סיכום 50 שנות פעילות בשדה האמנותי של האמנית דבורה בוצ'מן באים כעת לידי ביטוי בתערוכה המייצרת טיול בזמן אשר החל בשנות השבעים של המאה העשרים וממשיך לשנות העשרים של המאה העשרים ואחת. מסע וויזואלי סיפורי זה דוגם את יצירותיה בתחום, בהן הצמיחה מזוהה כנושא, מהות וכעיקר.
דבורה בוצ'מן היא האוצרת של גלריית 'עדי' במרכז הקהילתי שז"ר בגבעתיים. היא מתגוררת בעיר משנת 1972, כשנישאה לתושב העיר צביקה בוצ'מן. ילדיהם אורן ורוני, נולדו ומתגוררים בעיר וכך גם הנכדים איילת, דניאלה ומייקל – כפי שנהוג בקרב מי שנחשף לעיר מיוחדת זו הצמודה למטרופולין, אולם נותנת לתושביה אינטימיות ומיצויי של אפשרויות מגוונות.
כילדה שנולדה בתל אביב, בדירה בבית משותף, ושתלה בילדותה 'זרעים של מסטיק' בחצר הבית, הכירה דבורה את הטבע והטבעי מהמולת העיר השוקקת והלבנה, מאחר והנופים הירוקים לא היו שכיחים בסביבתה.
כבר בעת לימודיה בבית הספר עירוני א' בתל אביב, השתתפה בחוג הציור בו הדריך האמן הצפתי הקפדן אריה אלוויל – שהכניס למשוואה את צפת ונופי ארץ ישראל של פעם.
סמוך לסיום לימודיה במדרשה לאמנות, הוקדשו ציוריה לציטוט שיטת המיפוי של העיר תל אביב וסביבת המגורים כאטריבוטים. היצירה 'צמיחה חרוטה בנוף' נוצרה בתקופה הלבנה והמונוכרומטית שאפיינה את יצירתה באותה עת.
טקסט מצויר
רוח האמנות שנצרבה בה דחפה אותה להמשיך, להתמיד ולעסוק באינטנסיביות ביצירה רב תחומית. וכך, פיסות לבידים בגדלים קטנים אך שונים אשר נותרו ללא שימוש בנגריה המשפחתית, נצברו בסטודיו המאולתר והפכו למרקעים ליצירותיה. ההתמודדות עם מדיום אקראי ומצומצם זה תרמה לאינטנסיביות, לצבעוניות העזה, לריבויי בפרטים שהפכו למעין טקסט מצויר. היא ייצרה מצב בו ניתנה למתבונן הזדמנות לחוש את רוח היצירה, לשתף את תחושותיו, דמיונו, זיכרונות העבר, רצונותיו ותקוותיו. הציורים משכו גם את תשומת ליבם של אנשי רוח אשר חשו נוחות בפיענוח אישי של משמעותם.
הקמת התא המשפחתי והמעבר לגבעתיים היוו טריגר חדש ומאתגר. היא הייתה טרודה במשימות ובפתירת בעיות טריוויאליות אשר ליוו את חיי היום יום. לכן החלה לצייר בשעות הלילה כשאנשי הבית שקעו בתנומה, ופעילותה האמנותית הפכה לחבויה ונסתרת.
מדי פעם השתתפה בתערוכות קבוצתיות וכן הציגה תערוכות יחיד באופן קבוע. היצירות היוו מארג של הוויה אוטופית בה עולם הצומח התחבר לחלימה וייצר קיומיות בדיונית לצד נושאים אחרים שאכלסו את יצירותיה.
הזדמנות חדשה
הנסיעה המשפחתית לשליחות בת עשר שנים לניירובי, קניה באפריקה, ממנה חששה בתחילה, ייצרה הזדמנות חדשה לשהייה ביבשת שנתפסה כפריפריאלית, אך בד בבד השפיעה על האמנות ועל אמנים תקופתיים שונים שאימצו את הסגנון הפרימיטיבי אשר התפתח שם. היא התקבלה בברכה בניירובי – קניה – אפריקה. ובנוסף לציוריה היא יצרה תפאורות, ציורי קיר ואף סדרות בולים מבוססי צמחים וצמיחה לדואר קניה.
ציורה הראשון באפריקה היה 'הבית ברחוב אלגאו מרקווט' שכלל את מעונם של שכניה ונשקף מחלון ביתה. מבנה זה, בדומה לאחרים אופיין בצמחיה עשירה וצבעונית שהקיפה אותו.
בין היצירות שבצעה האמנית בקניה מצויות גם יצירות שמייצרות צמיחה ומתכתבות עם פסלי עץ חיים מגולפים הקרויים: 'מקונדות' שמקורם במזרח אפריקה. בעבר הצלמיות ייצגו רוחות רעות ומלאו תפקיד מיוחד במהלך טקסי חניכה לבגרות. כיום מופיעות בסגנון פיסולי עשיר זה גם קבוצות של דמויות שנתמכות בדמויות אחרות ומדגימות מערכות יחסים בקהילה. לסוג ויזואלי זה התייחסה האמנית ביצירותיה.
כיוון נוסף ודיגיטלי
כשהמשפחה חזרה לישראל, החיים שבו למסלולם, אולם חיידק הנסיעות תקף שנית ובני הזוג מצאו את עצמם נוסעים לבודפשט בירת הונגריה.
בתקופה שבה התגוררו בהונגריה, הצטרפתה דבורה לחוג הדוסנטים של המוזיאון לאמנות יפה, מהלך שטמן בחובו הפתעות רבות. אנשים מכל העולם חברו יחדיו כדי להדריך במוזיאון בהתנדבות. האהבה לשיטוט במוזיאון קבלה כיוון נוסף ודיגיטלי. עזרתה בארגון מידע לאנשי התוכן הבהירה עד מהרה שהספרייה הינה ישות שזורמת ומצטברת ברשת. עתה גם יצירותיה זרמו וקבלו אופי סידרתי, וכמי שהתגוררה על שפת נהר הדנובה, זרימתו והצמחייה על גדותיו הפכו למובילי תוכן ואנלוגיים להובלת המידע, ההתפתחות והצמיחה המגיעה אל המשתמשים היצירתיים ברשת ומהם.
חיפושיה וחקירתה ייצרו צורות אמירה שאין בחיבורן מכנה משותף פשוט על המרקעים השונים עליהם בוצעו היצירות. להיפך – כל עבודה חדשה שהחלה על לוּחַ או בַּד נקי וריק אפשרה לאובייקט חדש לנבוט, לנבוע ולהתפתח.
לאחר שנים של יצירה, עבודותיה הגיעו לקצוות עולם. “לאחר שיצירה נמכרה, על האמן לשחררה ועליה להמשיך בדרכה באופן עצמאי” היא מסבירה.
משהו קטן וטוב
כשדבורה אצרה תערוכה קבוצתית ליצירות תלמידיה של האמנית נילי קשאני, התבקש אחד מהם להביא שלושה ציורים על מנת לבחור שניים. הוא הסביר שיש לו רק ציור אחד. הסתבר שהוא צייר את כל ציוריו זה על גבי זה על אותו קנבס. “בטיפול באמנים ובעולמם יסתבר שלדמיון אין גבולות” היא אומרת.
לעיתים רחוקות לצד שחזור, היא מכסה יצירות שבצעה בעבר, וממשיכה לצייר על גביהם יצירות חדשות. היא גם עוסקת ב’ארכאולוגיה’ וחושפת ציורים ישנים מתוך החדשים שמעליהם. “אך מה ‘שהוטמן’ יחזור בדרך כלל ‘להטמנה’, והציור החדש שיצמח ישחזר רק פרט אחד או שניים מהציור הראשוני” היא מוסיפה בחיוך.
מילות מפתח: דבורה בוצ'מן, האוצרת, גלריית ‘עדי’, המרכז הקהילתי שז”ר בגבעתיים
בגבעת קוזלובסקי, בשטח של גן העליה השנייה, ניצב מצפה הכוכבים של גבעתיים, שנחנך בשנת 1967, לאחר מלחמת ששת הימים
עו"ד ד"ר יובל חן, מהמובילים בתחום הוצאת אזרחות גרמנית, מייצג אלפי אנשים מול הרשויות בגרמניה לקבלת אזרחות גרמנית מאז שנת 1997
זו הייתה הדרך שלו! תחנות בחייו של צביקה פיק שגדל ברמת גן והתבגר בגבעתיים ומת בגיל 72 לפני שהספיק לממש את כל התוכניות המוזיקליות שלו
היזם טען כי הוא אינו מקבל את מכתב הביטול הזה, ואיים להגיש תביעה אישית נגד כל דייר ודייר. וכך אותם דיירים הגיעו למשרדי
ליאור רותם-גורדון מאמינה בחוכמת הקהילה ● היזמת של הקמת ארגון 'היברידיות' יחד עם שותפתה לי-אור סלע ושותפה ל"בונות אלטרנטיבה" בעיר ● נבחרה כאחת מחמש נשות השנה של גבעתיים
“האופנובנק” רוני ליבוביץ – בסוף כל אחד נתפס רוני ליבוביץ, המוכר לציבור הרחב בכינויו ‘האופנובנק’, ביצע לאור יום 21 מעשי שוד, בסניפי בנקים שונים, ופשוט ‘שיגע’ את המדינה כולה. תוך כדי אסף לא מעט מעריצים
“לא מן האדמה באתי! כי באתי ממשפחה ציונית” סיפורו של דב רוזנפרב, איש האשכולות, השזור במהלך הקמתה של מדינת ישראל
אנחנו נטפלים לדמות ומפצחים אותה ראיון עם נטלי מרכוס התסריטאית של היהודים באים, צפוף, זהו זה, ועוד רבים ומצחיקים נעמי לבנון-קשת צילום: איציק רובין נטלי מרכוס, בת 38, בשיא הצלחתה המקצועית והכל עוד פתוח. הרזומה
גבעתיים ורמת גן מתפתחות ומתחדשות: בניינים נבנים בכל פינה, ותשתיות הרכבת הקלה חוסמות נתיבים ביציאות ובכניסות לעיר. אם גם אתם מתעוררים כל בוקר עם רעש הבנייה של המגדל בשכונה, או שאתם מודאגים שהדיירים העתידיים של פרויקט ה'פינוי בינוי' שמתוכנן ברחוב הסמוך יגדילו את מצוקת החניה, הכתבה הזו שנולדה מתוך מפגש מחכים עם עו"ד מאיה אשכנזי תעשה לכם קצת סדר.
אלה אותם מים ורק המחיר שאנחנו משלמים מאמיר בעשרות אחוזים
הקמת התאגידים נבעה מכשל בהתנהלות הרשויות המקומיות ומאז הקמת תאגידי המים אנו משלמים הרבה יותר על אותם המיםהצרכנים?
השילוב של יצרן אמין עם מוניטין של מובילים טכנולוגים, יחד עם הפופולריות של הרכב חשמלי, בנוסף למיתוג הנכון, סייעו לטסלה להגדיל את הביקוש הגבוה ממילא, והתוצאה: מודל Y היה דגם הרכב הנמכר ביותר בעולם בשנת 2023
ראיון עם האדריכלית רחל יונגמן-פללר, שותפה בכירה ומנהלת התכנון של חברת יסקי-מור-סיון אדריכלים, ממשרדי האדריכלות המובילים בארץ
ראיון עם עו"ד התחדשות עירונית רוית סיני
"לאורך השנים לא רק השמות, האנשים והקשרים משתנים, אלא גם פני העיר. במסגרת התכנית העירונית של גבעתיים, אשר אושרה בתחילת השנה, יעשה פינוי-בינוי בדרך רבין, לטובת בניה של מגדלים בני 35 קומות"
למרות המצב, הרוכשים אופטימיים!
המציאות בשטח מלמדת כי רוכשי הנדל"ן מוכנים לביצוע רכישת נכסים ולכן התהליך של מציאת הנכס המושלם יכול להיות מורכב
אזור גוש דן ממשיך לעמוד בראש סדר היום הנדל"ני בישראל, ובשנה האחרונה אנו עדים לשינויים משמעותיים שמשפיעים על האיזון העדין בין היצע וביקוש
לא פשוט להתמודד לבד מול חברות הביטוח המדריך לטעויות השכיחות של בני משפחה בתביעות סיעוד עו"ד דוד פייל אִילוּסְטְרַצְיָה ביטוח סיעודי הוא קרש הצלה של משפחות הנקלעות לבעיה כלכלית קשה בעקבות מצבם הרפואי של ההורים.
היזם טען כי הוא אינו מקבל את מכתב הביטול הזה, ואיים להגיש תביעה אישית נגד כל דייר ודייר. וכך אותם דיירים הגיעו למשרדי
מתחם הורודצקי, ריבוע הרחובות של דרך השלום – הורודצקי – משה דיין – דרך הגבורה
מהן הסיבות הנפוצות לביטול פרויקטים בהתחדשות עירונית וכיצד ניתן להימנע מכך?
אזור גוש דן ממשיך לעמוד בראש סדר היום הנדל"ני בישראל, ובשנה האחרונה אנו עדים לשינויים משמעותיים שמשפיעים על האיזון העדין בין היצע וביקוש
ראיון עם עו"ד התחדשות עירונית רוית סיני
איך מתגרשים בהסכמה בצורה נכונה. עם הובלה נכונה ניתן להגיע להסכם בתהליך קצר מכבד ואפקטיבי
עזיבת הדירה הפרטית לכמה שנים טובות לטובת מגורים זמניים בשכירות היא לא עניין פשוט ולהסכם המשפטי שנחתם עם היזם תפקיד דרמטי
"לאורך השנים לא רק השמות, האנשים והקשרים משתנים, אלא גם פני העיר. במסגרת התכנית העירונית של גבעתיים, אשר אושרה בתחילת השנה, יעשה פינוי-בינוי בדרך רבין, לטובת בניה של מגדלים בני 35 קומות"
היזם טען כי הוא אינו מקבל את מכתב הביטול הזה, ואיים להגיש תביעה אישית נגד כל דייר ודייר. וכך אותם דיירים הגיעו למשרדי
אזור גוש דן ממשיך לעמוד בראש סדר היום הנדל"ני בישראל, ובשנה האחרונה אנו עדים לשינויים משמעותיים שמשפיעים על האיזון העדין בין היצע וביקוש
הצטרפו גם אתם לאלפים שכבר מנויים,
עשו מנוי למגזינים הכי מעניינים, ובחינם!
הצטרפו גם אתם לאלפים שכבר מנויים,
עשו מנוי למגזינים הכי מעניינים, ובחינם!