְרַצְיָה ביטוח סיעודי הוא קרש הצלה של משפחות הנקלעות לבעיה כלכלית קשה בעקבות מצבם הרפואי של ההורים.
כתבות השער הטבה "הכתיבה האישית לא פסקה מעולם וחיכתה בסבלנות" אלה החיים של נעמי לבנון-קשת ד"ר נגה רוזנפרב צילום: איציק רובין 17/1/2025 שתפו: נעמי לבנון-קשת (74) היא משוררת וסופרת, מראיינת וכותבת עבור מגזין זה. היא
נהיגה בקורבט היא חוויה של שילוב מושלם בין עוצמה לפינוק. כל סיבוב, כל תאוצה, כל בריזה מרגישה כאילו כל פרט במכונית נבנה רק בשבילי, מה שמביא לרגש עז של שליטה חופשית וכח בלתי נגמר. לא מדובר רק במכונית, אלא ביכולת לחוות את הדרך בכל נים בגוף וליהנות מכל רגע
"השכונה החדשה, הסמוכה לצומת מסובים, תקרא בשם: רמת צדק. כל רחובות השכונה ישאו שמות של נשות ואנשי משפט"
גם פרויקט ההתחדשות העירונית שלכם מתעכב?
זה מה שתוכלו לעשות
שחר טביב (45) מנכ"ל קניון עזריאלי גבעתיים, מביא איתו לכל תפקיד "שחר של יום חדש", מגדיר יעדים ומשיג אותם ● מתגורר ברמת גן, נשוי לאנה ואב לשלושה
לבנת פורן אשת עסקים, מייסדת ויו"ר חברת 'לבנת פורן – זכויות רפואיות' ● נבחרה לפרוייקט 'מאה שנים, מאה נשים'
כמעט בכל עיר ובכל בית קפה מתכנס מעין פרלמנט המורכב אנשים שיש להם דעה על כל מה שקורה כאן
פרופ' רוני גמזוּ מונה ליו"ר התזמורת הפילהרמונית הישראלית לאחר שכיהן כמנהל בית החולים איכילוב משנת 2015
ב- PASITO בית של פלמנקו, מיכל ברט מלמדת פלמנקו עם כל הלב והנשמה – ילדות, נשים וגברים מביעים ויוצרים ומתנועעים לא רק דרך הצעדים והקצב"
מה עושים ואיך מתנהלים עם התנגדויות לפרוייקט?
ההתנגדויות עשויות להעלות בכל שלב משלבי הפרויקט
בגבעת קוזלובסקי, ברחוב המרי, נמצאת
הנקודה היפה ביותר של העיר גבעתיים –
תצפית מרהיבה הפונה למערב, המאפשרת
צפייה פנורמית מרשימה של העיר תל
אביב
ראיון עם האדריכלית רחל יונגמן-פללר, שותפה בכירה ומנהלת התכנון של חברת יסקי-מור-סיון אדריכלים, ממשרדי האדריכלות המובילים בארץ
שברולט קולורדו נבנה במטרה ברורה. לנצח כל מכשול שאינו נמצא בכביש, כאשר בדרך לשם הנהג, ומי שאתו לא יסבלו, אך מרגע שירדו מהאספלט תתחיל חגיגה שלא תיעצר, אלא רק אם יגמר הדלק באופן בלתי מתוכנן.
מהן הסיבות הנפוצות לביטול פרויקטים בהתחדשות עירונית וכיצד ניתן להימנע מכך?
הצטרפו גם אתם לאלפים שכבר מנויים,
עשו מנוי למגזינים הכי מעניינים, ובחינם!
הצטרפו גם אתם לאלפים שכבר מנויים,
עשו מנוי למגזינים הכי מעניינים, ובחינם!