הנחש האיטלקי של אלפא רומיאו
האלפא הזאת יכולה לקחת בנאדם שקם עקום בבוקר ובהינף כביש אחד או שניים להרגיש שהוא נושם וחי
רבים מהדיירים שהחלו וניהלו מו"מ ארוך מול יזמים, בתקווה לזכות בבניין שלהם בהריסה ובניה, ואף חתמו על הסכם משפטי, נתקלים כעת בסרוב מצד הועדות המקומיות ברמת גן וגבעתיים, אשר מבקשות לבטל את האפשרות של תוכנית תמ"א 38 ובמקומה מעודדות מתחמים של פינוי בינוי.
אילו חלופות עומדות לאותם דיירים?
במקרים בהם לא ניתן לקבוע בוודאות מהי המדיניות של אותה רשות ובמקרה שהרשות לא מחייבת את הדיירים בפינוי בינוי: כדאי להגיש את הבקשה להיתר על בסיס הריסה ובניה בלבד ורק במקרה שהעירייה לא תאשר- כדאי ללכת על החלופה של פינוי בינוי. אופציה זו אמורה להיות כלולה בהסכם המשפטי.
מבחינת המהות – פינוי בינוי דומה מאוד להריסה ובניה, השוני הוא הזמן.
העיכובים שנובעים בהוצאת היתר, נובעים לעיתים בשל דיירים שלא מעוניינים לחתום, כך שאין ליזם רוב שעומד כיום על 80% מהבעלים ולכן לא יכול לפעול מול העיריה.
במקרה זה, שר השיכון הוציא הצעת חוק שתקטין את הרוב החוקי הנדרש ל51% הסכמה מצד הבעלים במקום 80% – אין ספק שאם הצעת חוק זו תעבור בקריאה ראשונה ושניה, נוכל לעבור משוכה אחת של מכשול בדרך לפרויקט המיוחל.
הבעיה שנותרה היא שעד שההיתר יתקבל יחלפו לפחות בין 4-7 שנים מהמועד של ההסכם החתום על ידי רוב הבעלים. ובעצם הבניין הישן נותר רעוע ומסוכן, ללא ממ"דים, ודורש תחזוקה שוטפת לטיפולו.
הפתרון – להוסיף בהסכמים מול היזם סעיף שמחייב את היזם לקחת על עצמו את האחריות למקרה של בניין מסוכן . במקרים אחדים העירייה מוציאה לאותם בעלים התראה על "מבנה מסוכן". על הבעלים לחזק את הבניין על חשבונם שכן, אם לא יעשו כן, זהו למעשה הליך פלילי של העירייה נגד אותם בעלים אשר מתנהל בבית משפט מנהלי ובית המשפט עלול להטיל עליהם קנסות כבדים.
לכן רצוי להטיל על היזם במסגרת העסקה את האחריות והתשלום בגין הבניין המסוכן וכן להטיל עליו את התשלום לערוך ביטוח מבנה על הבניין.
הדרך להשיג את המטרות הללו היא באמצעות מכרז – כך, הדיירים יוכלו להחליט מבן מבחר רב של יזמים את מי לבחור, באמצעות מכרז.
יזם שלא יסכים לקבל את התנאים הללו במסגרת המכרז, יפסל.
כאשר יוותרו שני יזמים שכן יסכימו, נערוך טבלת השוואה שמבוססת על ניסיון, ותק, גב כלכלי, דוחות של חברות דירוג, המלצות מבניינים שסיימו וכדומה.
מהם ההבדלים בין תמ"א הריסה ובניה לפינוי בינוי?
זמן | הריסה ובניה | פינוי בינוי |
| כחצי שנה ממועד חתימת ההסכם עם יזם הכנת בקשה להיתר | 3 שנים לחתימה מול יזם (תלוי בדיירים) 3 שנים להכנת תבע |
| שנתיים שלוש להיתר | סה"כ 5 שנים להיתר |
מפרט טכני |
יחסית גבוה |
ניתן יהיה לקבל מפרט טכני יותר גבוה מהריסה ובניה |
תמורות לדיירים | 2 קומות מעל 12 מ"ר תוספת לדירה+מרפסת שמש +חניה | הדיירים ימוקמו משליש אמצעי של המגדל- מקומה 7 ומעלה 12 מ"ר תוספת לדירה+מרפסת שמש +חניה |
התייחסות לדיירים מבוגרים |
אין בחוק | החוק החדש, חוק עידוד מיזמים פינוי בינוי מאפשר לדיירים מעל גיל 75 בעת החתימה על ההסכם או 80 בעת ההיתר, שמתגוררים בבניין, לקבל את שווי הדירה החדשה בעת הפינוי ולא לעבור לדירה שכורה, או לקבל שווי של 2 דירות קטנות ללא מיסוי. |
התייחסות לתשלום אחזקת הבניין וניהולו | רק לבעלים מעל גיל 67 שיש להם דירה אחת במתחם והם נתמכים בקצבת ביטוח לאומי- היזם ישלם עבורם 5 שנים עבור דמי האחזקה והניהול מכוח חוק התחדשות עירונית | רשויות מקומיות לעיתים מחייבות בפרויקטים של פינוי בינוי- התחייבות של היזם לשאת במשך כמה שנים את דמי הניהול עבור כל הדיירים. |
לסיכום – לדעתי, חייבים להתקדם ובהקדם לכיוון הסכם שישלב את האופציה, רק אם העירייה לא תאשר את הבקשה להיתר להריסה ובניה – יש להמשיך לפינוי בינוי.
מעוניינים להרחיב? מידע נוסף ניתן למצוא במדריך לתמ"א 38 ופינוי בינוי שכתבה עו"ד רוית סיני, הקליקו כאן
הכותבת, עו"ד רוית סיני, בעלת משרד עורכי דין המתמחה בעסקאות תמ"א 38 ופינוי בינוי מהמובילים בתחום התחדשות עירונית בדירוג Dun's 100
כל האמור לעיל אינו מהווה תחליף ליעוץ משפטי פרטני ומלא ו/או ייעוץ עסקי פרטני ומלא
טור המומחית של עו"ד רוית סיני התפרסם במגזינים 'גבעתיים פלוס' ו'רמת גן פלוס'
האלפא הזאת יכולה לקחת בנאדם שקם עקום בבוקר ובהינף כביש אחד או שניים להרגיש שהוא נושם וחי
במוזיאון ארץ ישראל ברמת אביב תיפתח בסוף חודש ספטמבר תערוכה מרגשת במיוחד: צילומים של הצלמת יוכבד ליפשיץ ( 86), ילידת תל אביב שבגיל 19 עברה לקיבוץ ניר עוז ומאז תיעדה את המתרחש בקיבוץ
למרות המצב, הרוכשים אופטימיים!
המציאות בשטח מלמדת כי רוכשי הנדל"ן מוכנים לביצוע רכישת נכסים ולכן התהליך של מציאת הנכס המושלם יכול להיות מורכב
איך מתגרשים בהסכמה בצורה נכונה. עם הובלה נכונה ניתן להגיע להסכם בתהליך קצר מכבד ואפקטיבי
השילוב של יצרן אמין עם מוניטין של מובילים טכנולוגים, יחד עם הפופולריות של הרכב חשמלי, בנוסף למיתוג הנכון, סייעו לטסלה להגדיל את הביקוש הגבוה ממילא, והתוצאה: מודל Y היה דגם הרכב הנמכר ביותר בעולם בשנת 2023
הציבור מוזמן לסיורי סליחות ייחודיים ביערות ובערים העתיקות בסימן הידברות
לא פשוט להתמודד לבד מול חברות הביטוח המדריך לטעויות השכיחות של בני משפחה בתביעות סיעוד עו"ד דוד פייל אִילוּסְטְרַצְיָה ביטוח סיעודי הוא קרש הצלה של משפחות הנקלעות לבעיה כלכלית קשה בעקבות מצבם הרפואי של ההורים.
התחדשות עירונית היא צו השעה – במציאות הביטחונית הנוכחית כולנו מבינים היטב את הצורך הקריטי שבקידום פרויקטים המספקים לתושבי ישראל הגנה מפני טילים
איך הפכו כל הרעיונות של 22 תלמידי כתה ה' במרכז המחוננים והמצטיינים סחל"ב בגבעתיים לספר אחד משותף ומרתק 'אסקייפ – התעלומה במבנה הקסום'
איה כהן אבישר קשרה את הסיפור שכתבה בעשיה של אור-לי, במשפחה המיוחדת שלהם, בנסיבות נפילתו של עומרי וזכתה בפרס הראשון בתחרות, ארבעה כרטיסים לפסטיבל הסרטים בקאן, 'הכל כלול'.
בעמותה שעיקר פעילותה הוא חלוקת סלי מזון, מותאמים אישית למשפחות לפי צרכיהם, 100% מהתרומות מגיע לקניית המזון לסלים.
ביוגרפיה של עיר מרכזית, תוססת ומעניינת כמו תל אביב, היא בהחלט משימה מורכבת. "תל־אביב היא באמת עיר הפלאות של ארץ ישראל" הכריז הרברט סמואל, בנאום הפרידה שלו מהעיר במחצית 1925.
יאנה מרגולין היא מהנדסת בדיקות תוכנה. טמקימת עמותת 'גֵּנִים טובים' – קהילת נשאים ונשאיות BRCA
דרור דבאח הוא מנכ"ל 'יעד' החברה לפיתוח גבעתיים המסכם בימים אלו חמש שנות כהונה ● מהנדס אזרחי ובעל תואר שני במנהל עסקים הרואה בעשייה הציבורית שליחות ● נשוי ואב לשלושה, מתגורר ביבנה
עו"ד ד"ר יובל חן, מהמובילים בתחום הוצאת אזרחות גרמנית, מייצג אלפי אנשים מול הרשויות בגרמניה לקבלת אזרחות גרמנית מאז שנת 1997
הצטרפו גם אתם לאלפים שכבר מנויים,
עשו מנוי למגזינים הכי מעניינים, ובחינם!
הצטרפו גם אתם לאלפים שכבר מנויים,
עשו מנוי למגזינים הכי מעניינים, ובחינם!